Premiera Porsche 911 Targa 4 i 4S, czyli modelu dla niezdecydowanych

Kiedy wybór pomiędzy seksownym kabrioletem a tradycyjnym i praktycznym coupé staje się zbyt trudny, Porsche daje jeszcze trzecią opcję - Targę, która jest i jednym, i drugim. Niemiecki producent oferuje ten rodzaj nadwozia od 1965 r. i teraz również w najnowszej generacji 911 oznaczonej kodem 992.

Porsche 911 TargaPorsche 911 Targa
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Charakterystyczne dwa elementy pierwszej, a także poprzedniej Targi to srebrny szeroki pałąk oraz zamocowana do niego zagięta w dwóch miejscach jednolita tylna szyba. Przypomnę tylko, że Targa nie zawsze tak wyglądała. Natomiast dokładnie tak w 1965 r., kiedy po raz pierwszy Porsche pokazało ten typ nadwozia.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa © fot. mat. prasowe

Pokrywa za pałąkiem kryje nie tylko silnik, ale też miękki dach, który może się otworzyć lub zamknąć w 19 sekund. Kierowca może ustawić deflektor, który zmniejsza zawirowania powietrza przy otwartym dachu, co ma być najbardziej odczuwalne w zakresie prędkości od 50 do 145 km/h. Pamiętam, że kiedy ostatni raz jeździłem Targą (w 2014 r.), zawirowania te były wyjątkowo irytujące.

Tylko na cztery koła

Auto debiutuje w odmianie z napędem na cztery koła jako Targa 4 i Targa 4S. Pod pokrywą pracują te same jednostki napędowe co w coupé i kabriolecie. 3-litrowy doładowany motor o mocy 385 KM i mocniejsza odmiana S generująca 450 KM.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa © fot. mat. prasowe

Tylko ten drugi wariant jest oferowany ze skrzynią manualną. Do setki powinien przyspieszyć w 4,4 s, a do 200 km/h w czasie 14,1 s. Słabsza wersja z PDK potrzebuje na to odpowiednio 4,4 s (4,2 s z pakietem Sport Chrono) oraz 15,6 s (15,3 s ze Sport Chrono). Topowy wariant 4S PDK setkę osiągnie w 3,8 s, a z pakietem Sport Chrono w niewiarygodne 3,6 s, natomiast 200 km/h w 13,1 s.

Po zastosowaniu 8-stopniowego automatu kierowca ma odczuć efekt w postaci niskiego zużycia paliwa w trasie. Targa 4S ma spalić 9,9 l/100 km. Wersja z 7-biegowym manualem potrzebuje 10,3 l na każde przejechane 100 km.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa © fot. mat. prasowe

Wyjątkowo inteligentny tempomat

Porsche wyposażyło 911 Targę w tempomat obsługujący funkcję InnoDrive (opcja), która polega na przewidywaniu trasy na 3 km naprzód. Dzięki temu tempomat dostosowuje prędkość oraz przełożenie, zanim jeszcze kierowca zobaczy, co jest przed nim. Jedynym zadaniem kierowcy jest nie wtrącać się.

Optymalizuje się w ten sposób zużycie paliwa, a także – po przełamaniu bariery psychicznej – komfort podróży. System bierze pod uwagę nachylenia i zakręty, a także skrzyżowania i ograniczenia prędkości, czerpiąc dane z nawigacji.

Z kolei dzięki funkcji Traffic Jam Assist Targa sama pojedzie w korku do prędkości 60 km/h. Nowa funkcja Smartlift umożliwia podnoszenie zawieszenia pojazdu o 40 mm w miejscach, gdzie zawsze robi to kierowca. Wystarczy, że ten raz zapamięta konkretne miejsce, a następnym razem samochód uniesie się automatycznie.

Ceny w Polsce ustalono na poziomie 635 000 zł za wersję Targa 4, oraz 710 000 zł za mocniejszą odmianę 4S.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/17] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było