Lepiej ruszyć bez "klimy". Od razu zauważysz różnicę

Wysokie temperatury stanowią wyzwanie dla kierowców i pasażerów podczas długich podróży. Nawet prawidłowo używana klimatyzacja nie stanowi remedium na wszystkie niedogodności i zagrożenia. Warto pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Jazda autostradą i zmiana pasaJazda autostradą i zmiana pasa
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Wysoka temperatura to duże wyzwanie dla organizmu. W czasach, gdy klimatyzacja jest w samochodach powszechna, możemy panować nad temperaturą w dłuższej podróży. Przed jej zakończeniem warto jednak wyłączyć klimatyzację lub podwyższyć temperaturę, by po opuszczeniu auta organizm nie mierzył się z niepotrzebnym szokiem termicznym. Warto również pamiętać, że po wejściu do nagrzanego auta najlepiej ruszyć przy otwartych szybach, by szybko usunąć z kabiny gorące powietrze. Po kilkuset metrach należy włączyć klimatyzację i zasunąć szyby. To zwiększy efektywność schładzania. Sama klimatyzacja nie rozwiązuje jednak wszystkich problemów.

Po pierwsze warto zadbać o nawodnienie organizmu. Kierowca i pasażerowie powinni więc zabrać ze sobą butelki z dobrze gaszącym pragnienie płynem – na przykład wodą. Dobrym pomysłem jest unikanie jazdy w momentach, gdy jest najgoręcej. Dlatego czasem warto ruszyć w trasę wczesnym rankiem. Upał to również duże nasłonecznienie. Kierowcy w takich warunkach mogą przydać się okulary przeciwsłoneczne. Jeśli są one polaryzowane, wygaszają część odblasków światła, które mogłyby utrudniać prowadzenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Upał to również poważne wyzwanie dla samochodu. Przed wyruszeniem w trasę warto sprawdzić jego stan techniczny. Samodzielnie możemy skontrolować poziom płynu chłodniczego, oleju silnikowego czy poziom płynu hamulcowego. Zadbać należy również o opony. Sprawdzenie wysokości bieżnika i napompowanie opon na stacji paliw do poziomów wskazanych na nalepce informacyjnej nie zajmie więcej niż kilka minut. Warto pamiętać o kontroli ciśnienia w kole zapasowym, jeśli je mamy. Bywa, że kierowcy zapominają o tym elemencie wyposażenia, a w sytuacji awaryjnej okazuje się, że koła nie można użyć ze względu na zbyt niskie ciśnienie.

Letnie upały wiążą się również z ryzykiem wystąpienia gwałtownych burz. Warto sprawdzić to na stronie internetowej IMGW. Należy pamiętać, że nawet w czasie opadów gradu niedopuszczalne jest zatrzymywanie się na autostradzie czy drodze ekspresowej pod wiaduktami lub przepustami dla zwierząt. W ten sposób ryzykujemy spowodowaniem karambolu lub choćby otrzymaniem srogiego mandatu. W czasie gwałtownych opadów warto zmniejszyć prędkość i – ewentualnie – włączyć tylne światła przeciwmgielne. Oczywiście o ile zachodzi duże ograniczenie widoczności.

Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯