Podsumowanie sezonu 2010 w Formule 1 - Zespoły TOP
Mistrzem świata Formuły 1 w sezonie 2010 został Sebastian Vettel. Młody Niemiec rzutem na taśmę zapewnił sobie miejsce w historii królowej sportów motorowych. Ostatni wyścig o Grand Prix Abu Zabi najlepiej obrazował tegoroczny sezon. Był nieprzewidywalny, zaskakujący, czasem irytujący i do samego końca emocjonujący. Zapraszamy na zestawienie zespołów, które w tym roku uczestniczyły w wyścigach najszybszych bolidów na świecie.
15.11.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:37
Red Bull Racing
Kto by pomyślał, że zwycięzcy tegorocznego sezonu debiutowali w Formule 1 w 2005 roku. Zespół Red Bull Racing zgarnął w tym roku dwie nagrody: tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów oraz indywidualny tytuł mistrzowski, który zapewnił ekipie Sebastian Vettel.
Świetnie spisał się również Mark Webber, który w klasyfikacji generalnej stracił do Vettela tylko 14 punktów. Zespół nie zdobyłby mistrzowskich tytułów, gdyby nie świetna taktyka dyrektora Christiana Hornera oraz szybki bolid zaprojektowany przez Adriana Neweya.
Kierowca | Starty | PP | P1 | Punkty | Miejsce |
Sebastian Vettel | 19 | 10 | 5 | 256 | 1 |
Mark Webber | 19 | 5 | 4 | 242 | 3 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Vodafone McLaren Mercedes
W pełni zasłużone 2. miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, 4. miejsce Lewisa Hamiltona oraz 5. miejsce Jensona Buttona w klasyfikacji kierowców. To miał być team mistrzów, w którym mistrz świata z 2008 roku pokaże, że jest szybszy od mistrza świata z 2009 roku.
W klasyfikacji generalnej faktycznie tak jest, jednak Jenson Button udowodnił w tym sezonie, że zeszłoroczny tytuł nie jest nieuzasadniony. Braki tempa Button nadrabiał delikatną jazdą, dzięki czemu udawało mu się bić rekordy w liczbie okrążeń pokonywanych na jednym komplecie opon. To właśnie McLaren jako pierwszy zamontował w swoim bolidzie kanał F.
Kierowca | Starty | PP | P1 | Punkty | Miejsce |
Lewis Hamilton | 19 | 1 | 3 | 240 | 4 |
Jenson Button | 19 | 0 | 2 | 214 | 5 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Scuderia Ferrari
Zespół z Maranello pokładał wielkie nadzieje w zatrudnieniu Fernando Alonso. Dwukrotny mistrz świata podobno całe życie marzył o reprezentowaniu barw Scuderii. Jego partnerem był powracający do ścigania po zeszłorocznym wypadku Felipe Massa. Trzeba przyznać, że Brazylijczykowi brakowało tempa - być może wynikało to z kondycji bolidu. Felipe wyraźnie odstawał jednak od Fernando. W tym sezonie Ferrari wywalczyło dopiero 3. pozycję w klasyfikacji zespołów.
Kierowca | Starty | PP | P1 | Punkty | Miejsce |
Fernando Alonso | 19 | 2 | 5 | 252 | 2 |
Felipe Massa | 19 | 0 | 0 | 144 | 6 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Mercedes GP
Szefem wszystkiego był Ross Brawn. To on w zeszłym roku odkupił bolida od Hondy i zgarnął oba mistrzowskie tytuły, a potem sprzedał podziwiany zespół Mercedesowi. To również za sprawą Brawna Michael Schumacher zdradził czerwone barwy dla gwiazdy. Siedmiokrotny mistrz świata dał się jednak z dominować przez Nico Rosberga. Miało być zupełnie inaczej. Dopiero 4. miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Zobaczymy, jak będzie w przyszłym sezonie.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Michael Schumacher | 19 | 0 | 4 | 72 | 9 |
Nico Rosberg | 19 | 0 | 3 | 142 | 7 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Renault
Po zeszłorocznej aferze crash-gate zespół Renault został zdziesiątkowany. Fernando Alonso znalazł posadę w Ferrari, a najwięksi sponsorzy odeszli. Wtedy też część udziałów w zespole kupiła spółka Genii Capital, która postawiła na szybkiego kierowcę (Roberta Kubicę) oraz początkującego (Witalija Pietrowa), który miał przyciągnąć pieniądze.
Bolid Renault wyraźnie odstawał od czołówki, ale pozwalał Kubicy na częste nawiązywanie bezpośredniej walki. Renault było ostatnim zespołem, który opracował kanał F, ale był on najskuteczniejszy, dzięki czemu żółto-czarne bolidy były szybkie na prostych. Piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów i szanse na przyszły sezon.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Robert Kubica | 19 | 0 | 2 | 136 | 8 |
Witalij Pietrow | 19 | 0 | 5 | 27 | 13 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Williams
Początek sezonu był bardzo słaby dla granatowo-białych bolidów. Dopiero na Grand Prix Europy Rubensowi Barrichello udało się wywalczyć wysoką, 4. pozycję. Najbardziej doświadczonemu kierowcy w stawce towarzyszył debiutant w Formule 1, Nico Hulkenberg. Młody Niemiec może być z siebie dumny - podczas weekendu wyścigowego w Brazylii udało mu się wywalczyć Pole Position. O 6. pozycję w klasyfikacji generalnej zespołów Williams musiał walczyć z teamem Force India.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Rubens Barrichello | 19 | 0 | 4 | 47 | 10 |
Nico Hulkenberg | 19 | 1 | 6 | 22 | 14 |
*PP *
- Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Force India
Po zeszłorocznym Pole Position i 2. miejscu w Grand Prix Belgii na legendarnym torze Spa, które wywalczył dla zespołu Giancarlo Fisichella, apetyt w teamie wzrósł. W tym roku zielono-pomarańczowy bolid oprócz Adriana Sutila prowadził również Vitantonio Liuzzi. Do samego końca Force India rywalizował z Williamsem w klasyfikacji konstruktorów, niestety ekipie zabrakło 1 punktu, żeby awansować na 6. miejsce.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Adrian Sutil | 19 | 0 | 5 | 47 | 11 |
Vitantonio Liuzzi | 19 | 0 | 6 | 21 | 15 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
BMW Sauber
Peter Sauber nie poddał się. Po tym, jak BMW postanowiło odejść z Formuły 1, odkupił resztę udziałów. Przez pewien czas sponsorem biało-czarnych był nawet Burger King. Pierwsze 6 wyścigów było wielkim rozczarowaniem, ekipie nie udało się zdobyć żadnych punktów.
Później jednak najdłuższy i najbrzydszy bolid w stawce spisywał się coraz lepiej, podobnie jak Kamui Kobayashi. Od Grand Prix Singapuru Pedro de la Rosę zastąpił Nick Heidfeld, który jednak nie zagrzeje miejsca w bolidzie Saubera w przyszłorocznym sezonie. Team sympatycznego Szwajcara wywalczył w tym sezonie 8. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Kierowca | Starty | P1 | NP | Punkty | Miejsce |
Kamui Kobayashi | 19 | 0 | 6 | 32 | 12 |
Pedro de la Rosa | 14 | 0 | 7 | 6 | 17 |
Nick Heidfeld | 5 | 0 | 8 | 6 | 18 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Toro Rosso
Siostrzany zespół Red Bulla zajmował w tym sezonie swoje miejsce w szeregu. Barwy Toro Rosso reprezentowali w tym sezonie Sebastien Buemi oraz młodziutki Jaime Alguersuari. Mimo kilku wpadek kierowcy pokazali się z dobrej strony, spełniając swoją funkcję - uprzykrzając życie czołówce i przygotowując się do startów w mocniejszej ekipie. Dziewiąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów w pełni adekwatne do możliwości.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Sebastien Buemi | 19 | 0 | 8 | 8 | 16 |
Jaime Alguersuari | 19 | 0 | 9 | 5 | 19 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Lotus Racing
Miał być powrót po latach, a przyszło pasmo rozczarowań psujące reputację marce. Jednak przed rozpoczęciem sezonu celem tego zespołu było 1. miejsce wśród nowych ekip, które mimo braku punktów udało się uzyskać. Być może pomogła w tym para doświadczonych kierowców: Jarno Trulli oraz Heikki Kovalainen. Istnieje szansa, że w przyszłym sezonie nazwę Lotus odziedziczy zespół Renault.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Jarno Trulli | 19 | 0 | 13 | 0 | 21 |
Heikki Kovalainen | 19 | 0 | 12 | 0 | 20 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Virgin Racing
Właściciel marki Virgin, miliarder Richard Branson, mocno wciągnął się w zeszłym sezonie w Formułę 1. Wówczas Virgin był sponsorem zespołu Rossa Brawna, jednak już kilka miesięcy później Branson podniecony zwycięstwami Buttona postanowił otworzyć swoją stajnię. Niestety Timo Glock i Lucas di Grassi nie byli w stanie zdobyć ani jednego punktu w tak słabym bolidzie. W przyszłym sezonie team będzie nosił nazwę Marussia Virgin Racing, czyli Dziewica Marysia się ściga.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Lucas di Grassi | 19 | 0 | 14 | 0 | 24 |
Timo Glock | 19 | 0 | 16 | 0 | 25 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.
Hispania Racing Team
Hispania Racing Team wreszcie pozwolił zadebiutować w Formule 1 siostrzeńcowi najbardziej cenionego kierowcy F1, Ayrtona Senny. Bruno nie popisał się jednak niczym szczególnym, podobnie zresztą jak Christian Klien, Sakon Yamamoto czy Karun Chandhok. Bolidy zespołu HRT były chyba najwolniejsze w całej stawce. Może w przyszłym sezonie będzie lepiej.
Kierowca | Starty | PP | NP | Punkty | Miejsce |
Karun Chandhok | 10 | 0 | 14 | 0 | 22 |
Bruno Senna | 18 | 0 | 14 | 0 | 23 |
Sakon Yamamoto | 7 | 0 | 15 | 0 | 26 |
Christian Klien | 1 | 3 | 20 | 0 | 27 |
PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.