F1: Red Bull zdobywa mistrzostwo w oparach absurdu

Grand Prix Japonii z pewnością na długo zapisze się w pamięci kibiców Formuły 1. Z jednej strony rozstrzygnęły się kwestie triumfu w jednej z klasyfikacji generalnych, z drugiej zaś nie obyło się to bez naprawdę bezprecedensowej sytuacji.

SUZUKA, JAPAN - SEPTEMBER 24: Contact between multiple cars at the start of the race during the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka International Racing Course on September 24, 2023 in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Peterson ATPImages/Getty Images)Chaotyczny start GP Japonii
Źródło zdjęć: © GETTY | ATPImages
Kamil Niewiński

Wyścig rozpoczął się naprawdę chaotycznie - równolegle doszło bowiem do dwóch poważnych kolizji. W walce pomiędzy bolidami Ferrari, Sergio Perezem i Lewisem Hamiltonem najmocniej oberwał ten ostatni, wypchnięty na trawę. Z tyłu zaś w powietrze wystrzelony został Alex Albon, a uszkodzenia zebrali również obaj kierowcy Alfy Romeo - Valtteri Bottas oraz Zhou Guanyu.

Z przodu kierowcy McLarena wzięli w kleszcze zdobywcę pole position, Maxa Verstappena. Holender jednak pojechał agresywnie i nie dał sobie odebrać prowadzenia. Na torze w wyniku wspomnianych kolizji pojawiło się wiele ostrych odłamków, co oczywiście zmusiło do wyjechania Samochód Bezpieczeństwa. Przedtem jednak Bottas otrzymał kolejny cios - w nawrocie storpedował go Logan Sargeant, którego przyszłość w F1 stoi pod coraz większym znakiem zapytania.

Race Highlights | 2023 Japanese Grand Prix

W tym samym miejscu bliźniaczy błąd popełnił kierowca Red Bulla, Sergio Perez. Meksykanin kompletnie przeszacował swoje szanse i z impetem wjechał w Kevina Magnussena z Haasa. Uszkodzenia sprawiły, że Perez musiał wycofać się z wyścigu, a stewardzi nałożyli na niego karę w wysokości 5 sekund. Wtedy to właśnie Czerwone Byki zaczęły myśleć nieszablonowo…

Bolid Pereza został naprawiony, a następnie… Checo znowu wyjechał na tor. Tylko po to, by zjechać do boksu na pit-stop, odrobić karę, a następnie ponownie zjechać do alei i ponownie wycofać się z wyścigu - tym razem na dobre. Perez odpadł więc dwukrotnie, a w mediach rozpoczęła się ogromna debata na temat konieczności zmiany regulaminu i wysokości kar, która zdaniem wielu jest obecnie śmiesznie niska, a to udowodnił Red Bull.

Dlaczego zespół się na to zdecydował? To proste - gdyby Perez nie odrobił teraz kary, ta zamieniłaby się w o wiele bardziej bolesne przesunięcie o 3 lub 5 pól na starcie następnego wyścigu. Perez mógł poczuć się ośmieszony, lecz Red Bull strategicznie podjął dobrą decyzję, przy okazji wykorzystując lukę regulaminową.

Ta sytuacja odciągnęła sporo uwagi od kapitalnej walki wewnątrz ekipy Mercedesa, a także świetnej pogoni Oscara Piastriego, która skończyła się pierwszym podium w debiutanckim sezonie Australijczyka. Zwycięstwo Maxa Verstappena - już 13. w tym sezonie - pozwoliło Red Bullowi przypieczętować mistrzostwo świata konstruktorów mimo katastrofalnego występu Pereza. To 6. triumf RBR w tej klasyfikacji i drugi z rzędu.

Za dwa tygodnie GP Kataru i to właśnie tam Verstappen będzie mógł zapewnić sobie swój trzeci tytuł mistrzowski. Wystarczy, że podczas sobotniego sprintu zdobędzie co najmniej 3 punkty, a więc zajmie co najmniej… 6. pozycję. W Red Bullu mogą więc już powoli chłodzić szampana. 

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇