WAŻNE
TERAZ

Niebywałe. Kompromitacja Lecha Poznań na Gibraltarze

Hybrydy plug-in emitują 350 proc. więcej CO2 niż w testach - wynika z badań na zlecenie KE 

Miały być remedium na rosnący poziom zanieczyszczeń i pomostem pomiędzy silnikami spalinowymi a napędem elektrycznym. W rzeczywistości jednak są znacznie bardziej szkodliwe, niż przewidywano - wynika z badań przeprowadzonych w Europie.

BMW 545e hybryda plug-in podczas ładowaniaBMW 545e hybryda plug-in podczas ładowania
Źródło zdjęć: © Autokult | STARONPHOTO.COM

Nowe auta sprzedawane w Europie po 2021 roku mają na pokładzie systemy gromadzące dane dotyczące zużycia paliwa. Takie rozwiązanie daje unijnym władzom wgląd w rzeczywiste parametry pracy wielu pojazdów i pozwalają monitorować emisję spalin w poszczególnych markach, modelach czy rodzajach napędu.

Nie jest zaskoczeniem, że wyniki tysięcy użytkowników, uzyskiwane w realnych warunkach, zauważalnie różnią się od katalogowych rezultatów uzyskiwanych w homologacyjnych testach.danych zebranych na zlecenie Komisji Europejskiej.......... z ponad 600 tys. pojazdów wynika, że rozbieżności pomiędzy rzeczywistym spalaniem i emisją CO2 a wartościami obiecywanymi przez producentów, w przypadku silników spalinowych (benzyna i diesel) wynoszą około 20 proc.

Rzeczywista emisja CO2 vs dane homologacyjne WLTP

Rodzaj paliwa

rzeczywista emisja CO2 (g/km)

wartości WLTP (g/km)

Benzyna

180145
Diesel181153

Hybryda plug-in

139

40

Sporo, ale to i tak niewiele w porównaniu z hybrydami typu plug-in. Tu różnice są szokująco wysokie, gdyż sięgają nawet 350 proc. Zebrane dane "potwierdzają, że pojazdy te obecnie nie wykorzystują swojego potencjału, głównie dlatego, że nie są ładowane i nie są napędzane w pełni elektrycznie tak często, jak zakładano" – czytamy w raporcie komisji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

VW Golf GTE - na co komu wtyczka?

Kluczowym jest stwierdzenie "tak często, jak zakładano". W testach homologacyjnych WLTP zakłada się bowiem tzw. "współczynnik używalności", który w przypadku hybryd typu plug-in przewiduje eksploatację w trybie wyłącznie elektrycznym przez około 80 proc. czasu.

By spełnić ten warunek, użytkownicy hybryd typu plug-in, powinni korzystać z nich, jak z aut w pełni elektrycznych, wykorzystując napęd spalinowy wyłącznie w awaryjnych sytuacjach. W praktyce jest odwrotnie.

W związku z powyższym rzeczywista średnia emisja CO2 hybryd typu plug-in jest tylko o 23 proc. niższa niż w przypadku pojazdów w pełni spalinowych, podczas gdy teoria WLTP zakłada prawie 4-krotną różnicę na korzyść plug-inów.

Pesymistyczne wyniki badań skłaniają Komisję Europejską do ponownego zweryfikowania procedur testowych, co ma zaowocować opracowaniem nowych, bardziej realistycznych standardów dla hybryd plug-in. W planach jest wprowadzenie "współczynnika używalności" na poziomie 50 proc. od 2025 roku. Pytanie tylko, czy użytkownicy hybryd plug-in rzeczywiście będą pokonywać aż połowę dystansu na prądzie? Sądząc po publikowanych dotychczas wynikach - niekoniecznie.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł