Używane Renault Laguna II - królowa lawet?
Jedno z najpopularniejszych aut na naszych drogach i jednocześnie niemal wzorowy przykład samochodu produkcji francuskiej, czyli naszpikowanego gadżetami, atrakcyjnego stylistycznie i wygodnego, ale nie bezawaryjnego. Jaka naprawdę jest Renault Laguna II generacji?
08.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:34
Mówi się, że francuskie samochody są bardzo delikatne. Wiadomo na pewno, że estetyka producentów z kraju, którego stolica to Paryż, jest o wiele bardziej wyszukana, dzięki czemu zarówno Peugeoty, Citroeny, jak i Renault są bardziej atrakcyjne wizualnie. Niestety, nie zawsze idzie to w parze z wytrzymałością i bezawaryjnością.
W 2001 roku, kiedy na rynku pojawiła się druga generacja bardzo udanego modelu Laguna, Renault do listy zalet francuskich samochodów chciało dopisać jeszcze jeden argument - bezpieczeństwo. Renault Laguna II generacji jest pierwszym europejskim samochodem osobowym, który w testach Euro NCAP dostał maksymalną notę 5 gwiazdek.
Był to okres, w którym większość modeli Renault brylowało w testach zderzeniowych, co zdecydowanie wyszło francuskiemu producentowi na dobre. Nagle okazało się bowiem, że w praktyce to właśnie auta produkowane przez Renault mogą poszczycić się tytułem najbezpieczniejszych samochodów na świecie. W tamtym czasie Francuzi eksperymentowali także z modelami Vel Satis i Avantime, a ich wpływy stylistyczne widać na przykładzie modelu Laguna.
Po dość stonowanej stylistyce pierwszej generacji dużego auta z nadwoziem typu liftback na rynku pojawił się bardzo odważny pojazd w porównaniu z ówczesnym Passatem B5 czy Fordem Mondeo MK3. Podobnie jak w przypadku poprzednika, tutaj także zdecydowano się na liftbacka, pomimo głosów, że jest to o wiele mniej reprezentacyjna wersja nadwozia.
Niestety, bagażnik Laguny II pomieści jedynie 430 l, co nie jest zbyt dobrym wynikiem. Jeśli więc ktoś potrzebuje większego kufra, lepiej niech zdecyduje się na równie popularną wersję nadwoziową Grandtour, która w nomenklaturze Renault oznacza kombi. W niej da się przewieźć już 475 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy nawet 1500 l bagażu. Co ciekawe, w obu przypadkach bagażniki są mniejsze od poprzedniej generacji modelu.
Na brak wolnej przestrzeni nie można jednak narzekać we wnętrzu, jedynie wyżsi pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie liftbacka mogą skarżyć się na to, że haczą włosami o sufit. Poza tym kabina pasażerska Renault Laguny II generacji jest wykończona plastikami przyzwoitej jakości, a poziom komfortu zwiększają elektroniczne gadżety. Trudno będzie znaleźć wersję, która nie została wyposażona w elektrycznie otwierane szyby, klimatyzację czy radio z CD.
Wcześniejsze wersje Laguny były wyposażone w kartę, która służyła do otwierania i odpalania samochodu. Z czasem zamieniono ją na system hands free, dzięki któremu wystarczy, że kierowca ma kartę w kieszeni, a centralny zamek otwiera się automatycznie po złapaniu za klamkę, silnik natomiast odpalany jest za pomocą przycisku. System ten to bardzo ciekawy gadżet, jednak to właśnie na niego skarżą się właściciele średnich Renault. Zdarza się tak, że karty po prostu przestają działać.
Awarie elektroniki to jeden z największych mankamentów Renault Laguny II generacji. Właściciele tych aut narzekają na mało wytrzymałe elementy zawieszenia, a w przypadku jednostek wysokoprężnych na zbyt małą tolerancję silników na paliwo gorszej jakości.
Renault Laguna II była dostępna dostępna na rynku z wystarczającą liczbą wariantów silnikowych. Począwszy od benzynowych 1,6 107/115 KM, 1,8 120 KM, 2,0 135 KM/IDE 140 KM/Turbo 170 KM/T 165 KM/GT 204 KM, a także w topowej odmianie 3,0 V6 z jednostką produkującą aż 210 KM. Do wyboru były też 3 diesle 1,9 dCi 95/100/107/120/130 KM, 2,0 dCi 150/175 KM oraz 2,2 dCi 150 KM.
Biorąc pod uwagę osiągi, najbardziej optymalną jednostką benzynową jest motor 1,8 120 KM. Zapewnia on sprint od 0 do 100 km/h w nieco ponad 10 s, prędkość maksymalną powyżej 200 km/h i spalanie na poziomie 7-10 l. Wszystkie silniki benzynowe, zarówno 4- jak i 6-cylindrowe, współpracują z instalacją LPG, która - zważywszy na dzisiejsze ceny benzyny - może okazać się naprawdę dobrym rozwiązaniem.
Spośród diesli najlepiej zainteresować się minimum 120-konną jednostką 1,9 dCi, ponieważ różnice w spalaniu pomiędzy poszczególnymi wariantami nie są duże, a podstawowy 90-konny 1,9 dCi zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie ponad 14 s, a taka Laguna jest naprawdę wolnym autem.
W 2005 roku Laguna przeszła delikatny facelifting, w którym najbardziej zauważalną zmianą jest odświeżony przedni pas. Reflektory nabrały trochę innego kształtu i zrezygnowano ze srebrnej dokładki nad atrapą chłodnicy. Ponadto pod maską także zaszły drobne zmiany, m.in. pożegnano jednostkę 2,2 dCi, którą zastąpił 150-konny 2,0 dCi.
To właśnie poliftingowe egzemplarze są najbardziej polecane pod kątem bezawaryjności. Z czasem francuskiemu producentowi udało się usunąć kilka problemów trapiących auta produkowane w okresie 2001-2005.
Jednak wersje produkowane od 2005 roku są średnio o 8000-9000 zł droższe od egzemplarzy z pierwszych lat produkcji. Teoretycznie najtańsze Laguny II generacji można kupić już za około 9000 zł, warto jednak dołożyć te 2000 zł i sprawić sobie nieco bardziej zadbany egzemplarz.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Filtr oleju - 35 zł
- Filtr paliwa - 50 zł
- Klocki hamulcowe tył - 90 zł
- Klocki hamulcowe przód - 123 zł
- Zestaw naprawczy rozrządu - 952 zł
- Amortyzator przód - 215 zł
- Amortyzator tył - 192 zł