OTOMOTO INSIGHTS: Rekordowe lato dla motoryzacji - chińskie marki w natarciu, motocykle w pełnym sezonie

Lipiec 2025 roku okazał się wyjątkowo mocnym miesiącem dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. Mimo ochłodzenia nastrojów konsumenckich, rejestracje aut osiągnęły najwyższy poziom w tym roku,. Coraz większy udział zdobywają marki chińskie, a w segmencie motocykli obserwujemy rekordowy sezon. Obserwujemy skrócenie czasu sprzedaży aut używanych na platformie OTOMOTO oraz stabilny popyt w segmencie maszyn ciężkich.

 OTOMOTO, Shutterstock
Źródło zdjęć: © materiały partnera

●  Rekord rejestracji aut w lipcu - 380 tys. pojazdów zarejestrowanych, o 11% więcej niż w czerwcu, mimo spadku nastrojów konsumenckich.

●  Rynek motoryzacyjny rośnie o 3% w 2025 roku - indywidualni kupujący chętniej wybierają nowe auta, firmy decydują się na pojazdy importowane.

●  Auta używane sprzedają się szybciej - średni czas aktywności ogłoszenia skrócił się, a najtańszych ofert jest mniej.

●  Rośnie udział marek chińskich w nowych autach - w rejestracjach indywidualnych ich udział wzrósł do 13,5% w lipcu, a hybrydy wypierają benzynę.

● Coraz więcej kupujących 55+ - udział grupy wiekowej w ruchu na OTOMOTO wzrósł w lipcu o 2,3 p.p. m/m, przy stabilnej liczbie aktywnych użytkowników.

Rynek rejestracji w górę mimo chłodniejszych nastrojów

W lipcu 2025 roku zarejestrowano 380 033 samochody - to wzrost o 11% w porównaniu do ubiegłego miesiąca. Największą część stanowiły przerejestrowania aut używanych (66%), dalej pierwsze rejestracje aut importowanych (21%) oraz nowych (13%). Choć liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 9% wśród konsumentów indywidualnych, w segmencie firmowym odnotowano spadek o 2%. W skali całego roku rynek motoryzacyjny rośnie o 3%, a pozycje liderów wzrostu różnią się w zależności od grupy kupujących - indywidualni wybierają częściej nowe auta (+9% r/r), natomiast firmy zwiększają import (+15% r/r).

© materiały partnera

Kupujący 55+ coraz bardziej aktywni

Lipcowe dane OTOMOTO pokazują wzrost aktywności osób w wieku powyżej 55 lat. W porównaniu z czerwcem odsetek tej grupy wiekowej w całkowitym ruchu na platformie zwiększył się o 2,3 p.p., przy zachowaniu zbliżonej liczby wszystkich aktywnych użytkowników. To sygnał, że starsi kupujący coraz częściej korzystają z narzędzi online przy poszukiwaniu samochodu - zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych.

Auta używane sprzedają się szybciej

Średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych spadła w lipcu o 3% m/m, a średni czas ich aktywności skrócił się o jeden dzień - do 43 dni w przypadku ofert od osób prywatnych i 44 dni w przypadku firm. W porównaniu do lipca 2024 roku udział najtańszych aut (do 20 tys. zł) zmalał o 1,1 p.p., a większy udział mają pojazdy z wyższych segmentów cenowych (100-200 tys. zł). W ujęciu rocznym widać spadek udziału diesli o 3 p.p., przy jednoczesnym wzroście popularności hybryd, plug-inów i aut na benzynę.

Nowe auta: hybrydy i chińskie marki na fali

Średnia dzienna liczba ogłoszeń nowych samochodów wzrosła w lipcu nieznacznie (+0,5% m/m i r/r). W porównaniu z 2024 rokiem rośnie zainteresowanie tym segmentem - wskaźnik liczby kupujących był o 22 p.p. wyższy niż rok wcześniej. W ujęciu rocznym znacząco spadł udział aut benzynowych (-7,4 p.p.), a wzrosła oferta hybryd (+6,9 p.p.) i plug-inów (+2,1 p.p.). W strukturze cenowej dominują auta w przedziale 100-150 tys. zł (29,2% oferty, +3,1 p.p. r/r). Coraz mocniej zaznaczają swoją obecność marki chińskie - w lipcu odpowiadały za 8% wszystkich rejestracji nowych aut, a w segmencie indywidualnym ich udział wzrósł do 13,5%.

Motocykle w szczycie sezonu

Lipiec to kolejny bardzo mocny miesiąc dla rynku motocykli - zainteresowanie kupujących było o 27 p.p. wyższe niż w lipcu 2024 roku. Średnia dzienna liczba ogłoszeń spadła o 2% m/m, ale utrzymuje 9% wzrost r/r. Wysoki sezon potrwa do końca września, a wyniki sugerują, że 2025 rok może być jednym z najlepszych dla tej kategorii w ostatnich latach.

Maszyny ciężkie: więcej kupujących mimo mniejszej podaży

W lipcu średnia dzienna liczba ogłoszeń maszyn ciężkich była o 8% niższa niż rok wcześniej, ale liczba użytkowników i kupujących wzrosła odpowiednio o 9 p.p. i 23 p.p. m/m. Zmiany cenowe w tym segmencie wskazują na spadek udziału najtańszych pojazdów oraz przesunięcie popytu ku droższym maszynom i pojazdom specjalistycznym.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Źródło informacji: OTOMOTO

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO
Wybrane dla Ciebie
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult