Raport UOKiK. Stacje, na których sprzedawano paliwo złej jakości
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował listę stacji, na których od 16 stycznia do 31 października 2017 roku kontrolowana była jakość paliw. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 2,3 proc. pobranych próbek. To wynik podobny do rezultatu z 2016 roku.
22.11.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:31
Parametry pod lupą
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2017 roku przeprowadzono 1376 kontroli jakości paliwa na stacjach. Wyniki niezgodne z normami uzyskano w 31 przypadkach, a nieprawidłowości najczęściej dotyczyły oleju napędowego. Zwykle niezgodność z normami odnotowywano tylko w przypadku jednego parametru.
W raporcie UOKiK-u wśród niedomagań jakościowych paliw z największą częstotliwością występuje niewłaściwa odporność na utlenianie oleju napędowego. Długofalową konsekwencją używania takiego paliwa może być zatykanie dysz wtryskiwaczy - dotyczy to przede wszystkim silników z systemem common rail. Każde wlanie do baku paliwa, które przekracza ten parametr, powoduje zaś podwyższenie konsumpcji paliwa oraz wzrost udziału szkodliwych substancji w spalinach.
Bardzo częstym problemem oleju napędowego jest również nieodpowiedni skład frakcyjny. Źle zbalansowane pod tym względem paliwo nie spala się w całości. W silniku powstaje nagar, ucierpieć mogą też wtryskiwacze.
Wśród niedomagań oleju napędowego często spotyka się również niewłaściwą temperaturę zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika, może generować metaliczny dźwięk pracy silnika, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększając emisję szkodliwych substancji.
W przypadku oleju napędowego w raportach często można też spotkać się z przekroczeniem normy zawartości siarki. Przepisy określają, że w jednym kilogramie paliwa może znaleźć się maksymalnie 10 mg tego pierwiastka. Jeśli jest go więcej, będzie on powodował osadzanie się nagaru w silniku. Siarka ma również własności korozyjne i może przyczyniać się do szybszego zużycia katalizatora.
W przypadku benzyny wśród nieprawidłowości często wymieniana jest niewłaściwa prężność par. Parametr ten określa, jak bardzo lotna jest sprzedawana benzyna. Paliwo zimowe może mieć wyższą prężność par (do 90 kPa) niż letnie (do 60 Pa). Przepisy przewidują taką możliwość, ponieważ ułatwia to rozruch silnika. Jeśli jest ona jednak zbyt wysoka, to może powodować powstawanie korków parowych, wywołujących dławienie się jednostki napędowej, a nawet mogących unieruchomić pracujący motor.
Stacja stacji nierówna
Poniżej podajemy listę obiektów, w których od 16 stycznia do 31 października 2017 roku wykryto nieprawidłowości.
Benzyna i olej napędowy
Woj. kujawsko-pomorskie
- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. lubelskie
- Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- PAW-TANK, Osiny 271C: benzyna (niewłaściwa badawcza i motorowa liczba oktanowa oraz temperatura końca destylacji)
Woj. lubuskie
- MAD, Torzym, ul. Świebodzińska: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
- MAD, Zielona Góra, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. łódzkie
- Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. małopolskie
- R8motorsport, Wieliczka, ul. Narutowicza 5: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- DOGIS, Prandocin-Iły 93A: olej napędowy (nieprawidłowy skład frakcyjny)
Woj. mazowieckie
- Ewa Łazarz Grzegorz Łazarz, WĘGRZYNOWO 92, Mała Wieś: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Woj. podkarpackie
- Instal, Wyżne 1, Czudec: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny, niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
Woj. podlaskie
- Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Mlekpol, Grajewo, ul. Robotnicza 2: benzyna
- LTL, Goniądz, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
- MGR, Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. pomorskie
- Reflex, Gdynia, ul. Morska116: benzyna (niewłaściwa prężność par)
Woj. śląskie
- Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
- Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
- Ewander Fuel, Częstochowa, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
Sky Energia, Bielsko-Biała, ul. Regera 81: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. wielkopolskie
- Darimex, Skórzewo, ul. Malwowa 152: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. warmińsko-mazurskie
- Józef Zmudczyński Stacja Paliw, Iłowo Osada, ul. Jagiellońska 28A: benzyna
- Petrolux, Nowakowo 16: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
Woj. zachodniopomorskie
- Agro-Invest, Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
- Stacja Paliw Tadeusz Żelazek, Rąbino 1C: benzyna (niewłaściwa badawcza liczba oktanowa)
LPG
Woj. lubelskie
- Zakład Usługowo-Handlowy Goławski Robert, Stanin 2G: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Woj. łódzkie
- Elprom, Sieradz, ul. Sadowa 1: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej, niewłaściwa zawartość siarki
Woj. małopolskie
- Krom-Gaz, Babice, ul. Krakowska 93: niewłaściwa zawartość siarki
Woj. mazowieckie
- M.T.M. Handel, Sokołów Podlaski, ul. Repkowska 53: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Woj. śląskie
- Uniwar, Górki Wielkie, ul. Bielska 16: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej, niewłaściwa zawartość siarki
Konsumencki tor przeszkód
Jak dotąd kontrole oleju napędowego i benzyny przeprowadzone na stacjach w 2,3 proc. przypadków ujawniły nieprawidłowości. W przypadku LPG negatywnie zakończyło się 1,9 proc. badań. Nie napawa to optymizmem, ale i tak jest znacznie lepiej niż jeszcze kilka lat temu. W 2012 roku UOKiK wykrył nieprawidłowości w 1,43 proc. próbek benzyny i aż 7,84 proc. próbek oleju napędowego.
Zatankowanie paliwa, które nie spełnia narzuconych przepisami norm może powodować nieprawidłową pracę silnika lub doprowadzić do awarii, której usunięcie bywa kosztowne i czasochłonne. Uzyskanie zadośćuczynienia za straty wcale nie jest jednak łatwe.
Podstawą jest w takich przypadkach posiadanie dowodu zakupu paliwa, dlatego warto zabierać ze stacji paragon i przechowywać go przynajmniej przez jakiś czas. Jeśli zauważymy nienaturalną pracę silnika lub dojdzie do awarii układu paliwowego czy silnika, możemy spróbować zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o dobrowolne pokrycie strat. Jeśli to się nie uda, czeka nas wyboista droga.
Przede wszystkim potrzebny jest dowód w postaci próbki paliwa. Pracownik UOKiK-u lub policjant musi ją jak najszybciej pobrać z tego dystrybutora, przy którym tankowaliśmy. Przed sądem konieczna będzie również opinia biegłego. Musi on stwierdzić, że pomiędzy nieprawidłowościami wykrytymi w paliwie a usterką rzeczywiście zaszła zależność przyczynowo-sutkowa. Biegły musi też sporządzić listę elementów, które uległy awarii, a także kosztorys napraw. Potem wszystko w rękach sędziego, a na wyrok przyjdzie nam długo poczekać.
Najprostszy sposób to unikanie kłopotów. Warto tankować na sprawdzonych stacjach, na których nie wykryto odstępstw od norm określających jakość paliw.