Radio DAB+ w samochodzie. Kolejny punkt wyposażenia obowiązkowego

Za nieco ponad rok każdy nowy samochód wyjeżdżający z salonu będzie musiał być obowiązkowo wyposażony w kolejny gadżet – radio DAB+. Na razie w dużej części przypadków stanowi ono płatną opcję. Nie wiadomo, czy kolejna pozycja na liście wyposażenia wpłynie na cenę auta w salonie.

Panel radia AB w OpluPanel radia AB w Oplu
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański
16

"Odbiór radia w samochodzie w standardzie DAB+ to lepsza jakość dźwięku, niezakłócony odbiór w ruchu, bogatsza oferta programowa niż na UKF FM, a także możliwość korzystania z wielu usług dodatkowych, np. z informacji o sytuacji drogowej" – wskazują autorzy sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2018 roku. Takie rozwiązanie zostało narzucone przez Unię Europejską.

Chodzi o Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EECC), który został uchwalony pod koniec 2018 roku. Podstawowy przepis EECC oznacza, że każdy radioodbiornik samochodowy zintegrowany w nowym pojeździe dostępnym w sprzedaży lub na wynajem w UE będzie wymagać odbiornika zdolnego do odbioru i odtwarzania usług radiowych dostarczanych przez naziemną cyfrową emisję radiową.

Jak zwykle pojawia się kwestia ceny takiego modułu. Do jednego z najtańszych aut na rynku, Kii Picanto (od 39 990 zł), nie można w ogóle dokupić takiej opcji. W przypadku Opla Astra, jednego z najczęściej wybieranych samochodów przez "Kowalskiego", odbiornik DAB wymaga dopłaty aż 1000 zł.

W Polsce w systemie DAB+ nadają na razie wyłącznie stacje Polskiego Radia. Większość dużych nadawców komercyjnych z rezerwą podchodzi do tego pomysłu. RMF FM czy Radio ZET mogą nadawać w formacie analogowym do końca obowiązywania przyznanej koncesji, czyli do 2028 roku.

Decyzja wpisuje się w trend europejski, gdzie odchodzi się od sygnału FM na rzecz cyfrowego DAB+. Norwegia jako pierwsza wyłączyła usługi FM. Do tego grona dołączy niedługo Szwajcaria. Na tamtejszych rynkach odbiór cyfrowy można spotkać w ponad 85 proc. aut na drodze. Jeszcze wyższy współczynnik notuje Wielka Brytania. Z kolei Włochy już od 2020 roku będą honorować przepisy wprowadzone przez Unię Europejską.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii