Pieniądze już się skończyły. Ludzie tak się rzucili na dopłaty
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymuje chwilowo dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych. Pula 660 mln złotych została wyczerpana.
Wnioski mają być co prawda przyjmowane jeszcze do końca sierpnia, ale z danych NFOŚiGW wynika, że wartość dotacji, o które zawnioskowano do 15 sierpnia, już przekraczała dostępną pulę o 2 mln zł.
Nabór wniosków ma być wznowiony w 2025 r. Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r., co oznacza, że o dotacje będzie można wnioskować "wstecznie".
Zobaczmy, co to oznacza w praktyce na przykładzie Tesli Modelu Y. Rata z dotacją dla wynajmu długoterminowego (3 lata, serwisowanie, opony, ubezpieczenie wliczone w cenę, użytkowanie w trybie mieszanym) wynosi 3132 zł netto, bez dotacji będzie to 3917 zł (drożej o 785 zł netto miesięcznie).
Co istotne, osoby indywidualne nadal mogą wnioskować o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego – w programie "Mój elektryk" na ten cel do wykorzystania pozostaje jeszcze 25 mln zł. Dotacja wynosi 18 750 zł, przy czym cena auta zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł. Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 27 000 zł, bez limitu kosztu zakupu samochodu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W pierwszych siedmiu miesiącach br. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 11 tys. nowych aut elektrycznych, co stanowiło niespełna 4 proc. wszystkich rejestracji. Najlepszym miesiącem w tym roku był czerwiec (2280 samochodów). W lipcu sprzedaż zmniejszyła się niemal o połowę, do 1308 sztuk.
NFOŚiGW z programu "Mój elektryk" dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł.