Sposób na patową sytuację. Tak pokonasz cwaniaka

W internecie można znaleźć filmy z okolic przejść dla pieszych, na których jeden kierowca zwalnia, aby drugi go wyprzedził, co jest sprzeczne z przepisami. Nie daj się wpuścić w wykroczenie.

Kierowcy tak unikają wyprzedzania, że prawie się zatrzymują niezgodnie z przepisamiKierowcy tak unikają wyprzedzania, że prawie się zatrzymują niezgodnie z przepisami
Źródło zdjęć: © fot. Youtube/Bielskie Drogi

Na niektórych nagraniach widać radiowozy zachowujące się przed przejściami w sposób budzący wątpliwości. Policjant zwalnia bez widocznego powodu, a kierowca na pasie obok zmuszony jest do tego samego, aby uniknąć nielegalnego wyprzedzania. Oczywiście funkcjonariusze zawsze mają jakieś wytłumaczenie, jak w poniższym przykładzie, gdzie doszło do rozmowy z kierowcą.

Takie sytuacje wydają się być kontrowersyjne, choć nie zawsze da się je jednoznacznie ocenić bez pełnego kontekstu. Przykładowo, w jednym z nagrań kierowca nieoznakowanego radiowozu tłumaczył, że to nie on, ale kierujący skodą obok zwolnił, by wymusić na nim wyprzedzanie.

Polowanie na jelenia? Nieoznakowane BMW w akcji

Co mówią przepisy?

Prawo jest w takich sytuacjach jednoznaczne, ale warto doczytać każde zdanie. Otóż wielu kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że bezpośrednio przed przejściami dla pieszych nie można wyprzedzać. Mało kto jednak dobrze rozumie to zdanie: Zabrania się omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Wyprzedzanie to przejeżdżanie z większą prędkością obok innego pojazdu jadącego w tym samym kierunku. To, kto przyspiesza, a kto zwalnia, nie ma żadnego znaczenia. Jadący szybciej jest uważany za wyprzedzającego i kropka. Nawet jeśli nie zmienił prędkości, a zrobił to kierowca obok.

Z kolei zgodnie z punktem drugim nie wolno omijać pojazdu przed przejściem. Omijanie to przejazd obok pojazdu, który się zatrzymał. Warto zwrócić uwagę, że zakaz obowiązuje tylko wtedy, gdy pojazd zatrzymał się, by ustąpić pierwszeństwa pieszym. Jeśli pieszy nie wchodzi na przejście, a pojazd zatrzymał się z innego powodu, to można go ominąć, nie zrobienie tego to nic innego jak utrudnianie ruchu.

Sposób na patową sytuację? Jechać

Jeśli jedziemy drogą z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku, czasami dochodzi do patowej sytuacji, zwłaszcza, kiedy obaj kierowcy są świadomi. Jeśli przed przejściem dla pieszych jeden zwolni, to musi zwolnić drugi. A jeśli zwolni za bardzo, to ten pierwszy już wyprzedza, więc musi zwolnić jeszcze bardziej. W końcu może dojść do zatrzymania, choć na przejściu i przed nim nie ma pieszego.

Wielu kierowcom wydaje się, że żaden nie może ruszyć, bo wtedy złamie prawo omijając pojazd, który zatrzymał się przed przejściem, ale pamiętajmy, że prawo łamie się wtedy, kiedy to zatrzymanie przed przejściem miało na celu ustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Jeśli więc pieszy nie wchodzi na przejście, to można spokojnie ruszyć. Nawet trzeba, bo przepisy mówią jasno: "zabrania się zatrzymania pojazdu przed przejściem" (zgodnie z art. 49.1.2).

Oczywiście zawsze warto być ostrożnym i posiadać wideorejestrator. W przypadku sporu z policją nagranie może pomóc udowodnić, że pieszy nie wchodził na przejście.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej