Sąd "rozjechał" strefę czystego transportu w Krakowie. Jest pełna treść uzasadnienia

11 stycznia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę rady miasta dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Teraz w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądowych opublikowano pełną treść wyroku. Uzasadnienie liczy aż 28 stron.

Naklejka do strefy czystego transportu
Naklejka do strefy czystego transportu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

22.02.2024 | aktual.: 22.02.2024 15:44

Po ogłoszeniu styczniowego wyroku zwolennicy wprowadzenia strefy podtrzymywali narrację, zgodnie z którą odrzucenie uchwały było wynikiem błędów formalnych uchwały i innych drobnych uchybień. Po zapoznaniu się z treścią sądowego uzasadnienia można jednak odnieść inne wrażenie.

Sąd zwrócił bowiem uwagę na kilka ważnych kwestii zdecydowanie wykraczających poza względy formalne. Wymiar sprawiedliwości wskazuje m.in. na "deficyt merytorycznej argumentacji przedłożonych materiałów" dotyczących obszaru strefy.

W treści uzasadnienia częściowo publikowanego przez serwis "Interia Motoryzacja" czytamy np. że:

"Powołany przepis w poprzednim brzmieniu — obowiązującym do dnia 23 grudnia 2021 r. — jednoznacznie wskazywał, że strefą może być objęty tylko teren o szczególnych właściwościach (teren śródmiejskiej zabudowy lub jej części). Obecnie takiego ograniczenia już nie ma, ale wciąż ustawodawca przewiduje nie tyle możliwość ustanowienia określonych zakazów na terenie gminy, ile możliwość ustanowienia na terenie gminy strefy, w której zakazy te będą obowiązywać".

Sąd wyjaśnia dalej, że strefą jest "pewien obszar wydzielony z większego obszaru, wycinek czego" (zob. J. Tokarski, "Słownik wyrazów obcych", Warszawa 1980) czy też "obszar wydzielony z większego obszaru ze względu na charakterystyczne cechy" (L. Drabik, A. Kubiak-Sokół, E. Sobol, L. Wiśniakowska, "Słownik języka polskiego", Warszawa 2006).

"Już zatem wykładnia literalna art. 39 ust. 1 u.e.p.a. prowadzi do wniosku, że objęcie strefą czystego transportu całej gminy nie jest dopuszczalne" — widnieje w treści uzasadnienia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny podkreśla również, że prawo wymaga umieszczenia w uchwale "merytorycznych dyrektyw co do tego, jak ruch w strefie powinien być zorganizowany".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Zakres i stopień szczegółowości dyrektyw, o których mowa, zależy od uznania prawodawcy lokalnego, natomiast niedopuszczalne jest całkowite odstąpienie od ich sformułowania — a taka sytuacja ma miejsce w zaskarżonej uchwale" — czytamy.

Władze Krakowa raczej nie będą odwoływać się od wyroku. Zamiast tego opracują nową uchwałę, podpierając się uwagami sądu. Na razie jednak nie wiadomo czy i ewentualnie kiedy będzie ona gotowa.

strefa czystego transportuprawo i przepisyekologia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)