Pikes Peak 2012 – Rhys Millen wygrywa bitwę na rekordy

Rhys Millen przełamał wieloletnią dominację Nobuhiro Tajimy i wygrał Pikes Peak International Hill Climb 2012. Tegoroczny "Wyścig do chmur" po raz pierwszy prowadził po w pełni asfaltowej trasie. Zaowocowało to wysypem rekordów.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Pikes Peak International Hill Climb to wyścig wyjątkowy. Kierowcy startujący w zawodach muszą pokonać piekielnie trudny odcinek o długości 19,9 km, ze 156 zakrętami i różnicą wysokości wynoszącą 1440 m. Cechą szczególną jest niewielka liczba barier i przepaście zaczynające się zaraz za skrajem drogi. Pikes Peak przez lata wyróżniał się na tle np. europejskich wyścigów górskich szutrową trasą. Z czasem zaczęło się to zmieniać. Tegoroczna, 90. edycja po raz pierwszy wiodła po całkowicie asfaltowej nawierzchni.

Zawodnicy w Pikes Peak International Hill Climb rywalizują w 16. klasach. Wśród pojazdów biorących udział w zawodach są zarówno ekstremalne prototypy z klasy Unlimited, których moc oscyluje często wokół 800-900 KM, jak i ciężarówki, motocykle i quady. Jest nawet kategoria Vintage, w której startują zabytkowe auta i jednoślady. Zainteresowanie startem jest bardzo duże. W tym roku organizatorzy ograniczyli liczbę zawodników do 170.

Wyścig do chmur

Pierwsza edycja słynnego wyścigu górskiego odbyła się w 1916 roku, po zakończeniu budowy szutrowej drogi Pikes Peak Highway. Pokonanie trasy zajmowało wtedy najlepszym zawodnikom ok. 20 minut. Na górę w stanie Kolorado, odkrytą przez Zebulona Pike'a (mierzącą 4300 m n.p.m.), pierwsi śmiałkowie wjechali już w 1901 roku. Pochodzący z Denver kierowcy Yont i Felker dotarli na szczyt pojazdem Locomobile Steamer po 9 godzinach.

Obraz

Przez lata Pikes Peak był imprezą, w której dominowali kierowcy znani głównie ze startów w Stanach Zjednoczonych. Wśród nich najbardziej utytułowana jest rodzina Unserów, której członkowie mają na koncie w sumie 113 startów i 38 zwycięstw w klasyfikacji generalnej i poszczególnych klasach.

Wyścig górski zaczął przyciągać międzynarodowe sławy motorsportu w latach 80., kiedy wprowadzono klasę Open Rally, dziś zwaną Unlimited. W Pikes Peak zwycięstwa odnosili Michele Mouton, Walter Röhrl (Audi Sport quattro) czy Ari Vatanen (Peugeot 405 Turbo). Triumf Fina został uwieczniony w filmie krótkometrażowym "Climb Dance", który zdobył nagrody na czterech festiwalach.

Dziesięć lat temu "Królem Gór Skalistych" został mistrz rallycrossu Per Eklund, jadący Saabem 9-3 Viggen 4x4. W 2004 roku klasę Unlimited wygrał Sig Blomqvist, Rajdowy Mistrz Świata z 1984 roku. Dwukrotny zwycięzca WRC Marcus Grönholm trzy lata temu ukończył zawody na drugim miejscu.

Obecnie za największego specjalistę Pikes Peak uchodzi Nobuhiro "Monster" Tajima. 62-letni Japończyk związany z Suzuki był niepokonany przez sześć ostatnich lat. W zeszłym roku jako pierwszy w historii przełamał barierę 10 minut (9:51,278).

Pikes Peak 2012 – król Rhys Millen

Pikes Peak International Hill Climb 2012 obfitował w dramatyczne wydarzenia jeszcze przed startem. Impreza została przeniesiona z 8 lipca na 12 sierpnia z powodu pożarów szalejących w Kolorado, przez które ponad 30 000 mieszkańców musiało zostać ewakuowanych, a setki straciło dach nad głową. Sam wyścig był wielokrotnie przerywany z powodu wypadków i awarii. Zawody ukończyło 132 ze 170 kierowców.

Obraz

Tegorocznym triumfatorem został Rhys Millen, startujący Hyundaiem Genesis Coupe. Kierowca od lat starał się zwyciężyć w klasyfikacji generalnej Pikes Peak. Chciał w ten sposób nawiązać do sukcesów swojego ojca Roda, który wygrał wyścig 5 razy, a w 1994 pobił roku pobił rekord trasy. Czas Nowozelandczyka został poprawiony dopiero w 2007 r. przez Nobuhiro "Monstera" Tajimę, kiedy podjazd był już częściowo wyasfaltowany. Starszy Millen osiągnął wynik 10:04.06 w okresie, w którym trasa była całkowicie szutrowa.

Rhys wygrał Pikes Peak 2012 z czasem 9:46,164 i tym samym pobił rekord trasy. Kierowca startował w tym roku w słabszej klasie Time Attack (zmodyfikowane samochody seryjne). Drugie miejsce zajął Romain Dumas na Porsche 997 GT3-R (Open). Francuz przegrał z Millenem zaledwie o 0,017 s!

Zwycięzca Le Mans z 2010 roku nie krył swojego rozgoryczenia. Dumas narzekał, że organizatorzy puszczali zawodników wg klas, a nie wyników z kwalifikacji, co zmusiło go do czekania i startu w deszczu. Francuz powiedział, że już nigdy nie będzie rywalizował w "Wyścigu do chmur".

Obraz

Trzecie i czwarte miejsce zajęli Carlin Dunne i Greg Tracy, dosiadający Ducati Multistrada 1200 S. Jako pierwsi motocykliści w historii wjechali oni na Pikes Speak z czasem poniżej 10. minut (9:52,819 i 9:58,262). Piątą pozycję zajął David Donner na prototypie Palatov D4PPS. Wygrał też kategorię Unlimited, ale za rywala w niej miał tylko Cody'ego Lovelanda, który dojechał 35.

A co z dotychczasowym dominatorem Pikes Peak Tajimą? W tym roku startował on elektrycznym pojazdem wyczynowym o nazwie Monster Sport E-RUNNER. Japończyk nie ukończył zawodów, ponieważ jego auto stanęło w ogniu na trasie.

Obraz

Obsada w klasie samochodów na prąd była bardzo mocna. Rywalizację wygrał były wicemistrz PCWRC Fumio Nutahara (Toyota Motorsport GmbH), który pokonał dwukrotnego triumfatora Dakaru Hiroshi Masuokę (Mitsubishi i-MiEV Evolution). Japończycy w klasyfikacji generalnej zajęli odpowiednio 6. i 8. miejsce.

Millen i Dune to niejedyni rekordziści Pikes Peak International Hill Climb 2012. Najlepsze czasy w historii wykręcili też zawodnicy motocyklowych klas Vintage, 250, 450, 750, Sidecar i Quad Modified.

Wyniki Pikes Peak International Hill Climb 2012

  1. Rhys Millen - Hyundai Genesis Coupe 9.46,164 (1. poz. w Time Attack)
  1. Romain Dumas - Porsche 997 GT3 R +0,017 (1. poz. Pikes Peak Open)
  1. Carlin Dunne - Ducati Multistrada 1200 S +6,655 (1. poz. w 1205)
  1. Greg Tracy - Ducati Multistrada 1200 S +12,098 (1205)
  1. David Donner - Palatov D4PPS +18,488 (1.poz w Unlimited)
  1. Fumio Nutahara - TMG EV P002 +29,216 (1. poz w Electric)
  1. David Kern - Mitsubishi Lancer Evo IX +34,610 (Time Attack)
  1. Hiroshi Masuoka - Mitsubishi i-MiEV Evolution +44,686 (Electric)
  1. Douglas Siddens - Polaris RZR-X +54,505 (1. poz w Exhibition Powersport)
  1. Gary Trachy - TM 660 SMX +54,589 (1. poz w 750)

Szczegółowe zestawienie wyników z Pikes Peak 2012 znajdziecie tutaj.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/36] Źródło zdjęć: |

Źródło: DenverpostPPIHCGazette

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu