Poradniki i mechanikaBłąd wielu kierowców. Nawet doświadczeni tak niszczą sobie silnik

Błąd wielu kierowców. Nawet doświadczeni tak niszczą sobie silnik

Redukcja biegu przed przyspieszaniem jest dobra dla silnika i poprawia bezpieczeństwo
Redukcja biegu przed przyspieszaniem jest dobra dla silnika i poprawia bezpieczeństwo
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl

22.06.2024 12:41, aktual.: 01.07.2024 13:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dobra technika jazdy może prowadzić nie tylko do oszczędności paliwa, ale również do zmniejszenia eksploatacji samochodu. Jednakże nawet doświadczeni kierowcy mogą popełniać błędy wynikające ze złych nawyków. Jednym z nich jest brak redukcji biegu przed przyspieszaniem.

Pusta droga, samochód z przyzwoitymi osiągami oraz konieczność wyprzedzenia wolniej jadącego pojazdu. W takich sytuacjach kierowcy nie zawsze decydują się na redukcję biegu przed przyspieszaniem, zakładając, że mają odpowiednio dużo czasu i miejsca na manewr, a samochód dostatecznie przyspiesza przy wciśnięciu pedału gazu do końca. Jest to jednak błąd, który niekorzystnie wpływa na silnik.

Nie brakuje również kierowców, którzy mylnie zakładają, że przyspieszanie na niższych obrotach jest korzystniejsze, bo generuje mniejszy hałas z układu wydechowego. Należy jednak pamiętać, że duże obciążenie przy niskich obrotach jest niewskazane dla jednostki napędowej. W takim zakresie pracy silnik działa mniej efektywnie, co oznacza, że więcej energii z paliwa przeznaczane jest na produkcję ciepła niż na przyspieszenie. Skutkuje to wyższym zużyciem paliwa oraz przegrzewaniem się silnika, zwłaszcza wewnętrznych części cylindrów.

Ich przegrzewanie się prowadzi do nierównomiernego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz problemów z zapłonem. W efekcie siły w cylindrze rozkładają się nierównomiernie, przyspieszając zużycie silnika. Szczególnie niekorzystne jest to dla silników z turbodoładowaniem, które są standardem w nowoczesnych samochodach. Zwiększa się również ryzyko wystąpienia przedwczesnego zapłonu mieszanki.

Problemy wynikające z przyspieszania bez redukcji biegu zostały zbadane przez dwie japońskie firmy, Toyota oraz Denso, producenta m.in. świec zapłonowych. Badania wykazały, że w takich przypadkach w silniku mogą pozostawać żarzące się resztki paliwa i oleju, które przy niskich obrotach mają większe prawdopodobieństwo wywołania przedwczesnego zapłonu. To z kolei prowadzi do szybszego zużycia tłoków i świec.

Konieczność redukcji biegu przed przyspieszaniem jest także podkreślana podczas kursów nauki jazdy. Wyprzedzanie to niebezpieczny manewr, który wymaga dynamicznego i szybkiego zakończenia. Dlatego redukcja biegu jest kluczowa, aby maksymalnie wykorzystać przyspieszenie samochodu i bezpiecznie oraz szybko wyprzedzić wolniej jadący pojazd.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (28)
Zobacz także