Dlaczego SUV-y okazały się lepsze niż auta innych segmentów?© fot. mat. prasowe

Na przykładzie Volkswagena Tiguana tłumaczymy, dlaczego SUV jest lepszy

Julian Grabowski
26 kwietnia 2019

Ale lepszy od czego? Najwyraźniej od większości segmentów samochodów, skoro klienci wybierają właśnie takie auta najchętniej. Co sprawia, że SUV-y stają się tak popularne? Sprawdźmy to na przykładzie Volkswagena Tiguana, drugiego najlepiej sprzedającego się SUV-a na świecie.

Po pierwsze funkcjonalność

Wnętrze jest w sam raz, w przeciwieństwie do wielu kompaktów (są dość ciasne) czy aut klasy średniej (są z reguły za duże). W sam raz do wygodnego przemieszczania się czterech dorosłych osób. Siedzi się wyżej, co z przodu poprawia widoczność, a z tyłu zmienia pozycję pasażera na bardziej wyprostowaną. Dzięki temu wymaga on mniej przestrzeni na nogi, a te są zgięte pod naturalnym kątem i mają wygodne podparcie ud.

W SUV-ach z tyłu siedzie się najwygodniej.
W SUV-ach z tyłu siedzie się najwygodniej.© fot. mat. prasowe

W sam raz są także bagażniki. Z reguły większe od tych z kompaktów, ale nie na tyle duże, by przewożone rzeczy swobodnie przemieszczały się w czasie jazdy. Są za to głębokie, wysokie, co pozwala przewieźć przedmioty o dużych gabarytach. Po złożeniu siedzeń z tyłu można w SUV-ie przewieźć szafkę, telewizor czy duże paczki.

Po drugie wszechstronność

SUV-y to auta z reguły kompaktowe, przynajmniej w Europie, a zatem nie są zbyt duże i dobrze sprawdzają się w mieście. Jednocześnie szeroki rozstaw dużych kół oraz długi rozstaw osi sprawiają, że samochody te są stabilne podczas jazdy w trasie.

Dzięki SUV-owi dotrzesz do miejsc niedostępnych dla zwykłych aut osobowych.
Dzięki SUV-owi dotrzesz do miejsc niedostępnych dla zwykłych aut osobowych.© fot. mat. prasowe

Największym walorem SUV-a jest wysoki prześwit, pozwalający zjechać z drogi utwardzonej, a nawet przejechać trudniejszy odcinek terenowy. Jeśli napęd na cztery koła jest wystarczająco sprawny, jak na przykład 4MOTION w Tiguanie i jeśli prześwit jest odpowiednio wysoki, jak 20-centymetrowy w tym modelu.

Gdy jeszcze do tego dodamy tryb terenowy (OFFROAD), który imituje działanie blokad mechanizmów różnicowych, mamy do czynienia z całkiem sprawną terenówką, która nie zatrzyma się w momencie, kiedy jedno z kół oderwie się od podłoża.

Po trzecie wygląd

Wygląd SUV-a może być terenowy, ale dzięki odpowiedniej stylizacji także bardzo elastyczny - od sportowego po elegancki.
Wygląd SUV-a może być terenowy, ale dzięki odpowiedniej stylizacji także bardzo elastyczny - od sportowego po elegancki.© fot. mat. prasowe

Takie SUV-y jak Volkswagen Tiguan reprezentują pierwotny styl inspirowany autami terenowymi. Te pojazdy były marzeniem wielu, ale też z wielu powodów pozostawały poza zasięgiem. Jeśli nie były zbyt drogie, to były zbyt paliwożerne lub zbyt mało wygodne czy bezpieczne podczas codziennej jazdy. SUV-y dzięki wielu kompromisom wyeliminowały te problemy.

Dlatego SUV-y zyskały na popularności – są "terenówkami", o których wielu marzyło, a jednocześnie są takie, jakich nigdy wcześniej prawdziwe terenówki nie były. Mają wszelkie cechy niewymagających aut osobowych.

Po czwarte spadek wartości

Spadek wartości po zakupie nowego auta jest istotnym czynnikiem mającym wpływ na decyzje klientów. Coraz częściej rozglądają się za SUV-ami również osoby szukające używanych samochodów. A to z kolei sprawia, że właśnie SUV-y są segmentem, w którym samochody tracą najmniej z pierwotnej ceny. Zainteresowanie rodzi popyt, a popyt obniża utratę wartości.

Źródło artykułu:WP Autokult
VolkswagenVolkswagen Tiguansegment j
Komentarze (3)