Radio DAB+ w samochodzie. Kolejny punkt wyposażenia obowiązkowego

Za nieco ponad rok każdy nowy samochód wyjeżdżający z salonu będzie musiał być obowiązkowo wyposażony w kolejny gadżet – radio DAB+. Na razie w dużej części przypadków stanowi ono płatną opcję. Nie wiadomo, czy kolejna pozycja na liście wyposażenia wpłynie na cenę auta w salonie.

Panel radia AB w OpluPanel radia AB w Oplu
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

"Odbiór radia w samochodzie w standardzie DAB+ to lepsza jakość dźwięku, niezakłócony odbiór w ruchu, bogatsza oferta programowa niż na UKF FM, a także możliwość korzystania z wielu usług dodatkowych, np. z informacji o sytuacji drogowej" – wskazują autorzy sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2018 roku. Takie rozwiązanie zostało narzucone przez Unię Europejską.

Chodzi o Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC), który został uchwalony pod koniec 2018 roku. Podstawowy przepis EECC oznacza, że każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową.

Jak zwykle pojawia się kwestia ceny takiego modułu. Do jednego z najtańszych aut na rynku, Kii Picanto (od 39 990 zł), nie można w ogóle dokupić takiej opcji. W przypadku Opla Astra, jednego z najczęściej wybieranych samochodów przez "Kowalskiego", odbiornik DAB wymaga dopłaty aż 1000 zł.

W Polsce w systemie DAB+ nadają na razie wyłącznie stacje Polskiego Radia. Większość dużych nadawców komercyjnych z rezerwą podchodzi do tego pomysłu. RMF FM czy Radio ZET mogą nadawać w formacie analogowym do końca obowiązywania przyznanej koncesji, czyli do 2028 roku.

Decyzja wpisuje się w trend europejski, gdzie odchodzi się od sygnału FM na rzecz cyfrowego DAB+. Norwegia jako pierwsza wyłączyła usługi FM. Do tego grona dołączy niedługo Szwajcaria. Na tamtejszych rynkach odbiór cyfrowy można spotkać w ponad 85 proc. aut na drodze. Jeszcze wyższy współczynnik notuje Wielka Brytania. Z kolei Włochy już od 2020 roku będą honorować przepisy wprowadzone przez Unię Europejską.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu