Opony letnie czy całoroczne – zalety i wady obu wariantów

Letnie opony od dawna są standardem wyposażenia polskich samochodów. Jednak ugruntowana sytuacja na rynku stopniowo się zmienia. Coraz bardziej na popularności zyskują opony całoroczne. Ten fakt może nasuwać pytanie o to, które rozwiązanie jest lepsze. Czy jednak w ogóle można porównywać obie opcje? W wielu aspektach to zbieżne rozwiązania. Nie brak jednak również wyraźnych różnic.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Opony letnie czy całoroczne – ten dylemat towarzyszy osobom, które planują zakup ogumienia do samochodu, ale z różnych przyczyn rozważają rezygnację z klasycznych zimówek. Wtedy alternatywą mogą być produkty wielosezonowe. W tym kontekście opony letnie stają się produktem teoretycznie zbędnym. Czy jednak rzeczywiście takie rozwiązanie ma sens?

Opony letnie czy wielosezonowe – oto jest pytanie!

Ten motoryzacyjny dylemat godny Hamleta nie jest bynajmniej sztuczny. Opony wielosezonowe to z jednej strony naturalne rozwiązanie wątpliwości dotyczących sensu stosowania ogumienia letniego i zimowego. W sytuacji, gdy producenci zapewniają coraz lepszy standard opon całorocznych, można je traktować jako dobrą opcję alternatywną. Z drugiej strony – wiele osób bardzo przedłuża korzystanie z opon letnich. Jeżdżąc na nich do listopada, pojawia się ryzyko. Pogoda może zaskoczyć na tyle, że nagle ogumienie w samochodzie nie jest dostosowane do warunków panujących na drogach. W takim przypadku opony wielosezonowe pozwalają nieco zredukować potencjalne ryzyko kłopotów wynikających z nagłych zmian atmosferycznych.

By jednak w pełni zrozumieć, jaka jest różnica pomiędzy oponami wielosezonowymi a typowymi letnimi, trzeba zrozumieć technologiczną specyfikację tych drugich.

Letnie opony a dostosowanie do temperatury

Kluczową kwestią jest temperatura otoczenia. Opony letnie w naturalny sposób są pod względem użytkowania ograniczone zimnem. Producenci zakładają, że ich optymalne właściwości jezdne – a więc również hamowanie czy stabilność na drodze – osiągane są w sytuacji, gdy temperatura zewnętrzna przekracza 7 stopni Celsjusza. Dzięki temu guma i bieżnik zapewniają właściwą przyczepność do nawierzchni. Jeśli opony letnie używane są zimą, dochodzi do efektu niepożądanego stwardnienia. Jego skutkiem jest osłabienie przyczepności i stabilności auta.

W rezultacie opony letnie mogą być bez obaw wykorzystywane w okresie od wiosny po jesień, przy czym należy zwrócić uwagę na temperaturę panującą w tych porach roku. Nie ma bowiem konkretnych dat, w jakich należy używać opon letnich. Nie reguluje tego również prawo. W takiej sytuacji można przyjąć, że samochód powinien poruszać się na letnich oponach np. od połowy kwietnia do końca października, ale przy założeniu, że w tych miesiącach temperatura nie jest niższa niż wspomniane 7 stopni Celsjusza.

W tym kontekście opony całoroczne – określane również jako wielosezonowe – to zdecydowanie większa uniwersalność zastosowania. Można przyjąć, że łączą sobą cechy zarówno modeli letnich, jak i zimowych. Producenci oferujący opony wielosezonowe z jednej strony utrzymują w nich większość standardów typowych dla modeli na lato, ale wprowadzają rozwiązania, które pozwolą na lepsze właściwości jezdne przy niższych temperaturach. Nie oznacza to jednak – o czym bezwzględnie należy pamiętać – że opony całoroczne mają właściwości identyczne jak zimówki.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Materiał partnera

Opony letnie czy całoroczne – które wybrać?

Główna różnica pomiędzy nimi dotyczy konstrukcji oraz bieżnika. W przypadku tego ostatniego, opony letnie to zwykle regularne ukształtowanie prostych lameli. Zimówki – ale i opony całoroczne – bazują na bardziej zaawansowanych rozwiązaniach: zakrzywieniach, nietypowym układzie czy specyficznym systemie lameli. Mają one sprawić, że opony całoroczne będą przygotowane do tego, by skutecznie pokonywać ewentualne błoto pośniegowe czy odprowadzać nadmiar wody z nawierzchni.

Wartą uwagi różnicą jest też charakterystyczny kontur opony. Ogumienie letnie charakteryzuje się lekkością i okrągłym obrysem. Gwarantuje to nieco inne właściwości jezdne względem zimówek czy modeli całorocznych. Dotyczy to przede wszystkim ograniczenia oporów toczenia. Jeśli jednak spojrzeć pod tym kątem na opony całoroczne, łatwo zauważyć zdecydowane wzmocnienie konstrukcyjne opony. Dotyczy to budowy jej mocnych barków, które przekładają się na zdecydowanie lepszą przyczepność zimą.

Nie oznacza to jednak, że bezwarunkowo można stosować opony całoroczne latem. Wtedy wspomniane zalety – głównie bark – będą negatywnie wpływać na bieżnik. Dojdzie do szybszego efektu zużycia warstwy wierzchniej. Jeśli droga będzie gorąca, nagrzany asfalt wpłynie na słabsze możliwości toczenia, co skutkuje większym spalaniem.

Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych

Analizując oferty sklepów z oponami, należy zwrócić dużą uwagę na oznaczenia poszczególnych modeli. Wielosezonowe sygnowane są kombinacją M+S, co oznacza angielskie “mud and snow”, czyli przygotowanie do błota i śniegu. Nie jest to jednak równoznaczne z właściwościami zimowymi. W Europie za takie uważa się jedynie modele, które na boku opony mają oznaczenie 3PMSF i charakterystyczną grafikę trzech zimowych szczytów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach