Plotki i przecieki - co szykują producenci?

Krótkie podsumowanie najnowszych zakulisowych doniesień.

Plotki i przecieki - co szykują producenci?
Piotr Wereszczyński

24.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:57

Daihatsu

Daihatsu Copen powróci. Japoński producent, którego malutki kabriolet jest jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli zaprezentował na targach w Tokio koncept o nazwie Kopen. Auto na zaledwie 3,4 metra długości i 1,28 metra wysokości, czyli rozmiarami dorównuje np. Toyocie Aygo.

Daihatsu Kopen - koncept
Daihatsu Kopen - koncept

Fiat

Turecka fabryka Fiata przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji nowego samochodu. Najprawdopodobniej będzie to następca oferowanego od 2007 roku modelu Linea. Włoski producent zainwestuje również ponad pół miliarda dolarów w fabrykę by podwoić ilość produkowanych w niej samochodów. W 2023 roku taśmy ma opuszczać 580 tysięcy aut rocznie.

Hyundai

Targi w Los Angeles przyniosły wiele ciekawych premier jednak są debiuty, które mogły nieco zawieść fanów. Jedną z takich prezentacji zaliczył Hyundai, który pokazał w Stanach Zjednoczonych Velostera Turbo R.

Hyundai Veloster Turbo R
Hyundai Veloster Turbo R

Można by się spodziewać, że auto zaliczyło wizytę w warsztacie, która podniosła moc 1,6-litrowego silnika. Jak się okazuje motor nadal osiąga 204 KM, a samochód zamiast na podnośnik trafił do pracowni projektantów. Otrzymał tam m. in. nową gałkę zmiany biegów czy kolorowe nakładki na zderzaki. Zmiany dosięgnęły też elektroniki bowiem system ESP imituje teraz pracę mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, a dźwięk silnika zamiast spod maski dociera z głośników we wnętrzu podobnie, jak ma to miejsce np. w Fordzie Fiesta ST.

Jaguar

Do niedawna wszyscy byli przekonani, że koncept C-X17 brytyjskiej marki posłuży jedynie za inspirację do rozpoczęcia prac nad luksusowym SUV-em. Jak jednak wynika z wypowiedzi Iana Calluma – szefa projektantów Jaguara – są szanse, że auto trafi na taśmę montażową w niezmienionej formie. Ciekawe tylko czy w wersji produkcyjnej znajdzie się miejsce na tak futurystyczne wnętrze.

Jaguar C-X17 - wnętrze
Jaguar C-X17 - wnętrze

Lexus

Samochody autonomiczne zdaniem Lexusa nie mają większej przyszłości, co wyraźnie zaznaczył wiceprezydent marki w styczniu tego roku. Mimo to producent kontynuuje prace nad samochodowym autopilotem i zaprezentował już drugą generację swojego systemu. Wyposażony w niego nowy Lexus IS potrafi utrzymywać stałą odległość od otaczających samochodów, a także w miarę potrzeby komunikować się z nimi.

Mazda

Japoński producent wycofuje się z budowy aut z silnikiem Wankla. Jak powiedział Masamichi Kogai podczas konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie firmy póki co nie ma planów na kontynuowanie prac nad tego typu napędem. Zdaniem CEO Mazdy aby móc rozmawiać o kolejnej generacji modelu RX przewidywana sprzedaż musi osiągnąć 100 tysięcy sztuk rocznie.

Mazda RX-8
Mazda RX-8

Mercedes

Ciekawe informacje napływają ze Stuttgartu. Wiele wskazuje na to, że Niemcy szykują powrót Mercedesa klasy R. Samochód miałby spoczywać na platformie klasy E i spełniać wszystkie założenia, z którymi projektowana była pierwsza generacja auta. Auta można się spodziewać pod koniec 2017 roku.

Mitsubishi

Nieprzypadkowo wszystkie koncepty zaprezentowane przez Mitsubishi podczas targów w Tokio były SUV-ami - w przyszłości marka chce się skierować właśnie ku produkcji crossoverów i vanów. Jest to ruch, który może znacznie przybliżyć firmę do klientów w Europie, gdzie przestronne i bezpieczne pseudoterenówki powoli zdobywają rynek. Producent musi się jednak bardzo postarać bowiem najnowsza generacja Outlandera pozostawia wiele do życzenia.

Mitsubishi GC-PHEV - koncept
Mitsubishi GC-PHEV - koncept

Tesla

Amerykanie kochają pick-upy. To właśnie w Stanach Zjednoczonych powstały takie auta jak Dodge Ram SRT-10, również w USA olbrzymim powodzeniem cieszy się Nissan Titan. Ostatnio jednak co raz głośniej słychać protesty ekologów a ogromne wzrosty sprzedaży notują producenci aut hybrydowych. Z tej okazji planuje skorzystać Tesla, która poza autami sportowymi zamierza wprowadzić do sprzedaży konkurenta dla Forda F-150.

Tesla model S
Tesla model S

Volkswagen

Hybrydy – tak, ogniwa - nie. Do takiego wniosku można dojść patrząc na ostatnie doniesienia z Wolfsburga. Volkswagen do 2020 roku odłożył debiut pierwszego auta zasilanego prądem otrzymanym z utleniania wodoru. Nie oznacza to jednak, że takiego auta nie ma w planach – modułowa platforma MQB, na której będzie spoczywać większość przyszłych modeli VW jest przygotowana do montażu ogniw paliwowych.

Volkswagen Golf Blue-e-motion - koncept
Volkswagen Golf Blue-e-motion - koncept
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)