Najbardziej niezawodne rodzinne SUV-y według "What Car?". I te, które psują się najczęściej

Spośród nowych samochodów wyjeżdżających z europejskich salonów aż 37 proc. stanowią SUV-y. Tego typu modele są coraz popularniejsze również na rynku wtórnym. Oto auta, które według Brytyjczyków po kilku latach sprawiają najmniej kłopotów, a także te psujące się najczęściej.

Wybrać tradycyjne auto czy SUV-a? Ten ranking może pomóc w podjęciu decyzjiWybrać tradycyjne auto czy SUV-a? Ten ranking może pomóc w podjęciu decyzji
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Bezawaryjność to jeden z najważniejszych czynników, jakie bierzemy pod uwagę, wybierając samochód. Co z pewności nowego samochodu pozostaje po kilku latach? Na to pytanie odpowiada ranking opracowany przez brytyjskie "What Car?". Powstał on w oparciu o ankiety przeprowadzone wśród czytelników. W kwestionariuszu, który wypełniło 18 tys. osób, właścicieli samochodów pytano o usterki, które wystąpiły w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także koszt i czas ich naprawy. Na podstawie wszystkich tych czynników dla każdego modelu określono wyrażony w procentach indeks. Im jest on wyższy, tym lepiej. Oto rezultaty.

Toyota RAV4
Toyota RAV4 © Paweł Kaczor

1. Toyota RAV4 (2013-2019): 99.5 proc.

Jedynie 3 proc. ankietowanych użytkowników tego modelu doświadczyło niedomagania samochodu. Kłopoty z RAV4 koncentrowały się na elektryce niezwiązanej z silnikiem. Wszystkie przypadki zostały naprawione w ramach gwarancji, a wszystko nie trwało dłużej niż tydzień.

Honda CR-V
Honda CR-V © Marcin Łobodziński

2. Honda CR-V (2012-2018): 98.7 proc.

Problemy z japońskim SUV-em zgłosiło 11 proc. ankietowanych właścicieli tego auta. To dobry rezultat, ale dotyczył on tylko aut z silnikiem benzynowym. Wśród właścicieli diesli usterkę zgłosiło 27 proc. ankietowanych. Niezależnie od opcji silnikowej najczęściej zdarzały się usterki hamulców, skrzyni biegów oraz sprzęgła. W przypadku diesli zdarzały się również awarie silnika. Wszystkie auta zostały jednak naprawione w ramach gwarancji.

Volvo XC60
Volvo XC60 © Mateusz Żuchowski

3. Volvo XC60 (od 2017): 97.7 proc.

Spośród ankietowanych posiadaczy Volvo XC60 10 proc. zgłosiło kłopoty z samochodem w ciągu ostatniego roku. To świetna wiadomość, dla Polaków, bo ten samochód należy do najpopularniejszych SUV-ów w naszym kraju. Brytyjscy użytkownicy XC60 najczęściej skarżyli się na usterki związane z silnikiem, niezwiązaną z napędem elektryką oraz układem wydechowym.

Mazda CX-5
Mazda CX-5 © materiały prasowe

4. Mazda CX-5 (od 2017): 97.1 proc.

W ciągu roku 7 proc. użytkowników wersji benzynowych i 18 proc. diesli miało problem ze swoją CX-5. Atrakcyjnie wyglądający model najczęściej miał problemy z karoserią, skrzynią biegów oraz wyposażeniem kabiny. Wszystkie auta nadawały się do jazdy mimo wystąpienia usterki i zostały nieodpłatnie naprawione w ramach gwarancji.

Audi Q5
Audi Q5 © materiały prasowe / Audi

5. Audi Q5 (2008-2017): 96.3 proc.

Czas na pierwsze niemieckie auto w zestawieniu. Poprzednia generacja Q5 okazuje się całkiem odporna na upływ czasu. Problem z samochodem w ciągu ostatniego roku zgłosiło 16 proc. ankietowanych właścicieli audi. Najczęściej dotyczyły one elektroniki silnika, skrzyni biegów, wyposażenia wnętrza i układu kierowniczego.

Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq © Tomasz Budzik

6. Skoda Kodiaq (od 2016): 95.9 proc.

Usterki zgłosiło 12 proc. użytkowników tego modelu ankietowanych przez "What Car?". Zwykle awarii ulegało wyposażenie wnętrza, i niezwiązana z silnikiem elektryka. Niewielki odsetek kierowców skarżył się również na problemy z akumulatorem, karoserią czy hamulcami. Wszystkie samochody nadawały się do jazdy mimo usterki, ale w połowie przypadków od momentu zgłoszenia usterki do jej naprawy upłynęło więcej niż 7 dni. Większość została naprawiona na gwarancji. Ci, którzy musieli pokryć koszty naprawy, zapłacili od 301 do 500 funtów, czyli od 1,4 do 2,5 tys. zł.

Subaru Forester
Subaru Forester © mat. pras. / Subaru

7. Subaru Forester (2013 - 2019); 95.6 proc.

Najmniej rozpowszechniona w Polsce japońska marka ma swoich zagorzałych zwolenników, pamiętających sukcesy Imprezy w rajdach WRC i pokładających ufność w systemie przeniesienia napędu na cztery koła autorstwa Subaru. Jak się okazuje, Japończycy potrafią też zbudować auto całkiem bezawaryjne. Wśród ankietowanych posiadaczy Forestera 15 proc. wspomniało o usterkach. Dotyczyły one klimatyzacji, akumulatora i niezwiązanej z silnikiem elektryki. Wszystkie auta nadawały się do jazdy mimo wystąpienia awarii, ale naprawa wykonana w ramach gwarancji w niejednym przypadku zajęła więcej niż tydzień.

Audi Q5
Audi Q5 © Mateusz Lubczański

9. Audi Q5 (od 2017): 95.4 proc.

Według Brytyjczyków Q5 to doskonały przykład na to, że nie zawsze nowsze jest lepsze od starszego. Przynajmniej pod względem awaryjności. Obecna odsłona dziecka Audi osiągnęło gorszy rezultat od poprzedniej. Kłopoty z samochodem w ciągu ostatniego roku zgłosiło 26 proc. posiadaczy, którzy wypełnili ankietę "What Car?". Większość problemów dotyczyła mało istotnych elementów wyposażenia wewnętrznego oraz niezwiązanej z silnikiem elektryki. Pojawiły się również problemy z systemem hamulcowym.

Ford Kuga
Ford Kuga © Marcin Łobodziński

9. Ford Kuga (2013 - 2019): 95.4 proc.

Przyjemnie prowadzący się SUV amerykańskiej marki okazuje się również całkiem przyzwoity pod względem niezawodności. Problemy z samochodem zgłosiło 18 proc. posiadaczy Kugi. Zwykle dotyczyły one niezwiązanej z silnikiem elektryki, ale zdarzały się również awarie akumulatora, skrzyni biegów, hamulców i elektryki związanej z silnikiem. Wszystkie samochody nadawały się do jazdy mimo wystąpienia usterki, a naprawa trwała nie dłużej niż dzień. W ponad połowie przypadków problemy zostały usunięte w ramach gwarancji. Ci, którzy nie mieli tyle szczęścia, zapłacili od 51 do 750 funtów, czyli od 0,2 do 3,7 tys. zł.

Volvo XC60
Volvo XC60 © Mariusz Zmysłowski

10. Volvo XC60 (2008-2017): 95,3 proc.

Szwedzka marka znana jest z wysokich standardów w dziedzinie bezpieczeństwa. W przypadku XC60 w parze z nim szła również niezawodność, o czym świadczy obecność dwóch generacji tego modelu w pierwszej dziesiątce brytyjskiego rankingu. Usterki w ciągu ostatniego roku zgłosiło 17 proc. użytkowników poprzedniej generacji tego auta. Zazwyczaj dotyczyły one karoserii, elektryki związanej z silnikiem oraz wydechu. Niewielka część problemów koncentrowała się wokół układu paliwowego, klimatyzacji, hamulców oraz silnika i związanej z nim elektryki. W zdecydowanej większości naprawa zajmowała nie więcej niż 1 dzień, a połowa została zreperowana na gwarancji. Pozostali właściciele XC60 zapłacili do 1500 funtów, czyli 7,4 tys. zł. Cóż, aspirowanie do klasy premium kosztuje.

A które modele znalazły się po przeciwnej stronie tabeli "What Car"? Ostatnie miejsce przypadło Nissanowi X-Trailowi (od 2014), który otrzymał ocenę 77,1 proc. Tylko nieco lepszy był Ford Edge (80,7 proc.) oraz Land Rover Discovery Sport (81,9 proc.).

Rezultaty badania przeprowadzonego przez "What Car?" z pewnością dają do myślenia. Dominują tu auta japońskie, ale godne podziwu są notowania szwedzkiego Volvo. Niemcy tym razem zawodzą. W zestawieniu nie znalazło się miejsce dla modeli BMW czy Mercedesa. Zaskoczeniem może być Ford Kuga, który spisał się całkiem nieźle wbrew obiegowym opiniom o tej marce wśród polskich kierowców. Oczywiście rankingowi "What Car?" można zarzucić brak oparcia w sprawdzalnych danych. Należy jednak pamiętać, że zestawienie ADAC również nie jest kompletne, gdyż ujmuje się w nim jedynie te usterki, które unieruchomiły pojazd. Brytyjczykom pozostaje wierzyć na dżentelmeńskie słowo.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach