Ma 19 metrów długości i cztery potężne diesle. To największe 4x4 w historii US Army

Cztery silniki o łącznej mocy ponad 1000 KM, 100 ton ładowności i prawie pół wieku służby w amerykańskim wojsku. LARC-LX to bez wątpienia jeden z najbardziej zasłużonych pojazdów US Army. Dziś kupicie go za cenę nowego samochodu.

19 metrów długości i 100 ton ładowności - liczby zdecydowanie robią wrażenie.19 metrów długości i 100 ton ładowności - liczby zdecydowanie robią wrażenie.
Źródło zdjęć: © fot. US National Archives
Aleksander Ruciński

Duża, towarowa amfibia stanowiąca logistyczny łącznik pomiędzy okrętami a lądem - tak w skrócie można opisać maszynę, która powstała w 1952 roku jako BARC (ang. Barge, Amphibious Resupply, Cargo), by 8 lat później zostać przemianowaną na LARC-LX (Lighter, Amphibious Resupply, Cargo, 60 ton).

Za tymi skomplikowanymi nazwami kryje się kawał wojskowej historii obejmującej ponad pół wieku służby, przeplatanej udziałem w wielu konfliktach zbrojnych, z debiutem w 1967 roku podczas wojny w Wietnamie. Choć konstrukcja ma już swoje lata, nadal jest wykorzystywana w przemyśle cywilnym. Wiele sztuk należy też do prywatnych kolekcjonerów.

Budowa LARC-LX robi wrażenie nawet dziś. Do napędu wykorzystano tu cztery silniki Detroit Diesel 6-71 o mocy 265 KM każdy, co łącznie daje ponad 1000 KM. Taka moc była niezbędna do transportu ładunków o masie sięgającej nawet 100 ton. Jak przystało na amfibię - zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Nie był to przesadnie szybki pojazd - rozpędzał się do 25 km/h na twardej nawierzchni, a w wodzie prędkość spadała o połowę - ale wyjątkowo skuteczny i niezawodny.

A LARC Lands in East Hampton

Każdy z silników wprawiał w ruch poszczególne koła, co w połączeniu z indywidualnymi systemami skrętu zapewniało temu 19-metrowemu kolosowi niezwykłą zwrotność, która przydawała się podczas każdej operacji wojskowej.

Żołnierze, którzy mieli okazję służyć na tym sprzęcie podkreślali stosunkowo prostą konstrukcję, niezawodność i niewielkie zapotrzebowanie na paliwo - LARC-LX palił średnio 140 litrów ropy na godzinę. Poduszkowce, którym od lat 80. stopniowo ustępował miejsca w amerykańskim wojsku, potrzebowały natomiast nawet 950 litrów.

Pewnie dlatego popularna amfibia przetrwała w amerykańskich szeregach aż do 2001 roku, kiedy to zdecydowano się na jej oficjalne wycofanie. Wiele egzemplarzy zachowało się w świetnym stanie - niektóre z nich trafiły do firm logistycznych, portów, a także muzeów i kolekcjonerów.

Kupno sprawnej sztuki nawet dziś nie jest większym problemem. Wystarczy około 50 tys. dolarów, a więc równowartość nieźle wyposażonej škody superb. Czeskie kombi z dieslem czy 1000-konna amfibia? Wybór wydaje się prosty.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀