"Magiczne oczko" w akumulatorze. Sprawdź, nim będzie za późno

Współczesne akumulatory samochodowe zwykle są bezobsługowe, co oznacza, że w przypadku kłopotów możemy je jedynie doładować lub wymienić. Stan akumulatora i ewentualnie konieczne działania wskazuje tzw. "magiczne oczko".

Akumulator z "magicznym oczkiem"Akumulator z "magicznym oczkiem"
Źródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński

"Magiczne oczko" to nic innego jak małe okienko umieszczone na górnej części akumulatora, które swoim wyglądem przypomina diodę. Wewnątrz znajduje się prosty areometr z zieloną kulką, który mierzy wyporność elektrolitu w akumulatorze.

Mechanizm działania jest nieskomplikowany - kulka opada na dno, gdy gęstość elektrolitu jest zbyt niska, a unosi się, gdy jest wysoka. "Magiczne oczko" umożliwia nam orientacyjne sprawdzenie stanu naładowania akumulatora.

Następny fragment artykułu znajduje się poniżej materiału wideo

Poranna jazda zimą - jak prowadzić auto bezpieczniej?

Zielony kolor oznacza, że gęstość elektrolitu jest prawidłowa, co wskazuje na odpowiedni poziom naładowania. Czarny kolor z kolei sugeruje niski poziom, co oznacza potrzebę doładowania. Gdy jest bezbarwne lub żółte, oznacza to zbyt niski poziom elektrolitu, co w przypadku akumulatorów bezobsługowych wiąże się z koniecznością wymiany.

Niemniej jednak należy pamiętać, że "magiczne oczko" nie zastępuje profesjonalnych przyrządów pomiarowych. Jego wskazania należy traktować jako przybliżone. Nawet zielony kolor nie zapewnia pełnej sprawności akumulatora. W razie wątpliwości warto skonsultować się ze specjalistą.

Niezależnie od koloru w oczku przed zimą dobrze jest naładować akumulator. Jeśli jest ono czarne, radzimy zrobić to możliwie najszybciej, nim będzie za późno. Akumulator w wyniku długotrwałego użytkowania w takim stanie będzie wymagał wymiany. Być może już przy pierwszych mrozach.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?