Kiedy zmienić opony na letnie? Pośpiech nie jest wskazany

Trochę słońca wystarczy, by w zakładach wulkanizacyjnych pojawili się klienci, którzy chcą zmienić opony na letnie. Czy słusznie? Gdy popatrzymy na prognozę pogody, okazuje się, że niekoniecznie. Przypominamy, czym kierować się, podejmując decyzję o zmianie opon.

Ze zmianą opon warto jeszcze poczekaćZe zmianą opon warto jeszcze poczekać
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Aleksander Ruciński
16

Marzec to miesiąc, w którym wielu polskich kierowców zaczyna rozważać zmianę ogumienia z zimowego na letnie. Warto jednak pamiętać, że pogoda na przełomie zimy i wiosny bywa w Polsce bardzo kapryśna. Zanim więc sięgniemy po telefon, by umówić termin w zakładzie wulkanizacyjnym, warto dobrze przemyśleć decyzję. Czasem lepiej poczekać, nawet kosztem większych kolejek w warsztatach.

W przypadku opon kluczową rolę odgrywa przede wszystkim temperatura. Gdy jest zbyt niska, letnie ogumienie twardnieje, znacząco tracąc swoje właściwości. Właśnie dlatego producenci i wulkanizatorzy zalecają stosowanie opon letnich w momencie, gdy średnie temperatury nie spadają poniżej 7 stopni Celsjusza.

Jeśli takie wartości będą utrzymywać się nieprzerwanie od kilkunastu dni, wówczas warto pomyśleć o "przesiadce" na opony letnie, które w tych warunkach sprawdzą się znacznie lepiej niż zimówki. Opony zimowe — dzięki miękkiej mieszance — zapewniają przyczepność na śniegu i w mroźne dni, ale wiosną i latem zaczynają "pływać" i zauważalnie gorzej hamują. Mogą też znacznie szybciej się zużywać.

Z kolei opony letnie w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza twardnieją i tracą przyczepność znacznie łatwiej niż wtedy, gdy jest ciepło. Szczególnie na mokrej nawierzchni. Dlatego tak ważne jest, by nie podejmować pochopnej decyzji o wymianie — szczególnie teraz, w przejściowym okresie, gdy poranki i wieczory bywają jeszcze bardzo chłodne.

Wybrane dla Ciebie

Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce