Korki na granicach. ITD tłumaczy, jak mają się zachować Polacy

Polscy kierowcy ciężarówek wracają z Rosji do Unii Europejskiej. Często wiąże się to z kilkoma dniami czekania na granicy, a przepisy wymuszają odpoczynek. ITD tłumaczy, jak się zachować w takiej sytuacji – informuje portal 40ton.net.

Kierowcy ciężarówek utknęli w ogromnych korkach na granicach UEKierowcy ciężarówek utknęli w ogromnych korkach na granicach UE
Źródło zdjęć: © fot. Serhii Hudak/Ukrinform/Future Publishing/Getty Image
Szymon Jasina

Polska od lat należy do europejskich liderów w branży transportowej. Oznacza to, że wielu kierowców z naszego kraju odbywa kursu do Rosji czy na Białoruś. Teraz wielu z nich chce wrócić do Unii Europejskiej, ale jest to utrudnione przez ogromne korki na granicach. Jak informuje 40ton.pl, na granicy rosyjsko-estońskiej na odprawę czeka się około trzech dób.

W takiej sytuacji problemem jest nie tylko opóźnienie w planach firm transportowych czy to, że kierowcy zamiast wrócić na odpoczynek do domu muszą spędzać czas na granicy, ale też pojawia się kwestia przepisów. Te wymuszają na kierowcach przerwy. W tygodniu każdy kierowca musi mieć 45-godzinną pauzę, ale w momencie, gdy utknie się na granicy, jest to niemożliwe.

Choć w teorii kierowcy mogliby po prostu odczekać ten czas i następnie kontynuować jazdę, to w obliczu wojny w Ukrainie chcą oni jak najszybciej opuścić teren Rosji. Pojawiają się obawy, że w razie wprowadzania dalszych sankcji wjazd to UE byłby jeszcze utrudniony.

Inspekcja Transportu Drogowego potwierdza, że w takiej wyjątkowej sytuacji można zrezygnować z obowiązkowej przerwy. Unijne rozporządzenie 561/2006 mówi, że można odstąpić od przepisów "w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku". Dalej wyjaśnione jest, że w takiej sytuacji najpóźniej po przybyciu na miejsce postoju trzeba na wykresówce lub wydruku urządzenia rejestrującego (tachografu) trzeba zapisać powód niespełnienia obowiązku.

ITD zaleca, aby w takiej sytuacji zrobić przerwę najszybciej jak jest to możliwe po przekroczeniu granicy, a informację o zdarzeniu zapisać w języku polskim i angielskim, co ułatwi wytłumaczenie sprawy w razie kontroli.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km