Niebezpieczne wyprzedzanie - wpuścić pirata drogowego czy nie? Znana Polka radzi być chamskim

Wpis Iwony Blecharczyk wywołał burzę. Jego bohaterem jest kierowca, który wykonał niebezpieczny manewr, a następnie obrażał niewinną osobę. Sprawa jest szeroko komentowana w sieci. Czy najsłynniejsza Polka prowadząca ciężarówki ma rację?

Pani Iwona Blecharczyk zajmuje się też transportem wielkogabarytowymPani Iwona Blecharczyk zajmuje się też transportem wielkogabarytowym
Źródło zdjęć: © Fot. Facebook
Jakub Tujaka

Osobom nieznającym Iwony Blecharczyk należy się wyjaśnienie. Pani Iwona jest kierowcą ciężarówek i zdobyła dużą popularność w sieci dzięki temu, że m.in. pokazuje uroki swojej pracy, a także dlatego, że jest silna i zaradna. Często publikuje wpisy, pod którymi długimi godzinami trwa dyskusja. Jeden z ostatnich wywołał sporą burzę. Wpis jest dość długi. Tu przytoczę kilka fragmentów, a poniżej publikuję cały wpis:

„Droga dwupasmowa, Polska. Patrzę, znak informujący o końcu lewego pasa za kilkaset metrów, a w lusterku widzę, że ciężarówka ciśnie! Ma za małą prędkość, a próbuje wyprzedzić dwa zestawy. Ledwo do kabiny drugiego dojeżdża. Kamikadze! Próbuje do ostatniego momentu wymusić hamowanie ciężarówki na prawym pasie. Ale koniec końców sam musi wyhamować przed wyspą…”.

„Wiecie o tym, że ja zawsze stoję murem za kierowcami. Ale nie za takimi. Tacy kierowcy jak ten, to zakała naszego środowiska. To właśnie ten typ, który możemy zobaczyć na nagraniach z rejestratorów osobówek - idący na czołówkę i wymuszający na osobówkach zjeżdżanie do rowu. Bo pan i władca pomyślał sobie, że wyprzedzi…”.

Takich chamów trzeba równie chamsko traktować…”

Zwróciliśmy się do eksperta od bezpieczeństwa ruchu drogowego, oto jego komentarz do sprawy:

  • Od lat mówi się, że na polskim kierowcom brakuje kultury jazdy. Opisany przypadek jest tego elementarnym przykładem. Jeden z kierowców za wszelką ceną chciał pokazać jaki to nie jest sprytny i jeszcze „zdąży” uciec z lewego pasa przed jego końcem. Może źle ocenił sytuację, może nie doszacował prędkości pojazdów na pasie prawym a może po prostu się pomylił? Zdarza się, każdemu. Nie usprawiedliwiam, ale wiem, ze jesteśmy tylko ludźmi i każdy z nas od czasu do czasu popełnia błędy – tak w życiu jak i na drodze - komentuje Mariusz Sztal z firmy Introhl, zajmującej się między innymi szkoleniami dla instruktorów jazdy.
  • Czemu zatem mu nie pomóc? Czemu za wszelką cenę egzekwować swoje? Czy kierowcy mogą, czy mają do tego prawo, żeby wymierzać sprawiedliwość? Empatii brakuje… zwykłej, ludzkiej empatii na drodze. Gdyby ci sami kierowcy spotkali się w przychodni lekarskiej, pewnie powiedzieliby sobie "dzień dobry", a gdyby jeden z nich wychodził ze sklepu z ciężkim bagażem a drugi akurat wchodził, to jeszcze by mu drzwi otworzył, czyż nie? Na drodze tego właśnie brakuje. I nie tylko młodym kierowcom, ale tym bardziej doświadczonym także, a może wręcz tym drugim szczególnie? – dodaje Mariusz Sztal.

Moim zdaniem blokowanie możliwości schowania się pomiędzy dwie ciężarówki przy nieudanym manewrze to skazywanie niewinnych ludzi na poważne niebezpieczeństwo. Taki zestaw ma kilkanaście metrów i waży kilkadziesiąt ton. Auto osobowe czy pieszy nie mają najmniejszych szans na przetrwanie zderzenia z takim kolosem. Wyhamowanie go i powrót do miejsca, skąd rozpoczął się manewr, jest o wiele bardziej skomplikowane, niż przyhamowanie i wpuszczenie auta przed siebie. Drugą sprawą jest to, że osoby komentujące (pod wpisem jest około 600 komentarzy) zarzucają wszystkim brak kultury na drodze. Myślę, że sposobem na poprawę poziomu uprzejmości, a zarazem bezpieczeństwa, byłoby jednak minimalizowanie ryzyka wypadku i wpuszczenie przed siebie samochodów. Niezależnie od tego, z jak zgranym zespołem jedziemy.

Poniżej cały wpis Pani Iwony:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯