Lexus NX. Dwie strony tej samej monety

Lexus NX. Dwie strony tej samej monety

Julian Grabowski
12 października 2020

Średniej wielkości SUV w dwóch skrajnie różnych odmianach? To musi być Lexus NX, występujący jako samochód z mocnym silnikiem benzynowym lub jako oszczędna hybryda.

Wybór – to jedno z najważniejszych wymagań kierowców. Chcemy wybierać wśród różnych pakietów wyposażenia, układów napędowych, wersji różniących się stylistyką, a także kolorów i wzorów obręczy kół czy kolorów tapicerki. I to wszystko producenci samochodu starają się nam dzisiaj dostarczyć. Idealnym przykładem jest Lexus NX, średniej wielkości SUV, który naprawdę pozwala kierowcy na puszczenie wodzy fantazji.

Hybryda kontra benzyna

O kolorach nadwozia, rodzajach tapicerki i liczbie dostępnych wzorów obręczy kół nie ma sensu się rozwodzić – wszystko można sprawdzić w konfiguratorze, w wirtualnym salonie Lexusa.

Warto natomiast zacząć od tego, że Lexus NX występuje w dwóch wersjach silnikowych i dwóch różnych odmianach napędu – do wyboru jest benzynowy model NX 300 i hybrydowy NX 300h.

Oba dostępne są w odmianach z napędem na przednie lub na wszystkie koła oraz z bezstopniową (NX 300h) i automatyczną (NX 300) przekładnią, co zapewnia odczuwalnie bardziej płyną i komfortową jazdę.

Obraz

Który model lepiej wybrać?

Lexus NX 300 jest napędzany przez 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy, który dzięki turbosprężarce wytwarza moc 238 KM.

Samochód przyspiesza do "setki" w 7,1 sekundy (wersja z napędem na przednie koła – w 7,3 sekundy), a jego prędkość maksymalna to 200 km/h.

Natomiast układ napędowy odmiany hybrydowej, czyli Lexusa NX 300h, składa się z wolnossącego silnika benzynowego, który ma pojemność 2,5 litra (brak turbosprężarki i duża pojemność gwarantują długowieczność silnika), a także jednego lub dwóch silników elektrycznych (dwa montowane są w odmianie z napędem na cztery koła) – łączna moc zespołu napędowego to 197 KM, dzięki czemu samochód przyspiesza do 100 km/h w dobre 9,2 sekundy.

Różnice między tymi dwoma modelami widać jak na dłoni, jednak podkreśli je dopiero wynik spalania – zużycie paliwa przez model NX 300h to od 6,9 l/100 km, natomiast mocniejszy, benzynowy NX 300 potrzebuje około 9 l/100 km. W zasadzie, zużycie paliwa przez hybrydę nie tylko wygląda imponująco na tle SUV-ów z mocnymi silnikami benzynowymi, ale nawet na tle konkurencyjnych aut z silnikiem Diesla – niskie spalanie NX 300h jest nieosiągalne dla innych aut o podobnej mocy, wyposażonych w napęd na cztery koła i automatyczną przekładnię.

NX 300 ze sportowym charakterem

[h4][/h4]

Kierowca w salonie Lexusa może wybrać też jedną z kilku dostępnych wersji wyposażenia – każdy znajdzie taką, odpowiadającą jego potrzebom. Do wyboru są, m.in. Elegance, Prestige i Omotenashi, ale także BUSINESS EDITION (dobra cena i bogate wyposażenie – zaawansowane systemy bezpieczeństwa, interfejsy Apple CarPlay/Android Auto itp.) czy F IMPRESSION (jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa, adaptacyjne reflektory LED, el. pokrywa bagażnika – to najpopularniejsza wersja tego modelu).

Obraz

Szczególnie godna uwagi jest natomiast odmiana F SPORT EDITION, którą cechują elementy polepszające właściwości jezdne auta oraz detale znacznie podkreślające sportowy charakter samochodu.

Do tego warto dodać, że odmiana ta jest bardzo bogato wyposażona, więc trafi w gust najbardziej wymagających klientów. Można ją wybrać w obu modelach Lexusa – NX 300 i NX 300h.

Apple CarPlay, Android Auto i Mark Levinson

Najbardziej imponującymi elementami, w Lexusie NX oferowanymi seryjnie, z pewnością są 15-głośnikowy zestaw audio, opracowany przez specjalistów z firmy Mark Levinson, adaptacyjne reflektory LED, które dostosują się do każdej sytuacji na drodze, a także nowoczesny system multimedialny Lexus Navigation Premium z 12-calowym ekranem dotykowym i funkcją wyświetlania zawartości smartfona na ekranie dzięki interfejsom Apple CarPlay i Android Auto. Odmiana F SPORT EDITION posiada też elementy zwiększające komfort jazdy.

Obraz

Wśród nich bardzo wygodne fotele z szeroką, elektryczną regulacją oraz funkcją podgrzewania. A to tylko wybrane elementy, podkreślające ekskluzywny charakter tego nowoczesnego SUV-a.

Design F SPORT

Jeszcze ważniejsze z punktu widzenia modeli F SPORT EDITION są elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na stylizację samochodu oraz sportowe właściwości jezdne.

NX 300 ma duże obręcze kół, oznaczenia F SPORT oraz inaczej stylizowane zderzaki niż pozostałe odmiany, mają one więcej wlotów powietrza, ostrzejsze kształty, a także elementy dekoracyjne wyglądające jak wykonane z włókna węglowego – niewiele detali w tak znaczący sposób wpływa na design całego samochodu jak właśnie karbonowe elementy.

Do detali zewnętrznych dochodzą również te wewnątrz samochodu, wśród nich sportowo wyglądające fotele i trójramienna kierownica F SPORT.

Bezpieczeństwo bez kompromisów

Nie ma znaczenia, którą wersję się wybierze – obie odmiany Lexusa NX są równie bogato wyposażone w systemy asystujące. Już w standardowym wyposażeniu można znaleźć system wspierający kierowcę podczas wjazdu na wzniesienie oraz funkcję wspomagającą awaryjne hamowanie – dziś to Lexus oferuje najwięcej systemów bezpieczeństwa w standardzie.

Jeszcze więcej znajdziemy w odmianie F SPORT EDITION, wyposażanej seryjnie w pakiet Lexus Safety System +2.0 – zawiera on tak nowoczesne elementy jak system monitorowania martwego pola i ostrzegający o ruchu poprzecznym za samochodem, zaawansowanego asystenta pasa ruchu, a także funkcję automatycznego awaryjnego hamowania wykrywającą nie tylko inne pojazdy, ale również pieszych. Dzisiaj nowoczesny SUV klasy premium po prostu musi być naszpikowany techniką.

Obraz

Różnice tkwią w szczegółach

Nowocześnie wyposażone, pełne inteligentnych systemów bezpieczeństwa, sportowo stylizowane i dynamiczne – takie są zarówno hybrydowy model NX 300h oraz benzynowy NX 300. Różnice tkwią jednak w detalach, które sprawiają, że kierowcy od razu wiedzą, który model bardziej pasuje do ich preferencji.

Gdyby chcieć podsumować oba modele w skrócie, to można uznać, że Lexus NX 300 jest lżejszy i mocniejszy, a więc szybszy.

Natomiast NX 300h ma bardziej zaawansowany układ napędowy, więc jest oszczędniejszy i bardziej komfortowy na co dzień, a jego konstrukcja jest wzorem dopracowania i długowieczności. Co równie ważne – model hybrydowy pozwala poruszać się w bezszelestnym trybie elektrycznym.

Model hybrydowy zachwyca też na innym polu, bo dzięki błyskawicznej reakcji układu napędowego – wszak oba silniki elektryczne dają z siebie wszystko, zanim benzynowy na dobre zabierze się do pracy – samochód bez chwili zawahania nabiera prędkości, nie ma znaczenia, przy jakich obrotach pracuje silnik spalinowy.

Oba modele zaskakują również w zakrętach. Lexus NX 300 po zmianie trybu jazdy na Sport staje się bardzo ostry w reakcjach, natomiast w trybie Sport układ napędowy hybrydowego Lexusa NX 300h działa z pełną mocą, a więc praca trzech silników i napęd na cztery koła zapewniają bardzo wysoką stabilność jazdy.

W przypadku świetnych właściwości jezdnych obu modeli bardzo ważne są też elementy typowe dla wersji F SPORT EDITION – dodatkowe stabilizatory zawieszenia, usztywnione amortyzatory oraz zmieniona charakterystyka układu kierowniczego. To detale, które całkiem zmieniają oblicze tych dwóch SUV-ów Lexusa.

Maksymalne osiągi czy błyskawiczna reakcja na gaz? Ostre reakcje czy wysoki poziom stabilności w zakrętach? Moc turbodoładowanego silnika czy komfort jazdy hybrydą?

Obraz

Przewaga jednego modelu nad drugim tkwi w szczegółach i tylko kierowca będzie w stanie zdecydować, który model pasuje bardziej do jego charakteru.

Cena? Model hybrydowy dostępny jest teraz z 7,3-procentowym Ekobonusem, który sprawia, że zakup hybrydy opłaca się bardziej niż kiedykolwiek.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)