Nowe przepisy działają. 50 mandatów w jednym miejscu
Przepisy regulujące kwestię bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu weszły w życie 1 czerwca 2021 roku. O tym, że kierowcy niekoniecznie się do nich stosują, świadczą niedawne akcje policji. W Poznaniu wystarczyło kilka godzin, by wystawić aż 50 mandatów.
10.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:13
Niezachowanie właściwej odległości od poprzedzającego pojazdu to plaga polskich dróg ekspresowych i autostrad. Wielu kierowców nagminnie jeździ "na zderzaku" nierzadko przekraczając przy tym dozwoloną prędkość. To wybuchowa mieszanka, która bywa tragiczna w skutkach.
By zminimalizować to niebezpieczne zjawisko i poprawić bezpieczeństwo na trasach szybkiego ruchu, 1 czerwca 2021 roku wprowadzono przepisy pozwalające karać kierowców za takie wykroczenia. W końcu pojawił się zapis precyzujący dokładny dystans, jaki powinien dzielić dwa pojazdy poruszające się tym samym pasem autostrady lub drogi ekspresowej.
Wyrażony w metrach musi wynosić co najmniej połowę liczby określającej prędkość pojazdu w km/h. Oznacza to, że jadąc 140 km/h, powinniśmy utrzymywać odległość minimum 70 m od auta przed nami. Ci, którzy nie zastosują się do tego przepisu, mogą zostać ukarani mandatem w wysokości od 50 do 500 zł. Tyle teorii, a jak jest w praktyce?
To nie kolejny martwy przepis
O tym, że nowe prawo jest egzekwowane, przekonali się ostatnio kierowcy w Poznaniu. Rzecznik prasowy tamtejszej policji, mł. insp. Andrzej Borowiak, pochwalił się akcją funkcjonariuszy w jednym z wpisów opublikowanych na Twitterze. Z informacji rzecznika wynika, że wystarczyło kilka godzin, by tylko w jednym miejscu wystawić blisko 50 mandatów.
Jak udało nam się potwierdzić, były to wyłącznie mandaty za niezachowanie właściwej odległości od poprzedzającego pojazdu. - Skala problemu jest duża. Wie o tym każdy, kto jeździ autostradami i drogami ekspresowymi. Niewystarczająca odległość w połączeniu z dużą prędkością zwiększają ryzyko wypadku. Kierowca jadący "na zderzaku" nie ma szans na właściwą reakcję, gdy auto jadące przed nim zacznie gwałtownie hamować - mówi podkom. Maciej Święcichowski z poznańskiej policji. - Komenda miejska policji przeprowadza regularne kontrole pozwalające na ujawnianie tych wykroczeń - dodaje.
Kwestią sporną jest sprzęt
Postawa poznańskiej policji jest bez wątpienia godna naśladowania. Pozostaje mieć nadzieję, że inne komendy będą egzekwować nowe przepisy równie gorliwie. Może dzięki temu w końcu zrozumiemy powagę problemu i zaczniemy zachowywać większy dystans na trasach szybkiego ruchu.
Niestety, jak zwykle w takich przypadkach, pojawiają się kontrowersje związane z legalnością pomiaru. Jak udało nam się ustalić, poznańska policja dokonuje pomiarów odległości za pomocą ręcznego radaru Trucam 2. To dwufunkcyjne urządzenie pozwalające zarówno na sprawdzanie prędkości mierzonego pojazdu, jak i dystansu dzielącego dwa pojazdy. Druga z tych funkcji, zgodnie z informacjami przekazanymi Autokult.pl przez Główny Urząd Miar w lutym 2021 r., jest funkcją dodatkową, która nie jest uwzględniana przy legalizacji urządzenia.
"W żadnym z dotychczas wydanych na mocy ww. ustawy – Prawo o miarach rozporządzeń, zawierających wymagania dla przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego, nie zostało zawarte wymaganie dotyczące obowiązku pomiaru odległości między pojazdami na drodze. Dlatego też taka funkcja przyrządu z punktu widzenia przepisów metrologicznych jest funkcją dodatkową i nie jest sprawdzana podczas badania typu przed wydaniem decyzji zatwierdzenia typu"- informował Sebastian Margalski z GUM.
Podkomisarz Maciej Święcichowski z KMP w Poznaniu stwierdza natomiast, że wykorzystywane urządzenia spełniają wymogi homologacyjne i licencyjne, choć przyznaje, że niektóre komendy korzystają wyłącznie z funkcji pomiaru prędkości radaru Trucam 2. Wówczas tylko ona jest licencjonowana i homologowana. Dodał, że kierowcy przyłapani na niezachowaniu właściwej odległości przyjmują mandaty i nie kierują sprawy do sądu.
Warto mieć na uwadze, że ręczne radary nie są jedynym narzędziem wykorzystywanym w tym celu. Policja korzysta bowiem także z nieoznakowanych radiowozów oraz - coraz częściej - dronów. Najpewniejszym sposobem, jak zawsze, pozostaje stosowanie się do obowiązujących przepisów.