Jakie samochody osobowe naprawdę kupują Polacy?
Przedstawiając comiesięczne statystyki rejestracji samochodów osobowych w Polsce pokazujemy tylko ogólny obraz tego, jak wygląda polski rynek. Rynek, który zdominowały firmy rejestrujące 60-70 proc. aut osobowych w kraju. Nie jest to jednak pełny obraz tego, jakie auta kupują Polacy. Bo przecież nie wszystkie duże firmy kupujące setki aut należą do Polaków, a dla firm kluczowe czynniki determinujące do zakupu konkretnego modelu są zupełnie inne niż dla osób prywatnych. Sprawdźmy więc jak w tym roku rzeczywiście wygląda rynek samochodów osobowych wśród klientów indywidualnych.
Podobnie jak w przypadku ogółu sprzedaży dominowała Škoda. Czeska marka zamknęła poprzedni rok z najlepszym wynikiem, lepszym od Toyoty, Opla i Volkswagena. Ta czwarta marka to jeden z faworytów wśród firm, ale nie wśród osób prywatnych. Co ciekawe, piąte miejsce w rankingu zajmowała KIA. Koreański producent idzie do przodu jak burza dzięki dobrej sprzedaży modelu Sportage.
Najpopularniejszym modelem zeszłego roku okazała się Škoda Fabia, która wyprzedziła Toyotę Yaris i Opla Corsę. Nie trzeba być jasnowidzem by domyślić się, na jakie auta było stać Polaków. Nie na żadne Octavie czy Golfy, lecz na samochody segmentu B i to te dobrze skalkulowane, które można kupić w przedziale 40-45 tys. zł z sensownym wyposażeniem. Pierwszym kompaktem w rankingu sprzedaży klientom indywidualnym jest czwarty Opel Astra, a na szóstym miejscu VW Golf. Škoda Octavia? Dopiero dwunasta, niżej od Dacii Duster, Kii Sportage czy Opla Mokki. Ranking pokazuje więc jak bardzo Polacy upodobali sobie crossovery.
To był jednak rok 2015, a teraz przyjrzyjmy się bieżącemu. Minął właśnie pierwszy jego kwartał i na prowadzenie wysunęła się Toyota. Obecnie marka ta wyprzedza Opla i Škodę. Volkswagen jest na czwartym, a KIA pozostaje na piątym miejscu. Numerem jeden w segmencie premium jest Mercedes-Benz, a na drugim miejscu Audi. BMW jak widać nie jest i nie było liderem segmentu premium, chyba, że mówimy o menedżerach zachodnich koncernów. Polacy wybierają chętniej Mercedesy i Audi – tak było również w zeszłym roku.
Toyota zamknęła marzec wynikiem 5 659 samochodów zarejestrowanych na osoby prywatne. To tylko 180 rejestracji mniej niż przeprowadzono na firmy. Numerem jeden wśród modeli jest Yaris. Jednak ciekawie wygląda grupa pościgowa. Zwłaszcza Opel Astra, który jest nie tylko tegorocznym liderem wśród kompaktów, ale też drugim najchętniej kupowanym w tym roku samochodem wśród klientów indywidualnych. Astra wyprzedziła nie tylko Corsę, ale też zeszłorocznego lidera Fabię. Dzięki temu Opel jest drugą najpopularniejszą marką. Trzecią pozostaje Škoda i model Fabia.
Warto zaznaczyć, że na dwadzieścia najlepiej sprzedających się w tym roku modeli, aż siedem to kompakty i sześć to crossovery, pod warunkiem, że Škody Rapid nie nazwiemy kompaktem. Jeżeli przyjmiemy, że stanowi ona segment B, to w pierwszej dwudziestce mamy tylko sześć takich modeli i do tego jedno auto segmentu A, jakim jest Toyota Aygo. Czy Polacy się bogacą? Być może.
Porównując to z ubiegłym rokiem, Polacy rzucili się na Astrę, która zanotowała w stosunku do ubiegłorocznego, pierwszego kwartału 63,7-procentowy wzrost zainteresowania. Szkoda, że nie znamy skali zainteresowania nową Astrą i poprzednią generacją, która nadal jest w sprzedaży. I to wszystko przy ponad 50-procentowym spadku zainteresowania Corsą.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
---|---|---|
1. | Toyota Yaris | 1 973 |
2. | Opel Astra | 1 721 |
3. | Skoda Fabia | 1 521 |
4. | Toyota Auris | 1 198 |
5. | Oepl Corsa | 1 033 |
6. | Opel Mokka | 958 |
7. | Kia Sportage | 949 |
8. | Volkswagen Golf | 934 |
9. | Skoda Rapid | 884 |
10. | Renault Clio | 804 |
11. | Skoda Octavia | 802 |
12. | Nissan Qashqai | 753 |
13. | Dacia Duster | 733 |
14. | Hyundai Tucson | 719 |
15. | Toyota Corolla | 675 |
16. | Honda Civic | 654 |
17. | Toyota Aygo | 620 |
18. | Mitsubishi ASX | 612 |
19. | Ford Focus | 593 |
20. | Volkswagen Polo | 587 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych pzpm.org.pl |
Wysoki wzrost popytu odnotowano w przypadku Toyoty Aygo (61,5 proc.), a także Hondy Civic (47,3 proc.) i Mitsubishi ASX (45,7 proc.). Realnie Polacy stracili zainteresowanie Volkswagenem Golfem (numerem 1 marca w rejestracjach ogólnych) oraz Škodą Rapid, Škodą Octavią (liderem rynku), Volkswagenem Polo i Dacią Duster.