Karpatka już montowana. Kolosalna maszyna będzie drążyć tunel na S19

Karpatka ma już zamontowaną tarczę skrawającą
Karpatka ma już zamontowaną tarczę skrawającą
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Kamil Niewiński

20.06.2023 20:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na budowanym fragmencie drogi ekspresowej S19 między węzłami Rzeszów Południe i Babica montowana jest Karpatka. Chodzi o gigantyczną maszynę, która ma za zadanie wydrążyć tunel o długości ponad 2 km.

Maszyna TBM sprowadzana była aż z Hiszpanii. Gdy dotarła już do Polski, poszczególne jej elementy transportowane były albo drogą lądową, albo z pomocą wodnych dróg śródlądowych ze Szczecina do Opola. Ostatecznie jednak wszystkie elementy Karpatki  takie imię wybrali w ankiecie GDDKiA internauci  dotarły na miejsce, a maszyna jest przygotowywana do swojego zadania.

Jest ono naprawdę ambitne. Karpatka będzie odpowiedzialna za wydrążenie tunelu o długości 2255 m, który będzie częścią drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe  Babica. GDDKiA właśnie pochwaliło się ukończeniem montażu tarczy skrawającej, ważącej aż 400 ton! Tym samym montaż ogromnej konstrukcji, której finalna masa będzie wynosić 4367 ton, jest ukończony w 65 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

By Karpatka była gotowa do działania, potrzebny jest jeszcze montaż suwnic, instalacji elektrycznej i hydraulicznej. Rozpoczęcie drążenia przewidywane jest na trzeci kwartał bieżącego roku, zaś jego koniec – na drugą połowę 2025 roku. Całym budowanym odcinkiem od Rzeszowa do Babicy kierowcy mają zaś planowo pojechać mniej więcej w połowie 2026 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)