Rynek automotive: wciąż jasny punkt na tle trudnych warunków gospodarczych z rekordową liczbą rejestracji pojazdów w 2024

Mimo wzrastającej inflacji, pesymizmu konsumentów i ostrożności w wydatkach gospodarstw domowych, wskaźniki sektora motoryzacyjnego pozostają na stabilnym poziomie. Zarówno rekordowa liczba nowych rejestracji samochodów w systemie CEPiK - ponad 390 000 sztuk, jak i aktywność użytkowników OTOMOTO (mierzalna m.in. poprzez liczbę aktywnych ogłoszeń,wizyt i użytkowników) świadczą o utrzymującym się zainteresowaniu zakupem pojazdów. Październikowe dane potwierdzają, że wzrastająca podaż aut spotyka się z równie żywym popytem, pomimo mniej optymistycznych danych o innych wymiarach gospodarki. Pozwala to z umiarkowanym spokojem spoglądać w przyszłość sektora automotive w kolejnych miesiącach.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Raport wzbogacony dodatkowymi danymi z CEPiK i nowa tożsamość raportowania Google Analytics

Październikowa edycja raportu została wzbogacona o dodatkowe diagramy w sekcji z danymi CEPIK. Pozwalają one błyskawicznie podsumować rejestracje i zestawić je w porównaniu do poprzedniego okresu. Widać nie tylko, że w październiku zostało zarejestrowanych najwięcej samochodów w tym roku - 390 257 sztuk (zmiana m/m +12,9%). Nowa wersja raportu wskazuje dodatkowo, że od początku roku zostało zarejestrowanych w Polsce 3 466 087 samochodów (+27,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego). W sposób szczegółowy pokazuje również rejestracje użytkowników indywidualnych i firmowych. W październiku rejestracje użytkowników indywidualnych stanowią 79% wszystkich rejestracji (308 584 szt.), w tym 69% to rejestracje samochodów używanych, 26% - importowanych, 5%- nowych. Rejestracje użytkowników firmowych stanowią 21% wszystkich rejestracji (82 003 szt), w tym 57% rejestracje samochodów używanych, 38% - nowych, 5% - importowanych.

Dane z CEPiK, z uwagi na obowiązkowy i powszechny charakter rejestracji pojazdów, w skali makro dają najbardziej kompleksowy obraz rynku samochodowego, a zestawione z innymi danymi makroekonomicznymi oraz statystykami z platform OTOMOTO i OLX mogą być inspiracją do różnorakich obserwacji i wniosków.

Dzięki nowym standardom raportowania Google Analytics, OTOMOTO jest w stanie precyzyjniej monitorować ruch na portalu i otrzymać dokładniejsze statystyki średniej długości wizyty, średniej liczby odsłon na wizytę, udziału użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Fot. OTOMOTO
Fot. OTOMOTO © materiały partnera

Odporność sektora motoryzacyjnego na niepewne otoczenie makroekonomiczne

Na tle niezbyt optymistycznych danych makroekonomicznych takich jak: inflacja na poziomie +5,0% r/r (+0,3% m/m), z symptomami sezonowego odbicia wzrostowego - t.j. wciąż powyżej celu NBP i przy utrzymujących się podwyższonych stopach procentowych, a także przy utrwalonych ujemnych wskaźnikach ufności konsumenckiej - zarówno bieżącej (-15,8 tj. -1,9 p.p. m/m), jak i wyprzedzającej (-11,6 tj. -1,9 p.p. m/m), w trendzie dążącym do zrównania się ze sobą, czyli dodatkowo wskazującym na brak optymizmu konsumentów co do przyszłości, rosnących oszczędnościach i spadku konsumpcji gospodarstw domowych (spadek dynamiki sprzedaży detalicznej -3% r/r, tj. -5.7% m/m) - sektorowe wskaźniki dla rynku automotive prezentują się relatywnie dobrze, świadcząc o solidnych fundamentach obszaru handlu samochodami. Mimo iż opisane wyżej zjawiska utrwalają warunki dla pokazanego w październikowym raporcie stopniowego wzrostu poziomu oszczędności gospodarstw domowych, przy stabilnie umiarkowanej skłonności do zaciągania kredytów, to zarówno rekordowa liczba rejestracji w CEPIK, jak i dane o aktywności użytkowników portalu OTOMOTO (np. rosnąca średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń, wyższa niż w każdym analogicznym miesiącu 2023, przy jednoczesnym skróceniu średniego czasu aktywności ogłoszeń) dowodzą, że rosnącej podaży aut towarzyszy podobnie kształtujący się popyt.

Użytkowników jest więcej i są coraz bardziej zaangażowani

Zgodnie z nową tożsamością raportowania na podstawie Google Analytics, liczba aktywnych użytkowników na OTOMOTO w październiku 2024 r. wyniosła 14,9 mln, średni czas wizyty na portalu 12:49 min, a średnia liczba odsłon na wizytę 15,5. Zwiększa się liczba wizyt – z poziomów 98-100% w lipcu do poziomu 108% w październiku, co oznacza wzrost o około 10 p.p. w odniesieniu do bazy (styczeń 2023). Oznacza to, że użytkownicy są bardziej zaangażowani i intensywnie poszukują aut.

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony