Samochody używaneFordUżywany Ford Mondeo Mk1/Mk2 - typowe awarie i problemy

Używany Ford Mondeo Mk1/Mk2 - typowe awarie i problemy

Ford Mondeo
Ford Mondeo
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Ford
Artur Kuśmierzak

06.08.2012 22:00, aktual.: 30.03.2023 09:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dzięki atrakcyjnemu designowi, przestronnemu wnętrzu i niskiej cenie Ford Mondeo w latach 90. święcił triumfy nie tylko na polskim, ale i na innych europejskich rynkach. Jak miewa się po latach?

Ta była de facto tylko gruntowną modernizacją Mondeo Mk1. Trzy lata później w 1999 roku Ford wprowadził na rynek specjalną usportowioną wersję auta oznaczoną symbolem ST200 z silnikiem V6 o mocy 205 KM. W 2000 roku z fabryki w Kolonii wyjechały ostatnie egzemplarze Mondeo Mk2, a do salonów trafiły świeże sztuki kolejnej generacji.

Silniki

  • R4 1,6 Zetec-E (88-90 KM)
  • R4 1,8 Zetec-E (112-115 KM)
  • R4 2,0 Zetec-E (131-136 KM)
  • V6 2,5 Duratec (170 KM) wersja ST24
  • V6 2,5 Duratec (205 KM) wersja ST200

Diesle:

  • R4 1,8 Endura-D (88-90 KM)

Patrząc na oferowane silniki przez pryzmat współczesnych konstrukcji, zauważmy, że brakuje odrobinę mocniejszego diesla. Niestety entuzjaści motorów wysokoprężnych muszą się zadowolić tym, co jest.

Ale czy warto inwestować w tak mało dynamicznego diesla? Moim zdaniem nie z dwóch prostych powodów. Po pierwsze dlatego, że większość dostępnych na rynku egzemplarzy ma już za sobą astronomiczne przebiegi i jest w katastrofalnym stanie. Drugim powodem przemawiającym na niekorzyść jednostki wysokoprężnej jest irytująca turbodziura oraz niska kultura pracy.

Ford Mondeo
Ford Mondeo© mat. prasowe / Ford

Jeśli jednak nie potrzebujecie dynamicznego silnika i uda Wam się trafić na zadbane auto, to możecie być pewni, że motor 1,8 Endura-D nie będzie sprawiał większych problemów w eksploatacji. Mile zaskoczy Was też na stacji benzynowej – rekordziści potrafią osiągnąć nawet poniżej 5 l/100 km w czasie miejskiej jazdy. Jedyną uciążliwą awarią w tym silniku jest cieknący i zacinający się „booster”, czyli zawór stop pompy wtryskowej.

Oprócz motoru wysokoprężnego w ofercie są oczywiście jeszcze atrakcyjne benzyniaki. Najlepszym wyborem będzie albo wariant 1,8 l, albo 2,0 l. Najsłabszy silnik R4 pali podobnie jak te mocniejsze, a na dodatek zdecydowanie brakuje mu mocy. Jednostki V6 to ze względu na spore spalanie gratka stricte przeznaczona dla motomaniaków.

Ford Mondeo
Ford Mondeo© mat. prasowe / Ford

Jakie usterki najczęściej trapią silniki benzynowe? Ślizgający się pasek wielorowkowy (po tylu latach eksploatacji jego osprzęt miał już prawo się zużyć), uszkodzenie popychaczy zaworów czy wypalające się zawory to typowe usterki tego modelu.

Odradzam wybór jednostek z instalacjami LPG lub montaż takiej aparatury, silniki Forda mają na nie uczulenie. Taka przeróbka może skończyć się zwiększoną konsumpcją oleju silnikowego, falowaniem obrotów i innymi niespodziewanymi usterkami.

Dane techniczne

W przednim zawieszeniu jest typowy układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczowa – takie rozwiązanie nie było wówczas tak powszechnie stosowane jak jest obecnie. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez instytut Euro NCAP, Ford Mondeo Mk1/Mk2 zdobył 3 gwiazdki. Niestety, z powodu zmiany przepisów jedna z nich została skreślona.

Awaryjność

Przed zakupem upatrzonego auta powinniśmy koniecznie sprawdzić stan układu chłodniczego, w którym często pojawiają się wycieki płynu. Te mogą wystąpić również w okolicach łączenia skrzyni z silnikiem. Nietrwałe są także gumowe osłony przegubów półosi napędowych.

Ford Mondeo
Ford Mondeo© mat. prasowe / Ford

Niestety nie są to jeszcze wszystkie awarie, które czekają na nas w Mondeo. Nieszczelności znajdziemy też w przekładni kierowniczej – jej regeneracja często jest niezbędna w celu wyeliminowania wycieków i luzów. Ponadto zbyt delikatne na nasze drogi są łożyska kół.

Zawieszenie niestety też ma swoje słabe strony. Oprócz wybijających się elementów metalowo-gumowych znane są przypadki pękania sprężyn czy defekty amortyzatorów. Z drobnych usterek warto wspomnieć o szwankującym centralnym zamku i elektrycznie podnoszonych szybach, pękających plastikowych kratkach wentylacyjnych, trzeszczących elementach deski rozdzielczej, a także o nietrwałej tapicerce.

Naszym zdaniem

Jest też całkiem przyjemny dla oka, choć nie da się ukryć, że jego stylizacja trąci myszką. Kluczowym argumentem, który przekona wiele osób do tego modelu, jest duża dostępność dobrej jakości zamienników – ich ceny często są śmiesznie niskie. U konkurencji nie zawsze jest tak różowo. Za ile kupimy Forda Mondeo Mk1/Mk2? Na rynku aż roi się od egzemplarzy za około 3000 zł, ale nie łudźmy się, że będą one w dobrym stanie. Te najdroższe z kolei potrafią kosztować nawet 13 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)