Używana Skoda Fabia I - typowe awarie i problemy

Jednym z najczęściej spotykanych aut na naszym rodzimym rynku jest Skoda Fabia I. Polacy polubili to auto nie tylko ze względu na niską cenę, ale przede wszystkim za to, ze w dużej mierze bazuje na podzespołach Volkswagena.

Skoda FabiaSkoda Fabia
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Artur Kuśmierzak

Co prawda stylistyka Skody Fabii nie powala na kolana, ale jest też bardzo uniwersalna dzięki czemu trafia w gusta wielu ludzi szukających rozsądnego i solidnego auta. Fabia pierwszej generacji zadebiutowała w 1999 roku zastępując wysłużony już model Felicia.

Skoda Fabia I
Skoda Fabia I © mat. prasowe / Skoda

W 2001 roku do oferty dołączyło zgrabne kombi oraz nieco pokraczny i nieproporcjonalny sedan. Modernizacji czeski reprezentant klasy B doczekał się w 2004 roku. Trzy lata później Fabia I została zastąpiona przez nowocześniejszą i ciekawszą stylistyczne generację. Skoda Fabia I oferowana jest wyłącznie z napędem na przednią oś w połączeniu z 5- biegowym manualem lub automatem. Pod maską tego niewielkiego autka znajdziemy jeden z poniższych silników:

  • R3 1,2 HTP ( 45- 64 KM)
  • R4 1,0 8V (50 KM)
  • R4 1,4 8V (60- 68 KM)
  • R4 1,4 16V (75- 101 KM)
  • R4 2,0 16V (115 KM)
  • R3 1,4 6V TDI (70, 75- 80 KM)
  • R4 1,9 8V SDI (64 KM)
  • R4 1,9 8V TDI (101- 130 KM)

Odradzamy zakup auta z 1,4-litrowym motorem benzynowym czeskiej produkcji, najsłabszymi punktami tej konstrukcji są pękająca uszczelka pod głowicą oraz nietrwały łańcuch rozrządu, który w autach z większymi przebiegami może wymagać wymiany.

Skoda Fabia I
Skoda Fabia I © mat. prasowe / Skoda

Jednostka 1,2 HTP również źle sprawdza się w Fabii jednak nie ze względu na awaryjność, ale słabą dynamikę i za wysokie jak na taką pojemność silnika spalanie. Najbardziej trafnym wyborem będzie 1,4-litrowy 101-konny benzyniak, choć i ten nie jest wolny od wad.

Ze względu na zastosowanie układu recyrkulacji spalin może dojść do zacięcia zaworów, czego przyczyną jest nagromadzenie się na nich sadzy. Spośród diesli najlepszą opinią cieszy się 1,9 SDI, lecz wyraźnie nie radzi sobie z tym autem.

Skoda Fabia I
Skoda Fabia I © mat. prasowe / Skoda

Tu zdecydowanie polecamy silnik 1,9 TDI, który jest stosunkowo trwały i zapewnia w miarę przyzwoite osiągi. Uwaga! Diesle z większymi przebiegami wymagają przeczyszczenia pompowtryskiwaczy. W wielu autach z motorami wysokoprężnymi zacierają się turbosprężarki.

Kolejnym słabym punktem Fabii jest też nietrwałe zawieszenie. Najbardziej podatne na uszkodzenie są: łączniki stabilizatora, wahacze, odboje amortyzatorów. Ponadto szybko zużywają się łożyska przednich kół. Użytkownicy Fabii narzekają na przeciekające uszczelki tylnych drzwi.

Skoda Fabia I
Skoda Fabia I © mat. prasowe / Skoda

W wyniku uszkodzenia czujnika skrętu wyłącza się wspomaganie kierownicy. Narażone  na uszkodzenie są również czujnik temperatury wody i sterownik silnika. W niektórych egzemplarzach pojawiają się problemy z ustawieniem temperatury klimatyzacji.

Ponadto w Skodzie Fabii może wystąpić defekt czujnika położenia wału korbowego oraz uszkodzenie diod alternatora. Mocną stroną stroną czeskiego przedstawiciela segmentu B jest dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jedynym elementem, na którym może pojawić się rdza jest układ wydechowy.

Skoda Fabia I
Skoda Fabia I © mat. prasowe / Skoda

Podsumowując, Skoda Fabia I to samochód skierowany przede wszystkim do ludzi rozsądnych, którzy oczekują od auta niskich kosztów eksploatacji i niewielkiego spalania. Próżno tu szukać sportowych emocji czy ekstrawaganckiego designu, za to auto odwdzięczy się w serwisie. Najtańsze egzemplarze Fabii kupimy na rynku aut używanych już za około 10 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯