Kanada zakaże sprzedaży aut spalinowych. Elektryczne będą nawet pickupy

Od 2035 roku nowe samochody sprzedawane w Kanadzie mają być całkowicie zeroemisyjne - tak twierdzi premier Justin Trudeau. Oznacza to, że trendy zapoczątkowane w Europie stopniowo zaczynają również przenikać na rynek północnoamerykański.

Już za kilkanaście lat taki widok ma należeć do rzadkości.Już za kilkanaście lat taki widok ma należeć do rzadkości.
Źródło zdjęć: © fot. Gettyimages
Aleksander Ruciński

Ameryka Północna jawi się wielu jako ostoja "prawdziwej" motoryzacji. Raj, w którym benzyna płynie strumieniami, przepalana przez potężne, bulgoczące V-ósemki. Wiele wskazuje jednak, że ich dni są policzone. Przynajmniej w Kanadzie, gdzie od 2035 roku obowiązywać ma zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych.

Informację 29 czerwca 2021 roku potwierdził sam premier Justin Trudeau, który w oficjalnym wystąpieniu przedstawił plany ekologicznej przyszłości państwa. Zgodnie z założeniami wszystkie pojazdy wyjeżdżające z kanadyjskich salonów będą musiały być zeroemisyjne. Co więcej, zakaz ma dotyczyć nie tylko typowych osobówek, ale i lekkich aut użytkowych, wliczając w to tak uwielbiane przez tamtejszych klientów pickupy. Spalinowe pozostaną jedynie duże ciężarówki i większe dostawczaki.

Rynkowa transformacja przynajmniej w założeniach ma być płynna i w miarę bezbolesna. Właśnie dlatego decyzję ogłoszono na 14 lat przed wdrożeniem nowych przepisów. Nie będzie to jednak łatwe zadanie, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że elektryki stanowią obecnie 3,5 proc. całkowitej sprzedaży na kanadyjskim rynku.

Władze planują zmiany mające zachęcić klientów do przejścia na alternatywne źródła napędu. Przykładem może być Norwegia, w której dzięki ulgom podatkowym, niższym stawkom ubezpieczenia czy darmowemu parkowaniu udało się rozkręcić elektromobilność do poziomu nieosiągalnego obecnie dla większości państw.

Warto odnotować, że Kanada nie jest jedynym krajem, który przedstawił oficjalną datę spalinowego deadline'u. Podobne plany ma również Wielka Brytania, celująca w okolice 2030 roku.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery