Powrót tylnego skrzydła i nawiązania do F40. Jaki kolor jest najlepszy w Ferrari F80?

Nowe hiperauto z Maranello to jeden z najbardziej ekstremalnych samochodów drogowych, jaki kiedykolwiek powstał. Pod rozwiązaniami technicznymi wyznaczającymi trendy na przyszłość kryje się silna symbolika spoglądająca w przeszłość. O jednym i drugim aspekcie tego projektu opowiada jego twórca, szef designu Ferrari, Flavio Manzoni.

Flavio Manzoni
Flavio Manzoni
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Autokult
Mateusz Żuchowski

Mateusz Żuchowski, Autokult.pl: Jednym z pierwszych modeli Ferrari, nad którymi prowadziłeś pracę po objęciu nowo utworzonego stanowiska szefa designu marki kilkanaście lat temu, było LaFerrari. Teraz historia zatacza koło, bo stoimy właśnie obok następcy tego projektu.

Flavio Manzoni, szef designu Ferrari: Moim pierwszym projektem w Ferrari była F12Berlinetta, ale LaFerrari rzeczywiście miało dla nas wyjątkowe znaczenie. Prezentujemy taki samochód raz na 10 lat, więc to zawsze ważne wydarzenie w naszej historii. Z mojej perspektywy LaFerrari powstawało w zupełnie innych czasach niż obecne. Przez ten okres nabyliśmy ogromne doświadczenie, głównie w wymiarze synergii z innymi działami firmy. Dlatego też proces projektowania F80 wyglądał zupełnie inaczej niż jego poprzednika. Widać to w końcowym efekcie, przez który przemawia czystość linii i progres.

Ferrari F12berlinetta - pierwszy projekt Flavio Manzoniego
Ferrari F12berlinetta - pierwszy projekt Flavio Manzoniego© Materiały prasowe | Ferrari

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Ferrari 12Cilindri - prawdziwa wartość V12

Akurat czystości to ja w F80 nie widzę. Pamiętam premierę Ferrari Enzo w 2002 r., podczas której ówcześni przedstawiciele marki chwalili się nieobecnością tylnego skrzydła. W przeciwieństwie do F40 i F50, w tym modelu zostało ono schowane, ponieważ, jak sami określili, było to rozwiązanie elegantsze. Przez kolejne dwie dekady Ferrari trzymało się tej strategii, aż do SF90 XX Stradale sprzed paru miesięcy, i teraz F80.

W F80 powróciliśmy do koncepcji tylnego skrzydła z dwóch powodów. Pierwszym jest aerodynamika: stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem wygenerowania ponad 1 tony docisku aerodynamicznego [F80 osiąga tę wartość przy 250 km/h - przyp. red.]. Drugim jest design: tylne skrzydło jest ruchome i w niższej pozycji jest zintegrowane z resztą karoserii, tworząc w mojej ocenie całkiem elegancki, nieprzesadzony efekt. Projekt SF90 XX Stradale wedle mojego założenia utrzymany jest w innym duchu samochodu stricte wyczynowego na drogi.

Ferrari F40
Ferrari F50
Ferrari Enzo
Ferrari F80

Czyli nie było w tej decyzji świadomego nawiązania do F40, na co wskazywałaby również nazwa F80?

Ten projekt składa hołd jednemu z najpiękniejszych supersamochodów w historii, Ferrari F40, na poziomie koncepcji projektu, która w jego przypadku sprowadzała się do geometrycznych, precyzyjnie wyodrębnionych kształtów. Podobnie jak w przypadku F40, tak i tutaj proces tworzenia był wynikiem logicznej dedukcji.

Ferrari F80
Ferrari F80© Materiały prasowe | Ferrari

Na poziomie dosłownym widzę powtórzenie motywu wlotów NACA.

Dzięki nieocenionej pracy naszych specjalistów od aerodynamiki byliśmy w stanie opracować bardzo wydajny sposób, w jaki powietrze opływa kabinę, a następnie jest ono wykorzystywane w dalszej części konstrukcji. Tam wpada ono do kanałów przez nowoczesną interpretację oryginalnych wlotów typu NACA. Nazwa ta przywołuje na myśl NASA, i słusznie, bo rozwiązanie to po raz pierwszy było zastosowane w naddźwiękowych samolotach tej agencji. Tak powstał ikoniczny kształt, który łatwo zapada w pamięć. Wpisał się on również w naszą tradycję i regularnie powraca w naszej historii. Z pomocą inżynierów byliśmy w stanie nadać mu cały szereg nowych funkcji. W obszarze karoserii, w którym występują te wloty, skoncentrowanych zostało wiele elementów. Ich implementacja wymagała mnóstwa pracy, ale ostatecznie rozwiązano to w mistrzowski sposób.

Ferrari F80
Ferrari F80
Ferrari F80
Ferrari F80
Ferrari F80

Co konkretnie stanowi tak wielkie osiągnięcie tego projektu?

Na pewnym etapie prac nad tym projektem porzuciliśmy nasze pierwotne założenie i stopniowo zaczęliśmy dochodzić do wniosku, że musimy zacząć jeszcze raz, poczynając od najważniejszego czynnika: kierowcy. Efektem jest samochód, który został dopasowany do niego tak, jak rękawiczka do dłoni.

Zaczęliśmy od prowokacyjnego pomysłu zrobienia samochodu z tylko jednym, centralnie umieszczonym miejscem, jak w bolidzie F1. Byliśmy gotowi na tak daleko idące kroki, ponieważ dążyliśmy do możliwie najbardziej ekstremalnych proporcji z niespotykanie wąską kabiną. Ostatecznie wraz z konstruktorami udało nam się osiągnąć efekt tak wąskiej kabiny jak w jednoosobowym bolidzie, ale mieszczącej de facto dwie osoby, i to bez zabierania im przestrzeni na ramiona.

Ferrari F80
Ferrari F80© Materiały prasowe | Ferrari

Cała konstrukcja kabiny stała się asymetryczna: przesunęliśmy fotele względem siebie w osi wzdłużnej, co przyniosło możliwość zbliżenia ich do siebie. Już sama ta decyzja umożliwiła zwężenie kabiny o 50 mm, a do tego przykryliśmy ją kopułą przypominającą kokpit myśliwca: bardzo kompaktową i opływową. Fotel kierowcy można regulować wzdłużnie i osiągnąć optymalną pozycję. Miejsce pasażera na jego tle niknie. Jest tak zintegrowane z kabiną, że na pierwszy rzut oka nawet go nie widać. Z perspektywy prowadzącego pasażer jest usunięty w tył i prawie niewidoczny. W ten sposób osiągnęliśmy zamierzony efekt prowadzenia jednoosobowego bolidu.

Patrzę na ten projekt i dochodzę do wniosku, że wobec tych wszystkich jedynych w swoim rodzaju rozwiązań, w F80 skorzystaliście z całkiem konwencjonalnych obręczy kół. To według mnie jedyny obszar, w którym wasi konkurenci przejawili większą kreatywność.

Przepraszam, ale to nie są konwencjonalne koła. To obręcze wykonane w całości z włókna węglowego. Po raz pierwszy w historii z tego materiału wykonano felgi pięcioramienne, do tej pory występowały tylko dziesięcioramienne. Ich kształt i niesamowite właściwości związane z ich wytrzymałością były możliwe do osiągnięcia dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii konstrukcji kratowej. Dla podkreślenia tego faktu, koła te będzie można zamówić również w wersji z niemalowanego, wyeksponowanego włókna węglowego.

Ferrari F80
Ferrari F80© Materiały prasowe | Ferrari

Skoro już jesteśmy przy wykończeniu: czy za czerwienią wykorzystaną w F80 kryje się jakaś szczególna historia? Czy model ten będzie można dostać również w innych kolorach niż czerwonym? W przypadku poprzedników zdarzało się to tylko w pojedynczych przypadkach.

Nie wiem czemu, ale za każdym razem gdy siadamy do projektowania nowego modelu, od razu pojawia się jakiś kolor, który idealnie do niego pasuje. W przypadku F80 wiedzieliśmy, że to będzie czerwień. W przypadku poprzedników był to lakier Rosso Corsa. Tym razem na jego bazie stworzyliśmy jego nową odmianę metalizowaną, którą nazwaliśmy Rosso Supercar. To intrygujący lakier, głęboki, ciemny, ale w słoneczny dzień ożywający i wyglądający rzeczywiście jak Rosso Corsa. Uważamy, że najlepiej oddaje on pozycjonowanie tego modelu, ale klienci będą mogli wybrać każdy kolor nadwozia, jaki tylko sobie zażyczą.

Ferrari F80
Ferrari F80© Materiały prasowe | Ferrari

Projekt F80 rozwijaliśmy też równolegle kolorze żółtym, bo to drugi najważniejszy lakier dla Ferrari [jest na tle znaczka marki i w barwach miasta, w którym urodził się Enzo Ferrari - Modenie - przyp. red.] i on również bardzo do tego modelu pasuje. Rozpatrywaliśmy również inne lakiery i opracowaliśmy kolejne z naszym działem lakierów i tapicerek. Są już one dostępne w konfiguratorze modelu.

Klienci mogą korzystać również z naszego działu Tailor Made, z którym mogą przejść przez cały proces indywidualizacji każdego detalu. Mi zależy na ochronie jednego ważnego aspektu tego projektu. Jak można zauważyć, jest podzielony na dwie części: nadwozie i podwozie. Drugą z nich symbolicznie przedstawiają utrzymane w ciemnej tonacji części techniczne. Pozostała część nadwozia powinna z nimi kontrastować, tak aby uwypuklić najciekawsze cechy tego projektu.

  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
  • Ferrari F80
[1/30] Ferrari F80Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ferrari

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (9)