Plakaty wyborcze wiszą na słowo honoru. Co zrobić, jeśli uszkodzą ci auto?

W ostatnich dniach wyborcze plakaty i banery stały się nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu. Wiszą nawet na obiektach infrastruktury drogowej, czym budzą wątpliwości wśród kierowców. Czy słusznie?

Niektóre plakaty ledwie się trzymająNiektóre plakaty ledwie się trzymają
Źródło zdjęć: © Autokult | Czytelnik
Aleksander Ruciński

Uszkodzone, naderwane, sprawiające wrażenie, jakby za chwilę miały odpaść i pofrunąć w siną dal. Tak wyglądają niektóre plakaty wyborcze zamontowane na wiaduktach, mostach czy kładkach dla pieszych. Powiewają tuż nad głowami kierowców, którzy widzą w nich nie tylko problem estetyczny, ale i zagrożenie dla bezpieczeństwa.

O skali problemu świadczą zdjęcia nadsyłane przez naszych czytelników. Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy banery na obiektach infrastruktury drogowej są w ogóle legalne i kto odpowiada za szkody wyrządzone przez ich niewłaściwy montaż.

"Żadnemu komitetowi nie odmówiliśmy"

Prawo nie zabrania umieszczania reklam wyborczych na obiektach przy drogach. Komitety muszą jednak stosować się do wytycznych regulujących tę kwestię. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie opublikował komunikat z konkretnymi zasadami na długo przed startem kampanii wyborczej.

Czytamy w nim, że sytuowanie reklam wyborczych możliwe jest "(...) na terenach znajdujących się w zarządzie Zarządu Dróg Miejskich jedynie na obiektach inżynierskich takich jak: mosty, wiadukty, estakady, kładki dla pieszych."

Wątpliwa estetyka i bezpieczeństwo, ale to legalne
Wątpliwa estetyka i bezpieczeństwo, ale to legalne © Autokult | Czytelnik

Co warte odnotowania, zezwala się na umieszczanie banerów tuż nad jezdnią "na zewnętrznej stronie balustrad nad jezdnią z ruchem w kierunku obiektu inżynierskiego, a w przypadku ulicy z jedną jezdnią, możliwe będzie umieszczanie reklam wyborczych nad całą ulicą: wysokość banneru nie może przekraczać 1 metra." Banery nie mogą oczywiście zasłaniać znaków, sygnalizatorów oraz innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ostatecznej zgody na umieszczenie baneru udziela ZDM.

- Wiąże się to z wnioskiem ze strony komitetu, naszą decyzją zezwalającą (przy czym żadnemu komitetowi nie odmówiliśmy, póki pula miejsc nie jest wyczerpana) no i z opłatą za zajęcie pasa drogowego - informuje nas rzecznik prasowy ZDM Warszawa, Jakub Dybalski.

Bezpiecznie tylko w teorii

W wytycznych opublikowanych przez ZDM Warszawa dotyczących zasad umieszczania banerów, możemy przeczytać, że "(...) banery mogą być zamontowane jedynie za pomocą plastikowych obejm niepowodujących niszczenia powłok malarskich."

Dbałość o farbę na barierkach jest zrozumiała, lecz sądząc po zdjęciach nadsyłanych przez naszych czytelników, nie wszystkie banery zamontowano w sposób gwarantujący bezpieczeństwo.

Spadnie, czy nie spadnie?
Spadnie, czy nie spadnie? © Autokult | Czytelnik

Naderwane plakaty zwisające z wiaduktów straszą kierowców. Wystarczy mocniejszy podmuch wiatru, by spadły na przejeżdżające auta. W najlepszym przypadku skończy się na porysowanym lakierze, a w najgorszym...

Kto odpowie za ewentualne szkody wyrządzone przez niewłaściwie zamontowany baner? Z pewnością nie ZDM.

- Za sytuacje, czysto teoretycznie, w których taki nośnik reklamowy zrobi komuś krzywdę, odpowiada właściciel nośnika - wyjaśnia Jakub Dybalski.

W sytuacji krytycznej pozostaje więc liczyć na pomoc policji, sądów i uczciwość właścicieli banerów. Nie pozostaje nic innego, jak życzyć kierowcom, by nie musieli tego sprawdzać na własnej skórze.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę