Nie udało się dobić do 100 PSI. Pracownik pomylił ciśnienie z procentami

Ciekawa historia się wydarzyła w USA w stanie Iowa. Pracownik właściciela firmy rozbiórkowej dostał polecenie dopompowania opon w jego jeepie. Problem w tym, że kompletnie się na tym nie znał, więc mu się nie udało. Na szczęście!

Tyle napompował do opon w jeepie. Dobrze, że nie osiągnął celuTyle napompował do opon w jeepie. Dobrze, że nie osiągnął celu
Źródło zdjęć: © fot. Reddit/jeep
Marcin Łobodziński

Amerykańskie jednostki nieco różnią się od stosowanych w Europie. Na desce rozdzielczej można odczytać ciśnienie w ogumieniu za sprawą montowanych w nich czujników. Wartości są podawane w PSI (funt na cal kwadratowy). U nas częściej wykorzystuje się bary (bar) lub megapaskale (MPa).

1 PSI to równowartość 0,07 bara lub 0,01 MPa. Więc 2 bary to 29,1 PSI. Zwykle ciśnienie fabryczne to okolice 30-35 PSI. Żebyśmy się dobrze zrozumieli – 50 PSI to już 3,45 bara. Zatem wróćmy do historii z Iowa.

Otóż wspomniany pracownik pojechał jeepem szefa i zaczął pompować opony. Nawet posłużył się wskaźnikiem, tyle tylko, że pompował do 100 procent. Myśląc, że optymalne ciśnienie to 100 PSI, a PSI to procenty. W końcu kiedy udało mu się osiągnąć ciśnienie powyżej 90 PSI (6,2 bara) i w żadnym z kół nie mógł dobić do 100, zadzwonił do szefa, że niestety mu się nie uda.

Ten, wiedząc jak to się może skończyć (wybuchem opony), kazał swojemu pracownikowi odsunąć się od auta i zabronił mu dalszego pompowania. Potem ciśnienie zostało spuszczone, a podobno było to całkiem ciekawe wydarzenie. Ważne, że ogumienie Michelina wytrzymało ponad 6 barów, a w prawym przednim kole było już 6,69 bara.

Ile może wytrzymać ogumienie?

Na oponach można znaleźć informację w formie np. Max. Press. 345 Kpa (50 PSI), co oznacza maksymalne dopuszczalne ciśnienie użytkowe, czyli takie, które opona wytrzyma podczas jazdy. Nie oznacza to, że jest to maksimum, jakie w ogóle wytrzyma opona, np. na postoju. Jak widać na przykładzie z Iowa, opona może wytrzymać prawie 100 PSI, czyli prawie 7 barów.

Niektórzy twierdzą, że samochodowa opona wytrzyma nawet 10 barów, jeśli nie będziemy ruszać auta z miejsca. Tak naprawdę wiele zależy od konstrukcji opony (indeksów) oraz dodatkowych wzmocnień (extra load). Jest ogromne ryzyko, że opona zostanie rozerwana już przy ciśnieniu ponad 5 barów. Wbrew pozorom nie jest to sytuacja niebezpieczna, choć z pewnością nie jest przyjemna.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟