WAŻNE
TERAZ

Mejza jechał 200 km/h. Został zatrzymany

FSO 1100 Coupe: Polski Lotus Esprit, który mógłby zachwycić włoskich projektantów

Choć samochody FSO często nie są doceniane, fabryka na Żeraniu ma w swojej historii interesujące prototypy. Jednym z nich jest model 1100, nazywany polskim lotusem, choć niestety nie dorównywał mu pod względem silnika.

FSO 1100 CoupeFSO 1100 Coupe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FSO
Tomasz Budzik

Historia FSO 1100 Coupe

Polska z pewnością nie jest motoryzacyjnym potentatem. W historii mieliśmy jednak przykłady inicjatyw i samochodów, które mogły to zmienić. Gdyby tylko... Właśnie owo "gdyby" sprawiło, że jesteśmy - niestety - tu, gdzie jesteśmy. Jednym z takich interesujących samochodów było FSO 110 Coupe, który mógł być spełnieniem marzeń o nietuzinkowej motoryzacji w szarej rzeczywistości.

FSO 1100 Coupe, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, wyróżniało się metalowym nadwoziem i klasycznym układem 2+2. Samochód miał sportową pozycję za kierownicą i kubełkowe fotele, choć tylna kanapa nie oferowała zbyt wiele przestrzeni. Klinowate nadwozie inspirowane włoskim stylem mogło konkurować z projektami z tamtejszych studiów stylistycznych. Odsłonięcie auta w 1974 r. podczas wystawy "Warszawa XXX" musiało być prawdziwą sensacją.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

FSO 1100 Coupe było często porównywane do Lotusa Esprit, zaprojektowanego przez Giugiaro. Oba samochody miały centralnie umieszczony silnik i napęd na tylne koła. Mimo że Esprit wszedł do produkcji w 1976 r., prace nad nim rozpoczęły się wcześniej, co wyklucza możliwość "kradzieży" projektu przez Brytyjczyków.

FSO 1100 Coupe
FSO 1100 Coupe © materiały prasowe | FSO

Techniczne ograniczenia

Lata 70. nie sprzyjały rozwojowi sportowych samochodów w FSO. Model 1100 Coupe bazował na komponentach dostępnych na Żeraniu, takich jak zmodyfikowana płyta z Zastavy 1100 i elementy z Fiata 125p. Silnik o mocy 55 KM z Zastavy pozwalał na osiągnięcie prędkości 140 km/h. Niewiele. Przyspieszenie również było niewystarczające dla sportowego auta. A co gdyby zamontowano tam mocniejszy silnik? Teroetycznie w samochodzie ważącym ok. 900 kg nie trzeba wiele. Pozostawał jednak problem. Jak przyznawali twórcy 1100, samochód był nadsterowny.

FSO 1100 Coupe pozostało na etapie prototypu i nigdy nie weszło do produkcji seryjnej. Po kilku wystawach samochód został uznany za nierokujący i ostatecznie zniszczony. Dziś pozostają jedynie wspomnienia i zdjęcia, które przypominają o potencjale tego projektu.

Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali