Škoda Octavia RS 245: hot hatch nie do końca. Po prostu szybka skoda

Škoda Octavia RS 245: hot hatch nie do końca. Po prostu szybka skoda

Marcin Łobodziński
15 września 2018

To nie tylko najmocniejsza Octavia i jednocześnie najszybsza Škoda jaka kiedykolwiek powstała. RS 245 to również samochód tak wszechstronny, że łatwo zapomnieć o jego sportowych genach.

Škoda Octavia RS 245 - test, opinia

Czy Octavia jest hot hatchem? Nawet jeśli nosi oznaczenie RS, to rodzaj nadwozia pozwala powątpiewać. Myśląc hot hatch, widzimy klasycznego hatchbacka, a tu mamy liftbacka. To nic. Niebawem będzie miała konkurenta w postaci Hyundaia i30 N Fastback. Należy do klasy kompaktów, a silne powinowactwo z Golfem GTI pozwala zakwalifikować Octavię do tzw. klasy hot hatch.

Škoda Octavia RS 245 jest spokrewniona z Golfem GTI Performance. Testowy egzemplarz ma napęd na przednią oś oraz skrzynię DSG z siedmioma przełożeniami. Manual też jest dostępny i obniża cenę o 8000 zł, ale to jedyny szybki kompakt, do którego bardziej pasuje automat. I choć jest to najmocniejsza kompaktowa Škoda, to jest jednocześnie najsłabszym kompaktowym hot hatchem na rynku.

Škoda Octavia po liftingu ma kontrowersyjną urodę, do której trzeba się przyzwyczaić. W modelu RS znacznie o to łatwiej.
Škoda Octavia po liftingu ma kontrowersyjną urodę, do której trzeba się przyzwyczaić. W modelu RS znacznie o to łatwiej.© fot. Marcin Łobodziński

Konkurenci oferują silniki o mocy 260 KM i wyższej. Biorąc pod uwagę tylko samochody z przednim napędem, Octavii daleko do rekordzistów takich jak Seat Leon Cupra R czy Honda Civic Type R. Brakuje jej 30 KM do i30 N Performance czy 35 do Megane R.S. Nie jest to jednak żaden problem.

Ciasno zestopniowana i szybka przekładnia oraz solidna porcja momentu obrotowego – 370 Nm przy 1600-4300 - i tak generują przyspieszenie do setki w czasie 6,6 s, a subiektywnie dają osiągi na właściwym poziomie. Choć silnik 2.0 TSI nie wciska mocno w fotel od średnich obrotów, to liniowe, mocne przyspieszenie od samego dołu sprawia, że jest ono porównywalnie z mocniejszymi konkurentami.

2.0 TSI - bodaj najlepszy silnik w tej klasie. Nie dość, że ma potężny moment obrotowy od samego dołu, to jeszcze pozostaje bardzo ekonomiczny.
2.0 TSI - bodaj najlepszy silnik w tej klasie. Nie dość, że ma potężny moment obrotowy od samego dołu, to jeszcze pozostaje bardzo ekonomiczny.© fot. Marcin Łobodziński

I tak przednia, dobrze zeszperowana elektronicznie oś nie do końca radzi sobie na dwóch pierwszych, a gdy jest mokro, także na trzech pierwszych biegach. Opony Pirelli P Zero nie dają takiej trakcji na starcie, jakiej można by się spodziewać, ale ujawniają inne talenty, o których za chwilę. Trochę marnują natomiast potencjał systemu launch control.

Jedynym zgrzytem w zespole napędowym jest kickdown. Trwa bardzo długo, nawet w ustawieniu sportowym. Po wciśnięciu pedału gazu trzeba wyraźnie odczekać, skrzynia zbija bieg odpowiednio do prędkości i dopiero następuje przyspieszenie. Jakby chciała zrobić nam kawał i zaskoczyć. I choć obiektywnie jest to wada, to łatwo się domyślić, dlaczego tak jest - ochrona skrzyni biegów przed nadmiernym zużyciem. Potem zmienia przełożenia szybciej niż jakikolwiek manual, dobrze dobierając je do sytuacji na drodze. Nie zaskakuje w skręcie nagłą zmianą biegu.

Automat w takim samochodzie to tylko ukłon w stronę leniwych klientów. Nie mniej jednak uważam, że Octavia RS jak żaden inny pasuje do automatu.
Automat w takim samochodzie to tylko ukłon w stronę leniwych klientów. Nie mniej jednak uważam, że Octavia RS jak żaden inny pasuje do automatu.© fot. Marcin Łobodziński

Z drugiej strony, akurat tu nie ma typowej ostatnio dla DSG tendencji do "zamulania" przy ruszaniu czy też do korzystania z nadmiernie niskich obrotów nawet w trybie Eco. Swoją drogą w tym ustawieniu jest tryb żeglowania, działający świetnie.

Jeśli chodzi o wrażenia akustyczne, to uważam, że są na niezłym poziomie. O niebo lepsze od Peugeota 308 GTI czy nieco przesadzonych popierdywań Golfa GTI z DSG. Jednak nie jest to coś, co robi szał. Strzału z wydechu niestety nie uświadczyłem.

Nic dziwnego, że wydech jest "słaby". Duże końcówki to atrapy.
Nic dziwnego, że wydech jest "słaby". Duże końcówki to atrapy.© fot. Marcin Łobodziński

Do podwozia trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, bo w zakresie, w jakim ma być sportowe, spełnia wszelkie oczekiwania. Amortyzatory nie są adaptacyjne, zatem ich zestrojenie jest wynikiem kompromisu. Układ jezdny trzyma auto w ryzach, opony pirelli dają dokładną informację o poziomie przyczepności i poślizgu, a układ kierowniczy choć pracuje lekko, pozwala dobrze sterować przednią osią. Szpera z kolei sprawdza się w skręcie, a jej spięcie jest na tyle mocne, by dało się jej zaufać na wyjściu. W tej całej układance brakuje tylko dwóch elementów.

Życzyłbym sobie większej przyczepności przy hamowaniu, ale to nic. Prędzej widziałbym wyłącznik systemu ESC. I nie chodzi o to, bym go używał nie wiadomo jak często, w zupełności wystarcza tryb sportowy, ale jednak to odróżnia gorące od tylko ciepłych hatchbacków, że w tym pierwszych da się ESC wyłączyć.

Dużo możliwości personalizacji samochodu. Można wybrać jeden z wielu trybów, stworzyć własny, korzystać z wielu wskaźników, ale ESC wyłączyć się nie da.
Dużo możliwości personalizacji samochodu. Można wybrać jeden z wielu trybów, stworzyć własny, korzystać z wielu wskaźników, ale ESC wyłączyć się nie da.© fot. Marcin Łobodziński

Mimo to tryb Sport pracuje bardzo dobrze. Pozwala na poślizg, nawet tylnej osi i wyraźnie wspomaga, a nie przeszkadza. Octavię RS 245 prowadzi się lekko i bez stresu, a łatwe wyczucie poziomu przyczepności przypomina jazdę po trochę śliskiej nawierzchni. Wszystko dzieje się subtelnie, a poślizg pojawia się powoli, jakby dawał czas nawet kierowcom bez refleksu. To sprawia, że najszybsza Škoda w historii jest jednocześnie samochodem sportowym dla tych, którzy nie do końca potrafią jeździć i nie mają jednocześnie bardzo wysokich wymagań odnośnie szybkości. Bo jedno jest pewne - Octavia RS245 nie jest tak szybkim autem jak konkurenci.

Mistrz w jednej kategorii

Nie znam innego samochodu tej klasy o tak wysokiej wszechstronności i przydatności na co dzień. Tak dużej, ze trudno w ogóle porównać ją do konkurentów.

Wygodnie i przestronnie, pozycja za kierownicą świetna, ergonomia prawie doskonała. Tylko jakość wykonania wnętrza trochę za słaba.
Wygodnie i przestronnie, pozycja za kierownicą świetna, ergonomia prawie doskonała. Tylko jakość wykonania wnętrza trochę za słaba.© fot. Marcin Łobodziński

Pamiętacie moją skalę klasyfikacji hot hatchy przytoczoną przy okazji testu Peugeota 308 GTI? 10 to samochód maksymalnie sportowy, nieprzydatny na co dzień, a 1 to jego przeciwieństwo - wybitny daily car o niesportowym charakterze. Przy czym żadna z ocen nie jest obiektywna i nie ma tu lepszych czy gorszych.

W tej klasyfikacji przyznaję Octavii RS245 ocenę 2, bo 1 mają takie auta jak Octavia RS TDI czy Golf GTD. Jest samochodem tak cywilizowanym, że najbardziej pasującym do niej określeniem jest po prostu „szybka skoda”.

Zawieszenie daje sporo komfortu, a kabina jest bardzo dobrze wyciszona. Byłoby jeszcze wygodniej, gdyby 19-calowe obręcze zamienić na 18-calowe z tą samą średnicą całego koła. Podczas normalnej jazdy w trybie comfort czy eco, w ogóle nie ma się wrażenia prowadzenia hot hatcha. Co więcej, bardzo niskie jest zużycie paliwa.

19-calowe obręcze zamieniłbym na 18-calowe z grubszym profilem opon. Na plus brak dokładki czy splittera i dość wysoko umieszczony zderzak, który pozwala bezpiecznie podjechać pod krawężnik.
19-calowe obręcze zamieniłbym na 18-calowe z grubszym profilem opon. Na plus brak dokładki czy splittera i dość wysoko umieszczony zderzak, który pozwala bezpiecznie podjechać pod krawężnik.© fot. Marcin Łobodziński

Rekordowo niskie spalanie na autostradzie - 8,3 l/100 km - czy przy prędkości 90 km/h - 5.0 l/100 km - nie wymaga komentarza. Podczas normalnej jazdy z okazjonalnym wykorzystaniem osiągów nie przekroczyłem 7,5 l/100 km. Taka wartość jest praktycznie nie do osiągnięcia w żadnym z testowanych przeze mnie w tym roku hot hatchy segmentu C.

O takich oczywistościach jak przestronność kabiny czy ogromna pojemność bagażnika chyba nawet nie trzeba mówić - Octavia jest klasą samą dla siebie w segmencie. Fotele pomimo mocniejszego profilu oraz zintegrowanych zagłówków są wygodne, a pozycja za kierownicą wyśmienita. Gdybym miał sobie czegoś życzyć, to lepszego spasowania elementów wnętrza lub wyższej sztywności nadwozia, bo na nierównościach słychać trzeszczące tworzywa.

Bardzo czytelne wskaźniki, dobra w chwycie kierownica.
Bardzo czytelne wskaźniki, dobra w chwycie kierownica.© fot. Marcin Łobodziński

Po liftingu Octavia dostała kilka systemów bezpieczeństwa, takie jak asystent pasa ruchu czy monitoring martwego pola. Nie każde auto konkurencji ma te rozwiązania, choćby za dopłatą.

Całość wraz z ceną wynoszącą 130 420 zł czyni z Octavii RS 245 wybitne auto codzienne w tym coraz obszerniejszym gronie szybkich hatchbacków. Szybkim, ale ekonomicznym, dobrze jeżdżącym a komfortowym, no i rzecz jasna bardzo przestronnym. Nic dziwnego, że tatusiowie się nad nią zastanawiają.

Moja opinia o Škodzie Octavii RS245:

RS 245 to po prostu nieco lepiej wyposażona Octavia RS, która nie różni się osiągami czy charakterem. Za ponad 13 tys. zł różnicy można skonfigurować po swojemu zwykłego RS-a i mieć auto równie atrakcyjne jak RS245, albo zamówić sportowy układ wydechowy i mieć więcej charakteru. Moim zdaniem zbyt duża różnica w cenie, a za mała w mocy, by było się czym ekscytować, co nie zmienia faktu, że to porządny kawał samochodu. Szybki? Tak. Hot? Raczej nie.

Nasza ocena Skoda Octavia RS 245:
8/ 10
Plusy
  • Cichy i bardzo ekonomiczny napęd
  • Duża przestronność kabiny i bagażnika
  • Ogromna funkcjonalność i przydatność na co dzień
  • Pozycja za kierownicą i wygoda
Minusy
  • Trochę za słabe wykończenie wnętrza
  • Problem z trakcją przy szybkim starcie
  • Za mało charakteru, by nazwać ją hot hatchem
  • Zbyt wysoka cena w porównaniu ze zwykłą Octavią RS
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/39]

Škoda Octavia RS 245 - dane techniczne, spalanie

Skoda Octavia RS 245

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbo 
Rodzaj paliwa:benzyna 
Ustawienie:poprzeczne 
Objętość skokowa:1984 cm3 
Moc maksymalna:245 KM przy 5000-6700 obr./min
Moment maksymalny:370 Nm przy 1600-4300 obr./min
Skrzynia biegów:7-biegowa, automatyczna DSG 
Typ napędu:przedni 
Hamulce przednie:tarczowe wentylowane 
Hamulce tylne:tarczowe 
Zawieszenie przednie:kolumny MacPhersona 
Zawieszenie tylne:wielowahaczowe 
Koła, ogumienie:225/35 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

liftback

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1445 kg 
Ładowność:542 kg 
Długość:4689 mm 
Szerokość:1814 mm 
Wysokość:1448 mm 
Rozstaw osi:2680 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:50 l 
Pojemność bagażnika:590 / 1580 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,6 s 
Prędkość maksymalna:250 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):8,3 l/100 km8,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,3 l/100 km5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,4 l/100 km7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):b.d.8,3 l/100 km
Emisja CO2:146 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:nie testowany 
Cena:
RS 245 liftback od:130 420 zł 
RS 245 Combi od:135 700 zł 
RS (230 KM) od: 116 860 zł 
Źródło artykułu:WP Autokult
Škodatesty samochodówŠkoda Octavia
Komentarze (90)