Odważne słowa byłego prezesa. Mówi o opłakanych skutkach elektryfikacji

Były prezes Toyoty, a obecnie przewodniczący rady dyrektorów słynie ze sceptycyzmu wobec elektromobilności. Jak twierdzi, pełne przejście na prąd może mieć opłakane skutki dla japońskiego przemysłu.

Akio ToyodaAkio Toyoda
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Akio Toyoda jest wnukiem założyciela największego koncernu motoryzacyjnego na świecie i wielkim entuzjastą motoryzacji. Charyzmatyczny prezes nie stroni od odważnych i niepopularnych opinii na temat elektromobilności.

Przykładem jest wypowiedź z 2022 r., gdy mówił o "milczącej większości, która zastanawia się, czy pojazdy elektryczne to jedyna opcja". Na początku 2024 r. dolał oliwy do ognia: "Biorąc pod uwagę, że miliard ludzi na świecie żyje bez prądu, ograniczanie ich wyborów i możliwości podróżowania poprzez produkcję drogich aut nie jest rozwiązaniem". Dodał też, że o typie wybieranego pojazdu powinni decydować klienci, a nie odgórne regulacje czy polityka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prawie 130 tys. zł za odświeżonego Yarisa. Co dostajemy w zamian?

Kilka dni temu Toyoda ponownie odniósł się do kwestii elektromobilności, tym razem w kontekście miejsc pracy i zagrożeń dla przemysłu motoryzacyjnego.

"W Japonii w przemyśle motoryzacyjnym pracuje 5,5 mln osób. Wśród nich są osoby, które od dawna zajmują się silnikami. Gdyby pojazdy elektryczne stały się po prostu jedynym wyborem, miejsca pracy tych osób zostałyby utracone" - stwierdził podczas przemówienia wygłoszonego na Uniwersytecie Nagoya.

Krytyczne spojrzenie Toyody nie oznacza jednak porzucenia planów rozwoju elektromobilności. Samochody na prąd są i będą obecne w portfolio japońskiego producenta, ale obok hybryd czy tradycyjnych silników spalinowych, a nie jako jedyna opcja.

Wybrane dla Ciebie
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego