Pewny adres - najnowszy Golf konsekwentnie rozwija to, co było siłą jego poprzedników
Świat wciąż się zmienia. Wysokie nasycenie przekazów medialnych dotyczących zarówno zjawisk negatywnych, jak i pozytywnych trafia do nas codziennie, czy tego chcemy, czy nie. Właściwie od momentu, w którym rano dotkniemy telefonu. Normalnym ludzkim odruchem wobec takiego natłoku zdarzeń jest poszukiwanie ostoi, czegoś stałego, trwałego, co zapewnia spokój psychiczny i pomaga odnaleźć właściwy kierunek. Ulubione potrawy, sprawdzone restauracje i... samochód, który poprawia samopoczucie.
W świecie samochodów kompaktowych od prawie półwiecza takim pewnym adresem jest Golf. VW Golf. Pierwszy samochód Volkswagena o tej nazwie powstał w połowie szalonych lat 70. Gdy twórcy supersportowych megasamochodów budowali nowe, coraz potężniejsze maszyny, które miały ich wkrótce totalnie pogrążyć w konsekwencji kryzysu paliwowego, Giorgetto Gugiaro projektował dla koncernu z Wolfsburga przełomowy, ekonomiczny samochód, idealnie dostosowany do wymagań nadchodzącej epoki.
Kolejne generacje Golfa, podlegające stałej ewolucji, również dopasowywały się idealnie do potrzeb zmieniającego się rynku. Teraz przyszedł czas na najnowsze, ósme już pokolenie samochodu, który sprawił, że powszechnie ten kompaktowy segment nazywa się "klasą Golfa".
Golf VIII powstał jako kontynuacja poprzednich generacji, których w sumie zbudowano ponad 35 milionów sztuk. Ma bardziej sportowe, smukłe kształty, które nie tylko doskonale prezentują się pod względem wizualnym, ale także wiążą się z ogromnie poprawioną aerodynamiką - mniejsza powierzchnia czołowa to mniejszy opór i niższe zużycie paliwa, a współczynnika oporu powietrza Cd, obniżonego z 0,3 do 0,275, nie powstydziłyby się liczne samochody czysto sportowe.
Ale nowy Golf to nie tylko opływowe kształty i ciche, komfortowe podróżowanie, to także supernowoczesna technika i dynamiczne, a zarazem oszczędne jednostki napędowe.
Zacznijmy od nowości w zakresie elektroniki. Przede wszystkim po raz pierwszy mamy tu całkowicie cyfrowy kokpit, zupełnie jak w najnowszych samolotach sportowych. Pod nazwą "Innovision Cockpit" kryje się połączenie zegarów cyfrowych i ekranu nawigacji o dużej powierzchni, które umieszczone są w taki sposób, że wizualnie wydaje się jakby w siebie płynnie przechodziły, zaś nachylenie większego ekranu infotainment w kierunku kierowcy ułatwia jego obsługę.
Ponadto, możliwe jest też zamówienie wyświetlacza przeziernego typu head up display. Podobne rozwiązania stosowane są od lat w bojowych odrzutowcach - ułatwia on skupienie uwagi na tym, co dzieje się na drodze, wyświetlając kluczowe informacje w linii wzroku kierowcy.
System multimedialny działający online posiada szereg rozwiązań upodobniających go do naszego smartfona – możemy dowolnie konfigurować układ menu, sprawiając, że obsługa staje się niezwykle komfortowa i intuicyjna. Dzięki funkcji Online Traffic Info nawigacja nie tylko optymalizuje trasę i pomaga unikać korków czy robót drogowych, ale też podsuwa podróżnym informacje na temat ciekawych miejsc znajdujących się w pobliżu i umożliwia na przykład zarezerwowanie stolika w restauracji, do której zbliża się nasz Golf.
Nowym Golfem podróżuje się wygodnie, ale też bardzo bezpiecznie. Nowatorskie aktywne systemy asystujące kierowcy obejmują między innymi Travel Assist - dzięki niemu auto może poruszać się po autostradzie w sposób półautomatyczny. Kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu ani hamować, to wszystko może dziać się automatycznie i to aż do prędkości 210 km/h.
Podczas długich, męczących podróży Travel Assist odciąża kierowcę, zwiększając bezpieczeństwo. Najważniejszą jednak innowacją jest system Car2X - nowy Golf jest pierwszym Volkswagenem, w którym jest on montowany. System ten, który w przyszłości będzie w Europie szybko się rozwijać, to wielka sieć połączeń między wyposażonymi weń samochodami oraz kompatybilną infrastrukturą drogową.
Car2X zbiera informacje od innych pojazdów znajdujących się w odległości do 800 metrów i przekazuje je do następnych, które odbierają je i przekazują dalej. W przypadkach, w których są to np. ostrzeżenia - stwarza to zupełnie nowy wymiar z zakresu bezpieczeństwa drogowego. Nasz Golf będzie na przykład mógł zostać ostrzeżony przed nadjeżdżającym, a niewidocznym innym autem, którego kierowca nie zwalnia na czas. W dostrzeżeniu go pomogą również inteligentne, matrycowe reflektory IQ.Light. Oświetlają one drogę jaśniejszym światłem, o dłuższym zasięgu, doświetlają zakręty, jednocześnie zapobiegając oślepianiu innych użytkowników drogi.
Wybór nowego Golfa jest łatwy i wygodny. Volkswagen wprowadził bowiem nowatorski projekt pod nazwą Volkswagen e-Home, dzięki któremu bez wychodzenia z domu można uzyskać idealnie dobraną do potrzeb, omówioną online z ekspertem, ofertę dotyczącą wybranego samochodu. Można śmiało powiedzieć, że Golf ósmej generacji to auto idealne na trzecią dekadę XXI wieku, wyprzedzające swoje czasy tak samo silnie, jak pierwszy Golf 45 lat temu.