Sen Salmsona o motoryzacyjnej potędze [geneza motoryzacji]
Doświadczenie w lotnictwie oraz budowie samolotów i podzespołów lotniczych Emile Salmson chciał przełożyć na motoryzację. Niestety, bez większego sukcesu.
10.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:27
W 1919 roku Emile Salmson założył we francuskiej miejscowości Billancourt fabrykę, w której oprócz samochodów produkowano także silniki lotnicze i iskrowniki. Pierwsze samochody opuściły zakład Societe des Moteurs Salmson w 1921 roku. Były to lekkie konstrukcje typu cyclecar. Następnie wykupiono licencję od pewnej brytyjskiej firmy i zaczęto produkować auta znane pod nazwą Grand Sport. Fabryką dowodził wówczas niejaki Emile Petit.
Jeszcze podczas trwania produkcji Grand Sporta właściciel fabryki zaczął projektować własny samochód. Miał wyobrażenie o sportowym aucie z czterocylindrowym silnikiem o małej pojemności. Aby zrealizować te założenia, trzeba było stworzyć możliwie jak najlżejszą konstrukcję. Udało się to Salmsonowi i Petitowi.
Auto miało czterocylindrowy silnik o pojemności 1086 ccm i mocy 40 KM. Produkowano je w latach 1925-1929 pod taką samą jak na brytyjskiej licencji, a więc Grand Sport. Kilka lat później z fabryki wyjeżdżały już rasowe sportowe samochody wyposażone w silniki z podwójnymi wałkami rozrządu.
W latach 30. Salmson dostosował się do ogólnie obowiązujących trendów w tym czasie i zaistniał na rynku samochodów luksusowych. Zaprezentował model S4E. Auto pojawiło się z nadwoziem dwu - i czterodrzwiowym, a także cabrio. Samochody nie były tanie także dlatego, że wykonywano je ręcznie z największą dbałością o szczegóły. Mimo wysokiej ceny auta znalazły sporo nabywców. S4E wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 2336 ccm, który dawał moc 70 KM. Równie dużym wzięciem i popularnością nad Sekwaną cieszył się model S4 61.
Marka Salmson wróciła na rynek tuż po zakończeniu II wojny światowej, jednak nie zdołała się podnieść. Wznowiono co prawda produkcję modeli S4E i S4 61, ale z wiadomych względów nie cieszyły się one już takim zainteresowaniem. W 1950 roku wszystkie środki fabryki zaangażowano w stworzenie nowego modelu, E72. Niestety, firma nie osiągnęła sukcesu i Salmson powoli zaczął skupiać całą swoją siłę skupiać na przemyśle lotniczym.
Salmsonowi udało się jeszcze wypuścić auto, które przez trzy lata z rzędu, od 1955 roku, startowało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans - model 2300 S. Nie miało to jednak większego wpływu na finanse firmy. Rok 1957 to ostatni rok funkcjonowania działu samochodowego Salmsona, który został odkupiony przez Renault.