Premiera: Audi A6 e-tron. Nowe otwarcie

W końcu się doczekaliśmy! Oto nowe Audi A6, od razu zaprezentowane jako sportback (liftback) i avant (kombi). Wyłącznie elektryczne Audi ma wprowadzić markę w nową erę. Pytanie, czy da sobie radę na rynku, na którym elektryczny entuzjazm nieco zmalał.

Audi A6 e-tronAudi A6 e-tron
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Roman Raetzke
Mateusz Lubczański

Na początek słówko wyjaśnienia. Audi przechodzi na nową nomenklaturę, więc wszystkie pojazdy elektryczne mają w nazwie numery parzyste, a spalinowe nieparzyste. Dotychczasową rolę A6 przejmie więc A7. Podobnie jest z mniejszymi modelami A4 oraz A5.

Wróćmy jednak do samego A6. Z jednej strony widać, że jest to Audi, z drugiej – to auto narysowane zupełnie na nowo. Podzielenie świateł w pasie przednim wynika ze względów bezpieczeństwa pieszych. Elektryczne Audi mają "odwrócony grill" Singleframe. Tam, gdzie w spalinowych autach jest on po prostu czarny, tu jest w kolorze nadwozia i skrywa masę czujników.

Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron © WP Autokult | TSP

Z tyłu z kolei po raz pierwszy pojawiło się podświetlane logo (w zależności od zamówionych dodatków) oraz światła, które potrafią wiele: od imitowania przelewającego się, rozgrzanego metalu, do ostrzegania siedzących nam na zderzaku kierowców.

Audi A6 jest drugim modelem opartym na nowej platformie PPE, ale pierwszym "niskim", tzn. niebędącym SUV-em. W podniesionych modelach łatwiej jest optycznie ukryć położenie baterii w podłodze. Tutaj zdecydowano się na listwę, która ma podkreślić obecność ogniwa. Wygląda to całkiem sensownie, choć już bateria wymaga od pasażerów drugiego rzędu siedzenia na bardzo nisko osadzonej kanapie, z mocno ugiętymi kolanami.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron © WP Autokult | AUDI AG

A6 wjedzie na rynek z ogniwem o pojemności 100 kWh (użyteczne 94,9 kWh). Można ładować je z mocą 270 kWh, czyli stosunkowo wysoką, choć nie rekordowej na rynku z perspektywy instalacji 800V. Uzupełnienie energii do 80 proc. ma zająć 21 minut. Teoretyczny zasięg to nawet 750 km, do którego podchodzę z wyjątkową rezerwą, nawet jeśli opór aerodynamiczny A6 został zmniejszony do Cx=0,21. Później na rynku pojawi się wersja z ogniwem 83 kWh, jak i opcja ładowania AC z mocą 22 kW.

Producent przewiduje na początku dwie wersje: tylnonapędową performance o mocy około 360 KM i "eSkę" mającą około 400 KM i napęd na cztery koła, z dodatkowym asynchronicznym motorem elektrycznym na przedniej osi. Sprint do setki w tej wersji ma trwać zaledwie 3,9 s, ale nie jest to żaden wyczyn dla pojazdu zaprojektowanego od podstaw jako elektryk.

Wnętrze Audi A6 e-tron
Wnętrze Audi A6 e-tron © WP Autokult | Roman Raetzke

Sama kabina nie jest specjalnym zaskoczeniem: widzieliśmy ją już zarówno w nowym A4, jak i Q6 e-tronie. Składa się nawet z trzech ekranów (ten dla pasażera jest opcjonalny) oraz masy paneli dotykowych – Audi nie wycofało się z nich nawet jeśli w nowym Passacie powróciły przyciski. Zmodyfikowano też cyfrowe lusterka, które nie cieszyły się popularnością w pierwszych elektrykach Audi, gdyż były po prostu niewygodne w użytkowaniu. Teraz ich wyświetlacze przeniesiono wyżej na drzwi, co więcej, same ramiona kamer składają się po zamknięciu auta (było to życzenie klientów). Czy będą tak samo utrudniały ocenę odległości jak w poprzedniej generacji, tego dowiemy się podczas pierwszych jazd. Same materiały sprawiają pozytywne wrażenie, choć obecność tańszego plastiku jest szczególnie widoczna na tunelu środkowym oraz panelu dotykowym drzwi.

Ceny Audi A6 e-tron w momencie publikacji tekstu nie zostały jeszcze udostępnione przez importera.

  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
  • Audi A6 Avant e-tron
[1/14] Audi A6 Avant e-tron Źródło zdjęć: WP Autokult | AUDI AG
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
  • Audi A6 Sportback e-tron
[1/13] Audi A6 Sportback e-tron Źródło zdjęć: WP Autokult | TSP

Wybrane dla Ciebie

7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Maserati nigdzie się nie wybiera. MCPura jest tego najlepszym dowodem
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Christian Horner poza Red Bullem! Nie tak miał wyglądać koniec tej wielkiej historii
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach
Zapłacisz nawet 1 zł na litrze więcej. Uważaj na włoskich stacjach