Lans Rover – Startech Defender 110 2.4 dT4 Series 3.1 Concept (2012)
Powołana do tuningu amerykańskich samochodów firma Startech na salonie tuningowym w Essen zaprezentowała swoje możliwości na przykładzie terenowego Land Rovera Defendera.
07.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:08
Dokładnie rzecz ujmując, Startech powstał z inicjatywy Brabusa jako przedsiębiorstwo, które miało się zajmować tuningiem samochodów amerykańskiej części koncernu DaimlerChrysler. Jak wiadomo, jakiś czas temu Niemcy porzucili Amerykanów, bo za dużo kosztowało ich utrzymywanie tego związku – tak twierdzi Daimler, a Startech nastawił się na modyfikowanie nie tylko amerykańskich pojazdów.
Tuner z Bottrop bardzo lubi przerabiać maszyny Land Rovera, czego wyraz dał już niejednokrotnie. Na salonie samochodowym w Essen Startech zaprezentował prototyp modelu Defender 110 z ekskluzywnym i jednocześnie dziwnym wyposażeniem.
Jak widać na zdjęciach, mechanikom firmy tuningowej nie przyszły do głowy głupoty w postaci odterenowienia Defendera. Samochód ma całkowicie seryjne zawieszenie, które zachęca do wykorzystania go w terenie. Pewien problem mogą stanowić opony Yokohama o rozmiarze 265/60 R 18, które nie są specjalistycznymi gumami do jazdy poza drogami utwardzonymi. Za to dają w miarę niezły komfort jazdy i bezpieczeństwo na asfalcie. Opony założono na stalowe 18-calowe felgi, które swoim stylem w zamyśle tunera mają nawiązywać do klasycznych obręczy Land Rovera.
Startech zainstalował większe zewnętrzne lusterka, które ułatwią kierowcy manewrowanie samochodem. Drugim elementem ułatwiającym jazdę – konkretnie cofanie – jest kamera umieszczona nad tylnymi drzwiami. Z kolei w zajmowaniu miejsc w środku i opuszczaniu Defendera pomogą metalowe stopnie, które też w pewnym stopniu chronią nadwozie auta przed uszkodzeniami.
Po wejściu do środka, szczególnie z przodu, może okazać się, że wcale nie siedzi się zbyt wygodnie. Winne temu będą kubełkowe fotele, które - nie wiadomo dlaczego - tuner wcisnął do Defendera. Nie są w tym wozie ani przydatne, ani ładne. Brakuje jeszcze tylko szelkowych pasów bezpieczeństwa. Z tyłu na szczęście jest trochę lepiej, tzn. lepiej, dopóki nie zajrzy się do bagażnika, w którym jest… dyskoteka.
Znajdują się tam (zresztą nie tylko tam) głośniki systemu muzycznego przygotowanego przez Sony. Japończycy dorzucili też odtwarzacz o rozmiarze 2 DIN, który wkomponowano w deskę rozdzielczą oraz konsolę PS3, a także dwa ekrany przymocowane do pleców przednich foteli. Są też oczywiście słuchawki dla pasażerów tylnej kanapy. Moim zdaniem zabrakło jeszcze odstraszającej radary płyty kompaktowej pod lusterkiem lub ewentualnie włochatych kostek i złotych firanek w oknach.
Wróćmy jeszcze do deski rozdzielczej, którą w dużej części obszyto skórą. Tym samym materiałem pokryto kierownicę i siedzenia. Z kolei podsufitka wykonana jest z Alcantary.
Obecnie nabywcy seryjnego Defendera nie mają zbyt dużego wyboru w kwestii silników. Producent montuje tylko jeden motor. Jest to 2,4-litrowy turbodiesel (na brytyjskiej stronie Land Rovera znajduje się informacja, że to silnik 2,2-litrowy – wkradła się najwyraźniej literówka) o mocy 122 KM przy 3500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm przy 2000 obr./min. Startech nie tknął jednostki napędowej, więc nadal rozpędza ona terenówkę do 132 km/h.
Jak przystało na prawdziwy samochód do jazdy w ekstremalnym terenie, Land Rover Defender został fabrycznie wyposażony w reduktor, który znacznie rozszerza zakres 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Napęd jest przekazywany rzecz jasna na wszystkie koła.
Concept Startecha to taki miszmasz terenowego samochodu z produktami kretyńskiego programu „Pimp Maj Rajd” – a szkoda. Gdyby tuner darował sobie cały ten zestaw muzyczny i kubełki, to ta maszyna prezentowałaby się naprawdę interesująco. Niestety, wyszedł Lans Rover.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2401 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 122 KM przy 3500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 50,81 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 2000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna z reduktorem
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 285/60 R 18
- Opony tylne: 285/60 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2062 kg
- Stosunek masy do mocy: 16,90 kg/KM
- Długość: 4641 mm
- Szerokość: 1790 mm
- Wysokość: 2029 mm
- Rozstaw osi: 2789 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 132 km/h
Źródło: Brabus