Z "dwójki" na "czwórkę". Kierowcy zastanawiają się, czy to psuje auto

Czy pomijanie biegów w manualnej skrzyni to dobry pomysł dla twojego pojazdu? Jak się okazuje, taka strategia może przynieść korzyści, ale też zagrożenie dla skrzyni biegów i silnika.

Manualna skrzynia biegówManualna skrzynia biegów
Źródło zdjęć: © WP
oprac.  ARU, TBU

Co to jest pomijanie biegów?

Mogłoby się wydawać, że obsługa manualnej skrzyni biegów to banał. Kiedy się rozpędzamy, korzystamy z kolejnych, coraz wyższych przełożeń, a gdy zwalniamy bądź potrzebujemy nagle większej mocy, robimy to samo, ale przechodząc na niższe biegi. A co jeśli zrezygnujemy z użycia któregoś z pośrednich przełożeń?

Pomijanie biegów to technika wykorzystywana przez wielu kierowców, która polega na zmianie przełożenia w manualnej skrzyni biegów z pominięciem jednego lub kilku biegów. W praktyce oznacza to przejście na wyższe lub niższe biegi bez pośrednich etapów. Technikę tę można spotkać zarówno w codziennej jeździe, jak i w bardziej dynamicznych sytuacjach, takich jak wyprzedzanie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Manualna skrzynia biegów oferuje kierowcom większą swobodę w wyborze momentu zmiany biegów. W porównaniu do automatycznych skrzyń, daje możliwość dopasowania przełożeń do indywidualnych preferencji lub sytuacji na drodze. Pomijanie biegów przynosi niekiedy korzyści w postaci oszczędności paliwa, ponieważ pozwala utrzymać silnik na niższych obrotach. Warto jednak pamiętać, że niewłaściwe zastosowanie tej techniki może negatywnie wpłynąć na układ przeniesienia napędu i silnik.

Korzyści i zagrożenia związane z pomijaniem biegów

Wielu kierowców ceni sobie pomijanie biegów jako skuteczny sposób na optymalizację zużycia paliwa. Przyspieszenie z pominięciem części biegów może być płynniejsze i bardziej efektywne pod względem konsumpcji paliwa. Jednak ta technika ma również swoje pułapki. Przy zbyt niskich obrotach na wyższym biegu, silnik i układ napędowy są bardziej obciążone. Może to prowadzić do szybszego zużycia komponentów.

Instruktorzy ecodrivingu często zalecają stosowanie tej techniki pod warunkiem, że kierowca utrzymuje optymalne obroty silnika. Kluczowe jest, by unikać gwałtownych spadków czy wzrostów prędkości obrotowej podczas zmiany biegów, które mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami, dla układu napędowego, ale też dla bezpieczeństwa, jak m.in. poślizg kół.

Dobrym sposobem na uniknięcie kłopotów jest stosowanie tzw. międzygazu. Chodzi o to, by w razie redukcji z pominięciem któregoś z przełożeń przed puszczeniem sprzęgła wcisnąć gaz, aby podwyższyć obroty silnika. Dzięki temu przejście pomiędzy biegami będzie łagodne.

Podczas rozpędzania również musimy pilnować obrotomierza. Załóżmy, że wjeżdżamy na autostradę i chcemy szybko przyspieszyć na pasie rozbiegowym. Takie zadanie realizowane na "trójce" z wykorzystaniem wysokich obrotów silnika przebiegnie o wiele sprawniej niż wtedy, gdy będziemy kolejno zmieniać biegi. A co potem? Po włączeniu się do ruchu nie musimy kolejno korzystać z następujących biegów. Lepiej od razu przeskoczyć na "piątkę" lub "szóstkę". Jeśli zamierzamy dalej przyspieszać, to wybierzmy taki bieg, na którym będziemy mieć przynajmniej ok. 2000 obr./min. Jeśli chcemy tylko utrzymywać uzyskaną prędkość, to w wielu nowoczesnych samochodach 1500 obr./min. wystarczy.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa