Nowy rodzaj opon idzie jak burza. Eksperci ostrzegają nieświadomych kierowców

W Europie rośnie popularność ogumienia całorocznego. To rozwiązanie dobre dla wielu kierowców, ale trzeba pamiętać o tym, że jest to również kompromis. Do tego nie dla każdego opłacalny.

Opony całoroczne. Nowe ogumienieOpony całoroczne
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w pierwszym półroczu 2024 r. w Europie sprzedaż opon całorocznych wzrosła o 19 proc. względem wyniku z pierwszej połowy 2023 r. W przypadku opon zimowych wzrost wyniósł 3 proc., a dla letnich 1 proc. Kierowcy Starego Kontynentu coraz częściej stawiają na ogumienie całoroczne, co samo w sobie nie jest niczym złym. O ile takie opony kupowane są świadomie i adekwatnie do potrzeb.

Nie istnieją idealne opony, które oferowałyby równie wysokie parametry podczas upałów i w trakcie mrozów – powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Wszystko jest oczywiście kwestią zastosowanej w oponach mieszanki gumowej oraz ukształtowania bieżnika.

Warto jednak pamiętać, że latem nie zawsze mamy upał, a zimą siarczysty mróz i śnieżne zaspy. W warunkach średnich – niezbyt wygórowanych temperatur od wiosny do jesieni i podczas typowych zimowych dni z temperaturą oscylującą około zera – ogumienie całoroczne nie musi ustępować sezonowemu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Przed kilkoma laty pokazały to testy brytyjskiego "Tyre Review", przeprowadzane na zamkniętym torze, dającym możliwość kontrolowania warunków temperaturowych. Na mokrej nawierzchni markowe opony całoroczne okazały się wówczas lepsze od sezonowych przy temperaturach: 2 stopni Celsjusza, 6,5 stopnia oraz 9,8 stopnia. Jednak zarówno przy wyższych, jak i przy niższych temperaturach, ogumienie całoroczne nie zapewni tak dobrej przyczepności jak opony sezonowe dostosowane do pory roku. Oczywiście im większe odstępstwo od wspomnianego wyżej zakresu, tym te różnice będą większe.

"Certyfikowane opony wielosezonowe mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób pokonujących stosunkowo krótkie dystanse, do 10 tys. km rocznie, jeżdżących głównie po dobrze utrzymanych drogach miejskich i mających pojazdy o niewielkiej mocy silnika. W przypadku intensywnej eksploatacji samochodu, szczególnie w zmiennych warunkach pogodowych i przy większej mocy napędu, zaleca się korzystanie z dwóch kompletów opon: letnich i zimowych" – ocenił Mikołaj Krupiński.

W Polsce nie ma przepisów, które zmuszałyby kierowców do wymiany ogumienia. Mimo to – według danych ankietowych ITS-u – opon sezonowych używa 85 proc. kierowców. Popularność opon całorocznych znacząco wzrosła, gdy przed kilkoma laty producenci opracowali mieszanki gumowe, które charakteryzują się o wiele większą elastycznością względem warunków atmosferycznych, niż było to wcześniej. Bez stosowania przesady można powiedzieć, że jest to zupełnie nowy gatunek opon.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇