Najoszczędniejsze rodzinne samochody według "What Car?". Na liście nie tylko diesle

Zastanawiasz się, które auta, zdolne do zabrania na pokład rodziny, są najoszczędniejsze? Na to pytanie można udzielić niejednej odpowiedzi, ale warto zapoznać się z każdym opracowaniem na ten temat. Jak się okazuje, benzynowe auta mogą konkurować z dieslami.

Po okresie stagnacji tankowanie staje się droższePo okresie stagnacji tankowanie staje się droższe
Źródło zdjęć: © WP | Mariusz Zmysłowski

Sposobów na określanie spalania jest wiele. Katalogowe wartości, wyznaczane na podstawie międzynarodowych norm, są miedzy sobą porównywalne, ale zwykle nie powiedzą nam tego, ile naprawdę będzie paliło dane auto na co dzień. Można oprzeć się na wskazaniach kierowców. W ten sposób otrzymujemy dane wzięte z życia, ale niekoniecznie porównywalne. Można też oprzeć się na niezależnych badaniach prowadzonych według autorskiego algorytmu. Tak właśnie jest w przypadku rankingu "What Car?".

Oto używane samochody określane jako rodzinne, głównie kompakty, które w brytyjskich testach zabłysnęły najniższym spalaniem:

  • Škoda Octavia (od 2019 r.) 2.0 TDI 115 - średnie spalanie: 4,06 l/100 km;
  • Opel Astra (2015-2021) 1.6 CDTi 110 Ecoflex - średnie spalanie: 4,18 l/100 km;
  • Seat Leon (2013-2020) 1.6 TDI 110 Ecomotive - średnie spalanie: 4,20 l/100 km;
  • Hyundai Ioniq (2017-2022) Plug-in 1.6 - średnie spalanie: 4,54 l/100 km;
  • Volkswagen Golf (2013-2020) 1.0 TSI - średnie spalanie: 4,73 l/100 km;
  • Infiniti Q30 (2016-2019) 1.5d - średnie spalanie: 4,78 l/100 km;
  • Fiat Tipo (od 2016 r.) 1.6 Multijet 120 - średnie spalanie: 4,79 l/100 km;
  • Kia Rio (2017-2022) 1.0 T-GDi 48V iMT - średnie spalanie: 4,81 l/100 km;
  • Škoda Superb (2015-2023) 2.0 TDI - średnie spalanie: 4,88 l/100 km;
  • Audi A3 (2013-2020) 2.0 TDI - średnie spalanie: 4,97 l/100 km.

Jak widać w powyższym zestawieniu, dominują diesle. Do czołówki przedarły się jednak dwa modele samochodów - Kia Rio i Volkswagen Golf - wyposażonych w jednostki benzynowe. Jak się okazuje, w odpowiednio skrojonych samochodach potrafią one być bardzo oszczędne.

Warto również zwrócić uwagę na Ioniqa z hybrydową jednostką typu plug-in. Brytyjskie obserwacje zdają się potwierdzać europejskie badania sprzed kilku lat, z których wynikało, że rzeczywiste spalanie hybryd plug-in może być znacznie wyższe niż katalogowe. Wszystko ze względu na niewystarczająco częste ładowanie samochodów przez ich użytkowników. W powyższym zestawieniu różnica w spalaniu pomiędzy Ioniqiem i zbliżonym gabarytami Golfem z tradycyjnym benzynowym silnikiem była niewielka – 0,2 l/100 km na korzyść koreańskiej hybrydy.

Test pokazał również, że większy pod względem pojemności diesel nie musi wykazywać większego apetyty na paliwo niż mniejsza jednostka.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut
Ostatni Ford Focus ST wyjechał z fabryki. To koniec pewnej epoki
Ostatni Ford Focus ST wyjechał z fabryki. To koniec pewnej epoki