Mechanik wyjaśnia dziwne zjawisko. Ogrzewanie działa, a leci zimne

W chłodniejszych miesiącach, gdy używasz ogrzewania w samochodzie, możesz zauważyć pewne interesujące zjawisko. Niektóre auta podczas skrętu chwilowo wydmuchują zimne powietrze z kratek wentylacyjnych zamiast ciepłego. Dlaczego tak się dzieje?

Ogrzewanie włączone, a z kratek leci zimne powietrze. To nie musi być awaria
Ogrzewanie włączone, a z kratek leci zimne powietrze. To nie musi być awaria
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Gdy założymy, że auto ma w pełni działający system chłodzenia i ogrzewania oraz nieuszkodzony układ wentylacyjny, teoretycznie nie powinno tak się dziać. Ogrzewanie powinno dostarczać jedynie ciepłe powietrze. Mimo to, w wielu samochodach, zwłaszcza niższej klasy, dochodzi czasami do odwrotnej sytuacji.

Problemy te mogą się pojawić, kiedy wykonujesz trwający kilka sekund skręt, na przykład wjeżdżając lub zjeżdżając z ronda czy też przy wjazdach i zjazdach z autostrad, na łącznicach. Co jest zatem przyczyną?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że coś zamyka się lub otwiera w systemie wentylacyjnym, niemniej tłumaczy to ekspert ProfiAuto.

– Manewr skrętu nie ma wpływu na poruszanie żadnej klapy z układu rozdysponowania powietrza do przestrzeni pasażerskiej. Całkowity przepływ powietrza w układzie wentylacji jest sumą przepływu wynikającego z różnic temperatury i ciśnienia. W pewnych warunkach, takich jak dynamiczny skręt, część masy powietrza, nieprzepływająca przez parownik, wypiera ciepłe powietrze różnicą ciśnienia. Uzyskanie warunków do takiego zjawiska nie jest łatwe. Układ musi być odpowiednio zbudowany oraz musi być duże przeciążenie przy skręcie. Do tego dochodzi duża różnica między temperaturą zasysanego powietrza (na zewnątrz przyp. red.) a temperaturą zadaną w sterowniku auta – wyjaśnia Łukasz Cholewa.

Jak widać, jest to zjawisko zupełnie naturalne i wiąże się z prawami fizyki, a nie oznaka awarii. Zdarza się w niektórych samochodach, zwłaszcza z niższej półki. W droższych modelach problem ten występuje znacznie rzadziej, ale też może być odczuwalny.

Jeśli odczuwasz dyskomfort z tego powodu podczas jazdy, warto zmienić przepływ powietrza regulując kratki wentylacyjne tak, by powietrze nie trafiało bezpośrednio na ciebie. Bo niestety nic innego nie da się zrobić. Nawet wyłączenie wentylacji nie pomaga.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)