Honda Civic X z doładowanymi silnikami benzynowymi!
Nowa Honda Civic X zadebiutuje już w 2017 roku na rynku europejskim i już teraz wiemy, że do napędu posłużą silniki zbudowane w oparciu o ideę downsizingu.
27.10.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:14
Mowa oczywiście o Civicu dziesiątej generacji, a nie Civicu X („iks”). A tak na poważnie, to szykuje nam się bardzo duża zmiana. Powoli docierają do nas informacje, że nowa Honda Civic będzie miała bardziej konserwatywny wygląd niż generacje od VII do IX. Przyglądając się zdjęciom szpiegowskim można nawet odważnie stwierdzić, że będzie bardzo podobna do wersji amerykańskiej. Co więcej, na wybrane rynki powróci również wersja sedan, popularna za Oceanem, nieco mniej na Starym Kontynencie. Auto w wersji sedan US-spec możecie zobaczyć w galerii.
Skąd pomysł na tak radykalne zmiany? Otóż Honda potrafi liczyć. Civic bardzo stracił ostatnio na popularności pomimo iż jest jednym z bardziej funkcjonalnych kompaktów na rynku. Niestety dość odważna stylistyka nie podziałała na korzyść tego modelu. Udział Hondy w rynku kompaktów w Europie spadł niemal trzykrotnie z 4,3 % (VIII gen.) do 1,8 % (IX gen.) - po trzech latach od debiutu kolejnych generacji. Czy nowa stylistyka odwróci ten trend? Tego dowiemy się do roku 2020.
Inną, bardzo ważną informacją na temat nowego Civica jest to, że Honda decyduje się na silniki doładowane, a wiec nietrudno się domyślić, że niebawem klasyczne jednostki wolnossące i-VTEC odejdą do historii. Japończycy zdecydowali się na odważny downsizing tak jak w przypadku diesli i zredukują pojemność motorów benzynowych do 1 oraz 1,5 litra. Dwa nowe silniki należą do serii Earth Dreams Technology, tej samej, do której należy nowy motor 2-litrowy Civica Type-R.
Oczywiście jak na Hondę przystało, silniki są wyposażone w system zmiennych faz rozrządu. Turbosprężarka ma się charakteryzować niską bezwładnością, najpewniej dzięki bardzo niewielkim rozmiarom i być może za sprawą technologii zmiennej geometrii turbiny, co w silnikach benzynowych jest wciąż rzadkością. Za podawanie paliwa ma odpowiadać bezpośredni wtrysk paliwa. Pod każdym względem nowe silniki turbo będą górowały nad klasycznymi, wolnossącymi. Litrowy ma zastąpić w ofercie motor 1.4 i-VTEC, natomiast 1,5-litrowy znaną i mocną 1.8 i-VTEC.
Nas taka decyzja w ogóle nie dziwi. W porównaniu ze współczesnymi, mniejszymi silnikami doładowanymi, nawet mocny motor 1.8 i-VTEC wydaje się ospały i ma słabą reakcję na dodanie gazu. W dodatku oszczędna jazda wiąże się z pracą w niskim zakresie obrotów, w którym silnik wolnossący prawie nie ma momentu obrotowego. Nowa rodzina VTEC TURBO na pewno zmieni te doświadczenia.
Nowa Honda Civic zadebiutuje podczas wrześniowego salonu Frankfurt Motor Show 2016 i wejdzie do sprzedaży w Europie na początku 2017 roku. Modele pięciodrzwiowe będą produkowane wyłącznie w należącej do Hondy fabryce HUM w Swindon w Wielkiej Brytanii.