Miał 179 KM i jechał nawet 362 km/h. ARVW pokazał, jak ważna jest aerodynamika

Choć Enzo Ferrari stwierdził, że aerodynamika jest dla ludzi, którzy nie potrafią budować silników, nacisk na opływowe kształty nie jest rzeczą nową. Wystarczy spojrzeć na niemiecki projekt ARVW, który napędzany był silnikiem Diesla.

Wygląda jak łódź podwodna, ale do dziś pozostaje najbardziej opływowym autem VolkswagenaWygląda jak łódź podwodna, ale do dziś pozostaje najbardziej opływowym autem Volkswagena
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Kosmiczny Volkswagen XL1, który był dostępny w sprzedaży kilka lat temu, miał opór aerodynamiczny na poziomie Cx=0,189. Dla porównania, ten współczynnik w Mercedesie Klasy A wynosi 0,22. To doskonały rezultat dla auta produkowanego seryjnie, jednak nie ma porównania do wyników osiąganych przez Volkswagena ARVW (Aerodynamic Research Volkswagen). W tym wypadku mówimy o Cx=0,15.

ARVW
ARVW © mat. prasowe

ARVW powstał w latach 70., gdy świat motoryzacji borykał się z kryzysem paliwowym. Pojazd badawczy miał pokazać jak aerodynamika może wpłynąć na osiągi auta, nawet jeśli jest ono napędzane "zwykłym" silnikiem. Tutaj zastosowano sześciocylindrowy motor Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 179 koni mechanicznych. Co ciekawe, zużywał on 6 litrów oleju napędowego przy prędkości 250 km/h.

Auto ma nietypowe rozmiary (83 cm wysokości, 110 cm szerokości). By zmniejszyć wagę wykorzystano aluminiową ramę, włókno węglowe, a nawet łańcuch zastępujący tradycyjny wał. Chłodzenie silnika odbywało się dzięki zbiornikowi wody na pokładzie.

W 1980 roku był to najszybszy samochód z silnikiem Diesla na świecie. Osiągnął prędkość 362,07 km/h. Do dziś jest najbardziej aerodynamicznym pojazdem zbudowanym przez Volkswagena.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów