Jak czytać oznaczenia na oponie?
Przedstawiamy krótki przewodnik po najczęściej występujących oznaczeniach na oponach.
30.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:34
Producenci opon stosują całą masę oznaczeń na swoich produktach, które są bardziej lub mniej ważne dla użytkowników. Niektóre z nich w ogóle nie mają znaczenia. Przedstawiamy te, które są istotne z punktu widzenia kupującego, choć warto ogumienie dobierać do swojego samochodu według zaleceń producenta lub zaawansowanych przeglądarek na stronach oponiarskich. Jednak kupując opony samodzielnie, również używane, warto wiedzieć co się czyta na ich bokach.
Rozmiar opony to najbardziej istotna informacja dla użytkowników, ponieważ tylko ogumienie o właściwym rozmiarze będzie pasowało do ich samochodów. Najczęściej oznacza się go trzema liczbami i jedną lub dwiema literami, np. 225/45R17.
Tu mamy do czynienia z oponą o szerokości 225 mm mierzonej pomiędzy zewnętrznymi ścianami bocznymi, o profilu 45, który jest procentowym stosunkiem wysokości boku ogumienia mierzonej od czoła bieżnika do krawędzi osadzenia, do jej szerokości. R17 to średnica osadzenia obręczy na feldze wyrażona w calach (17 cali), natomiast litera R oznacza oponę radialną.
W ogumieniu do samochodów o sportowej charakterystyce litera, R zastąpiona jest dwiema ZR. Oznacza to, że maksymalna prędkość z jaką można poruszać się przy pełnym obciążeniu to 240 km/h.
Oznaczenie ZR nie jest jednak indeksem prędkości, który zwykle znajduje się zaraz za oznaczeniem średnicy osadzenia. To samo dotyczy indeksu prędkości. Na przykład 91W umieszczone tuż za rozmiarem oznacza, że pojazd może na tym ogumieniu osiągnąć maksymalną prędkość 270 km/h (W), natomiast jej nośność maksymalna przy takiej prędkości to 615 kg (91). Nie jest to jednak bezwzględnie maksymalna nośność, ale o tym za chwilę.
Generalnie, ale z małymi wyjątkami w indeksie prędkości im dalsza litera w alfabecie tym jest on wyższy, natomiast nośność zawsze jest tym większa im wyższa jest liczba. Dodatkowo, maksymalne obciążenie opony podawane jest na jej boku w ciągu niewielkich znaków. Max Load to bezpośrednia wartość nośności danej opony wyrażona w kilogramach. Tuż nad tą informacją znajduje się oznaczenie Max Inflation, które mówi o tym, jakie jest maksymalne, dopuszczalne ciśnienie dla ogumienia.
Oznaczenie rozmiaru ogumienia terenowego jest nieco inne niż typowego ogumienia do auta szosowego. Przykład: 31x10,5x15, gdzie 31 to średnica zewnętrzna opony, 10,5 to szerokość opony, a 15 to średnica jej osadzenia. Wszystkie te wartości wyrażone są w calach. Rzadziej stosuje się oznaczenie bez profilu, np. 195 R15. W takim przypadku mamy do czynienia z profilem pełnym, prawie odpowiadającym szerokości opony, czyli 80-100 proc.
Czterocyfrowy kod zamknięty w prostokącie o zaokrąglonych kątach lub owalu, oznacza datę produkcji opony. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne oznaczają rocznik dla danego tygodnia. Zatem ogumienie o kodzie 0616 zostało wyprodukowane w szóstym tygodniu 2016 roku, czyli na początku lutego 2016.
Ostatnie dwie informacje istotne dla użytkownika to sposób założenia opony oraz rodzaj bieżnika i mieszanki. Pierwsze oznacza się na dwa sposoby – razem lub zamiennie. Jest to napis Rotation ze strzałką pokazującą właściwy kierunek toczenia i/lub napis Outside oznaczający bok opony, który powinien znajdować się na zewnątrz pojazdu. Czasami stosuje się również analogicznie Inside.
Rodzaj bieżnika i mieszanki oznacza się tylko w oponach zimowych, całorocznych, terenowych i dostawczych płatkiem śniegu na tle gór, chmurką z padającym deszczem lub napisem M+S. Ogumienie takie może być używane w warunkach zimowych.
Niektórzy producenci nanoszą na bok opony inne symbole, których nie można mylić z powyższymi. Na przykład marka Uniroyal stosuje ikonkę parasolki i napis The Rain Tire. Jest to tylko i wyłącznie oznaczenie marketingowe, które nie eliminuje opony z eksploatacji na suchej nawierzchni.
Jest jeszcze jedna informacja na niektórych oponach, która jest ważna dla użytkownika, ale raczej trudno kupić takie ogumienie przez przypadek. Jest to napis Run Flat, RFT, SSR, ROF lub ZP. Oznacza się w ten sposób opony typu Run Flat, czyli umożliwiające jazdę po przebiciu. Michelin stosuje również oznaczenie PAX dla opon zerociśnieniowych, które nie spadną z felgi po przebiciu.
Inne, mniej istotne oznaczenia na oponie
- Opony wzmacniane – oznaczenie napisem Reinforced lub XL (Extra Load)
- Opona radialna – oznaczenie napisem Radial lub R przy średnicy osadzenia
- Opona bezdętkowa – oznaczenie napisem Tubeless
- Wskaźnik zużycia - oznaczenie TWI wskazuje miejsce, w którym na bieżniku znajdziemy wskaźnik zużycia
- Liczba warstw oraz rodzaj kordów osnowy i opasania – pisane niewielkimi literami np. tread 2 steel + 1 polyester + 1 nylon
- Homologacja europejska (symbol E4)
- Numer homologacji
- Numer seryjny opony
- Miejsce produkcji opony
- Oznaczenie klasy jakości wg. norm amerykańskich, np. TRACTION AA TEMPERATURE A