Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców?
W ostatnich miesiącach dostrzec można rosnącą popularność francuskich samochodów. Wygląda więc na to, że Polacy przestają ufać mocno zakorzenionym motoryzacyjnym mitom. A co na to niemieckie rankingi używanych aut?
Polacy stawiają na Francję
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podsumował sześć pierwszych miesięcy 2017 roku na rynku pierwotnym. Jak się okazuje, imponujące wzrosty odnotowały marki francuskie. W zestawieniu z porównywalnym okresem roku 2016 samochody Renault były kupowane o 25,4 proc. częściej, Peugeota o 17,7 proc. częściej, a Citroena aż o 37,6 proc. częściej.
Większe zainteresowanie, choć z wyraźnie niższą dynamiką wzrostu, można zaobserwować na rynku wtórnym. Według danych grupy AAA Auto, specjalizującej się w sprzedaży używanych samochodów, udział aut francuskich marek w sprzedaży wzrósł o 2 proc. względem roku 2016 i wynosi obecnie 16,5 proc.
Za francuskimi samochodami przemawia niższa cena zakupu na rynku wtórnym, wysoki komfort jazdy, jaki zapewnia wiele modeli producentów znad Sekwany, a także dobre wyposażenie, które jest charakterystyczne dla wielu francuskich aut. Sprawdźmy, jak najpopularniejsze modele na rynku wtórnym radzą sobie w rankingach niemieckich organizacji ADAC oraz Dekra.
Uważać na „F”?
W porównaniu znalazło się dziesięć najpopularniejszych francuskich modeli na rynku wtórnym według AAA Auto (począwszy od najbardziej popularnego). W przypadku raportu DEKR-y wzięliśmy pod uwagę przebieg 50-100 tys. km. Raport ADAC analizowaliśmy pod względem aut z 2012 roku, a zestawienie TUV w kategorii samochodów 4- i 5-letnich.
DEKRA: 24,7 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 13,3 proc.); wynik dla Megane II gen.
ADAC: 14 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: BMW serii 1 – 1,7)
TUV: 11,7 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: brak danych
ADAC: 10,8 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: Audi A1 - 4,2)
TUV: 13,7 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 12,5 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 13,3 proc.)
ADAC: 34,5 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: BMW X1 - 3,3)
TUV: 12,0 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 24,0 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 16,9 proc.)
ADAC: brak danych
TUV: 10,4 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 21,2 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 16,9 proc.)
ADAC: 13,5 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: Audi A1 – 4,2)
TUV: 12,2 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 11,1 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 11,3 proc.)
ADAC: brak danych
TUV: 10,1 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 14,4 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 10,4 proc.)
ADAC: 26,5 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: BMW X1 – 3,3)
TUV: 14,6 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: brak danych
ADAC: brak danych
TUV: brak danych
DEKRA: 7,7 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 13,3 proc.)
ADAC: brak danych
TUV: 10,1 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
DEKRA: 9,0 proc. poważnych usterek (średnia dla kategorii: 14,1 proc.)
ADAC: 13,1 usterek na 1000 aut objętych ochroną (najlepszy wynik: BMW X1 – 3,3)
TUV: 9,3 proc. usterek (średnia dla samochodów w tym wieku: 10,1 proc.)
Podsumowanie
Jak wynika z danych, w niektórych przypadkach tradycyjne stereotypy motoryzacyjne są krzywdzące dla modeli z Francji. Renault Scenic czy Citroen C4 nawet w niemieckich statystykach wypadły nieźle. Należy mieć też na uwadze, że w przypadku samochodów z drugiej ręki większe znaczenie niż marka i model może mieć stan auta, które zamierzamy kupić.