Nie możesz odpalić auta? Nie panikuj, tylko sprawdź "magiczne oczko"

Nie możesz odpalić auta? Nie panikuj, tylko sprawdź "magiczne oczko"

Akumulator
Akumulator
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
20.11.2023 17:26

Większość akumulatorów samochodowych, które są obecnie w użyciu, to modele bezobsługowe. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów jedynymi dostępnymi opcjami są doładowanie akumulatora lub jego wymiana. Informacje na temat stanu akumulatora i ewentualnych działań, które powinniśmy podjąć, dostarcza nam tzw. magiczne oczko.

"Magiczne oczko" to specjalny wizjer, który jest umieszczony na górnej części akumulatora. Jego wygląd przypomina małą diodę, ale wewnątrz nie znajdziemy żadnych elementów świetlnych. Zamiast tego, "magiczne oczko" zawiera prosty areometr z zieloną kulką, który mierzy siłę wyporu elektrolitu zawartego w akumulatorze.

Mechanizm działania "magicznego oczka" jest dość prosty. Jeżeli gęstość elektrolitu jest niska, kulka opada na dno. Z kolei, gdy gęstość elektrolitu jest wysoka, kulka unosi się do góry. Dzięki temu "magiczne oczko" pozwala nam na orientacyjną ocenę stanu akumulatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zielony kolor w "magicznym oczku" wskazuje na właściwą gęstość elektrolitu, co oznacza, że poziom naładowania akumulatora jest prawidłowy. Czarny kolor sugeruje natomiast niską gęstość elektrolitu i wskazuje na konieczność doładowania akumulatora. Bezbarwny lub żółty kolor informuje, że poziom elektrolitu jest zbyt niski. W praktyce, w przypadku akumulatora bezobsługowego, oznacza to konieczność wymiany akumulatora.

Jednakże warto pamiętać, że "magiczne oczko" nie jest równie precyzyjne jak profesjonalne urządzenia pomiarowe. Wskazania "magicznego oczka" powinny być traktowane jedynie jako orientacyjne. Zielony kolor nie gwarantuje pełnej sprawności akumulatora. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze powinniśmy skonsultować się ze specjalistą, którego opinia powinna być dla nas decydująca.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)